Gegroepeerde gegevens in lay-out bijeenhouden

Vraag en antwoord over FileMaker Pro 9

Re: Gegroepeerde gegevens in lay-out bijeenhouden

Berichtdoor hiker » 06 aug 2009 22:26

Dat betekent dus dat er ook eerst gekeken moet worden of een groep nog op een pagina past. Je moet dus weten hoeveel regels er op een pagina passen, hoeveel elke groep in beslag neemt, lege regels ertussen, etc.
Dan moet je dus eerst alles doorrekenen, dan een paginanummer geven en dan naar de printlayout.
Lijkt me niet onmogelijk om te maken, wel ingewikkeld.

Wens je veel succes!
hiker

Berichtdoor AdmAutom » 07 aug 2009 13:22

Naar mijn bescheiden mening heb je inderdaad een wens die niet past binnen de standaard. Je wilt layout conditioneel maken, en hiervoor is Filemaker m.i. niet geschikt. In de uitwerking zou bijvoorbeeld moeten worden opgenomen dat als het aantal records boven X komt, moet er wel een paginabreak komen en anders niet.
Wellicht is het een optie middels twee layouts (één met paginabreek en één zonder) een script te creëren die afhankelijk van het aantal records in de groep de respectievelijke layout gebruikt om de informatie te tonen. Je bent dan echter wel weer je totaal van alle records kwijt omdat je selecties maakt voor de respectievelijke layouts.
Veel succes.
AdmAutom

Berichtdoor andries » 07 aug 2009 14:21

inderdaad... dé limitatie van FileMaker: layouts...

een echt ingewikkelde ( maar mooie oplossing ) is je records exporteren als XML, en ze dan in een sjabloon in InDesign importeren. Daar zijn weer meer mogelijkheden...

Maar dit is niet simpel en vereist kennis van XSLT.
andries
FileMaker 9..14 Certified Developer

Berichtdoor Marco H. » 11 aug 2009 12:58

Dank allen voor het meedenken. Ik gooi de handdoek in de ring :)

Overigens lijkt het me voor een applicatie als FM toch zaak de output van gegevens zo overzichtelijk mogelijk te willen/kunnen presenteren aan gebruikers. Een soort eerste levensbehoefte zeg maar... Het groeperen in lay-outs lijkt me daarmee haast een halszaak. Ik herinner me uit een vorig leven dat MS Access deze functie al kende [eind vorige eeuw] :twisted:

Anyway: Ik ga op zoek naar de ideeënbus van filemaker en wacht geduldig op een werkbare oplossing!

Groet,
Marco
Marco H.

Berichtdoor Ari » 11 aug 2009 14:46

Misschien is dit wat voor je: http://www.chapsoft.com/ezxslt/

p.s. laat even weten als je er wat leuks mee uitgehaald hebt!
Ari

Vorige

Keer terug naar FileMaker 9