Ik kreeg ondertusen volgende info van Peter Wagemans:
"Dit kan allerlei oorzaken hebben, maar de meest voor de hand liggende is niet de OS versie, maar de gehoste file zelf.
Ik zie dat er geen FileMaker Server gebruikt wordt, dus kan je best eens eerst de gehoste database herstellen. Vooral de indexen zijn hier belangrijk. Als je waardelijsten gebaseerd zijn op velden en niet op een vaste waardelijst, dan wordt dit nog belangrijker en waarschijnlijker.
Bij ons op het bedrijf hebben we alle 16 een MacBook en allemaal 10.6.2, ik heb van de collega's nog geen klachten gehoord over verdwijnende waardelijsten.
Om zeker te spelen doe je als test dit: stel, de waardelijst is gebaseerd op veld "X".
Je gaat naar de velddefinities, je zet de index van het veld "X" af. Je klikt OK, zodat de velddefinities gebruikt worden. Je opent opnieuw de velddefinties en zet de index van het veld "X" terug aan.
Als na deze ingrepen blijkt dat het opgelost is, overweeg dan eens een FileMaker Server. Ja ik weet het, duur spul, maar bedenk even hoeveel geld je kan verliezen als je gegevens kwijt speelt. Als dat niet zo erg is, doe dan gewoon voort met je P2P sharing..."
Mijn vragen/reactie:
- Ik denk niet dat een Filemaker Server echt noodzakelijk/ aan te raden is als je al enige gebruiker op één Mac werkt, niet ?

- de database wordt dus niet altijd "gehost" maar een herstelling (ten behoeve van een herindexering)kan dus inderdaad nooit geen kwaad, maar ...hoe dan te verklaren dat de afrolllijsten eerst wel verschijnen en dan plots weer niet meer tenzij men de database afsluit en heropstart ..???
- Het is wel zo dat er in de afrollijsten WEL dat STAAN vermeld maar dat je ze NIET ZIET: maw kan je weliswaar blindelings wel iets aanduiden dat dan ook hierdoor in het betrokken veld visueel wordt ingebracht !
- Het Mac OS is dus blijkbaar niet de oorzaak (ik mag veronderstellen dat die 16 personen ookallen fmp 10.0.3 gebruiken).
- Ik zal ook even de herindexering toepassen.