Jump to content
  • 0

Link met gehoste files?

Jimjams

Question

Posted

Onze gebruikers werken onder Windows NT 4.0 sp 6 met FM Pro 5.0, FM Pro 5.5 en FM Dev 5.5 (=mezelf) en maken gebruik van een lokale toepassing waarvan de aangemaakte records naar 2 files kunnen gearchiveerd worden die gehost worden door Filemaker server.

Ik stel echter vast dat bij tijd en wijle de link met de server-files verloren gaat.

Concreet bedoel ik het volgende;

> In de lokale masterfile wordt bij het archiveren gebruik gemaakt van een script o.b.v. een relatie die de link legt tussen de lokale file en de file op de FM Server.

> Bij de uitvoering van het script loopt dit soms echter vast en wanneer ik dit controleer blijkt steevast mijn relatie met de serverfile verbroken te zijn.

De relatie met de server-file herstellen, helpt maar tijdelijk.

Iemand enig idee wat er fout loopt? :?

8 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Hallo,

welke versie van de server gebruik je ?

Dit omdat versie 5.5 een optie heeft : "Require Filemaker Guests to log on to a Windows domain"

Geeft het script een foutmelding ?

Is de relatie echt verbroken en staat er "File Missing" na het draien van het script ?

Kan je voor je de upload maakt niet eerst checken of de link aanwezig is met error capture ?

Heeft het altijd goed gewerkt ?

Vele vragen, sry. 8O

Groeten en succes !

Eric

• 0
Posted

Dag Eric,

>We werken met Filemaker server 5.5 maar de optie : "Require Filemaker Guests to log on to a Windows domain" heb ik niet geactiveerd.

>De foutmelding die ik krijg is de gebruikelijke: "this script cannot be found or has been deleted."

>De relatie is inderdaad volledig verbroken ("file missing")

> Ik zou inderdaad eerst een check kunnen uitvoeren maar ik zou veel liever

het probleem oplossen omdat ik anders toch klachten van de gebruikers krijg.

>Oorspronkelijk heeft het altijd gewerkt. Wel moet ik er bij vertellen dat het

steeds om dezelfde server-file gaat die problemen geeft. (misschien eens recoveren?)

Bedankt :roll:

• 0
Posted

Ik herken die corruptie - heb het ook al een keer voorgehad. Het is toen opgelost geraakt door de ALLE relaties naar de file waarmee het relatie-probleem bestond te wissen, de "Definieer Relaties" dialoog te verlaten, en dan terug alle relaties naar die file opnieuw te definieren.

Nogal vervelend als je verschillende calculaties en layouts hebt die gebaseerd zijn op die relatie(s), want die zijn dan om zeep.

Je MOET echt het verwijderen van die relatie bevestigen. De file opnieuw aanduiden - dat zou je calculaties en layouts redden - helpt niet, FileMaker behoudt gewoon de oude - corrupte - pointer.

Je kan de werkzaamheden beperken door met 2 kopies van je bestand te werken. Nadat je de relatie in kwestie in het ene bestand gewist en terug opgebouwd hebt met EXACT dezelfde naam, kopieer je de layout van de andere file terug in de eerste. Alle gerelateerde velden - met uitzondering van de portals - verwijzen terug netjes naar je gerelateerde bestand.

Ander truukje dat kan helpen: start 2 FileMakers op (sorry PC mannen, alleen op Mac mogelijk). Je kan in beide FileMakers in "Definieer Velden" gaan en zo gemakkelijk calculaties van de ene FileMaker file naar de andere overbrengen.

Tenslotte nog dit: probeer ALTIJD je relaties te definieren door RECHTSTREEKS naar de server te verwijzen (hosts knop dus gebruiken). Het is natuurlijk heel gemakkelijk en snel om de FileMaker Server map op een geshared netwerk volume aan te spreken, het is echter ook de reden dat applicaties zeer traag worden bij het aanspreken van zo'n bestand, en ik kan me ook levendig voorstellen dat het aanleiding zou kunnen geven tot het door jou vermeld probleem.

• 0
Posted

Bedankt voor de feedback, Peter.

Wat mijn relaties betreft, verwijs ik altijd rechtstreeks naar de server zoals je beschrijft.

Ik vrees daarom dat ik je raad om de relaties volledig te verwijderen en opnieuw aan te maken zal moeten opvolgen :(

Toch bedankt. Nu weet ik tenminste waar ik aan toe ben...

• 0
Posted

Allereerst: Ik moet Peter volledig gelijk geven in deze zaak! Dit is de enige goede manier!

Toch is er nog een andere mogelijkheid die soms wel wat tijdswinst kan opleveren.

Ik heb ooit eens geval gehad waarbij er ook zeer vele relaties waren (+ 100) en een 10-tal vertoonden naar verloop van tijd "file missing..."-boodschappen.

Wat een onverhoopt effect gaf was de file recoveren op een Mac waarbij al een aantal relaties terugkwamen.

Die relaties maakte ilk dan opnieuw aan door ze eerst toe te voegen met een nieuwe naam en dan pas de oude relaties te verwijderen.

Dat hielp blijkbaar ...

In dit geval dan toch

Voor wat het waard is ...

Leo

• 0
Posted

Hallo agn,

misschien eens een cloon bewaren.

Dan gaat hij ofwal hangen (indicatie bestand corrupt) ofwel heb je een min of meer nieuw bestand.

Groeten,

Eric