Hierbij een kleine bijdrage van mijn kant:
Als je als éénmanszaak zoals ik naar een goede werkzame oplossing zoek en ik laat een filemaker programmeur zijn gang gaan dan staat de teller in no time op € 10.000,-.
Geen enkele éénmanszaak kan zo'n investering er even uit schudden.
Wanneer je als bedrijf besluit om bedrijfsprocessen te automatiseren, dan spelen een aantal factoren een belangrijke rol. O.a. wat is het wensenpakket (wat wil ik)? Wat is het budget? Wat levert het uiteindelijk op? Is deze software reeds beschikbaar? Indien men kiest voor maatwerk, kan het wensenpakket verspreid worden (deel projecten) over een bepaalde periode i.v.m. de kosten?
Filemaker programmeurs hebben de neiging om altijd vanaf scratch te willen beginnen.
Hoe kom je aan deze conclusie?
Een grafisch ontwerper kan dan, indien gewenst, een interface op maat voor de frontend maken. Want let wel, een techneut moet je nooit de grafische interface laten maken.
Er zijn zangers die geen gitaar kunnen spelen. Er zijn gitaristen die niet kunnen zingen. En je hebt zangers die ook gitaar kunnen spelen en anders om. Deze laatste groep is zeldzamer.
Als het om applicatie ontwikkeling gaat, dan ben ik van mening dat wanneer je een geschikte set met iconen aanschaft en je gebruikt de "look and feel" van je operating system, dat je dan al een heel eind komt. Webdesign (grafisch) is een vak op zich.
Zo'n oplossing zou dan nooit meer dan € 2.000,- mogen kosten
Hoe is dit bedrag tot stand gekomen?
Filemaker programmeurs zijn techneuten. En helaas geen commerciele talenten!
Scheer je niet iedereen over een kam?
"Toch is niet 50% van het MKB op filemaker overgestapt omdat?"
Omdat het bij veel FM programmeurs aan commercieel talent ontbreekt om een standaard pakket aan de man te brengen en dat eenvoudig uit te bouwen naar de behoefte van de klant.
Denk je dat echt? Ik denk dat hier hele andere redenen spelen. Waarom is VHS destijds het populairste videosysteem geworden en niet Betamax of Video 2000? Dat is net zo iets.
Ik ben het wel eens dat een standaard pakket commercieel interessant kan zijn, zolang het maar generiek gebouwd is. Kies er voor om huisstijl van de klant niet in de applicatie te bouwen, maar gebruik bijvoorbeeld (Word) sjablonen (voor brieven, facturen, e-mails, etc.).
Ik sluit mij helemaal aan bij:
ik denk zelf dat het allemaal niet zo simpel in elkaar zit.