Ga naar inhoud
  • 0

Filemaker server op een server


tomstoek

Vraag

Ik draai Filemaker server 17 op een mac mini maar die begint te kraken.
De database is 1,2 GB en de bijbehorende data is inmiddels 46 GB. Ik krijg nu dus schrijffouten.

Conclusie: ik zal naar een echte server moeten

Moet ik dan naar windows of is er een server die onder MacOS draait.

Gaarne tips.

 

Link naar reactie

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

FileMaker Server is niet compatible met de MacOS Server app. Op het Mac platform zul je dus gewoon onder MacOS moeten blijven draaien.

Dat een wat oudere Mac mini e.e.a. nog maar moeilijk aankan is begrijpelijk. Dit zijn immers niet zo heel krachtige computertjes. De nieuwe generatie Mac mini's is desondanks weer heel wat krachtiger maar daar betaal je dan ook voor. Persoonlijk vind ik dat ook het instapmodel (€900,--) vrij snel gaat blazen maar ondertussen staan er enkele tot volle tevredenheid bij wat (kleinere) klanten.

Aan de andere kant heb je het hier over schrijffouten. Ik zou het probleem dan eerder in een versleden HDD of onbetrouwbare SSD zoeken. Waarom denk je dat het aan de belasting ligt? Wat zie je in de admin console?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Banach,

Dank je wel voor je antwoord.

 

De Mac-mini is net een jaar oud en heeft al Fusiondrive.

Ik denk dat ik naar een echte server moet en die zijn er niet van Apple. Is er een server van bijv HP waarop ik het Mac-os kan installeren of moet ik naar windows?

Mirroring met Raid is ook een vereiste geworden. Op de Mac mini kun je softwarematig Raid gebruiken maar in de mac-mini past maar 1 schijf.

In de admin-console krijg ik pas meldingen als het echt fout is dus als een van de databases er mee kapt.

 

Hoe doen de grotere bedrijven dit? Hebben die windows-servers?

aangepast door tomstoek
Link naar reactie
  • 0

Kijk ook eens naar de backup, als de documenten meelopen in de backup dan worden die elke keer gekopieerd terwijl er waarschijnlijk maar een klein gedeelte is aangepast. dit geeft veel extra schrijf bewegingen.

Je kunt ook een externe raid aan de Mac mini hangen via thunderbolt zodat je mirroring kunt toepassen, bij voorkeur met ssd's 

Wat betreft grotere bedrijven, ik heb klanten met 15 werknemers die een nieuwe i7 Mac mini met een externe raid hebben draaien.  Andere klanten hebben hebben een 2012 i7 Mac mini server met intern 2x ssd, andere hebben een Windows server.  Een en ander is afhankelijk van of ze al een server hebben, of het een Mac bedrijf is, of Windows. . .

 

Link naar reactie
  • 0

Configuratie als volgt?

Mac mini met filemaker server

External raid met 4 x 3 GB in Raid 5. dus beschikbaar twee maal 3 GB

Eerst volume voor de Databases met Progressive backup.

Tweede volume voor de backup, elke dag en daarnaast om de paar uur.

Daarnaast natuurlijk nog een backup-facility.

Neveninfo: 12 gebruikers en alles op apple.

Ben je het hiermee eens of heb je nog tips?

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden zei tomstoek:

External raid met 4 x 3 GB in Raid 5. dus beschikbaar twee maal 3 GB

Zijn dit niet schijven van 3 TB?

Verder zou dit bij RAID5 één volume van totaal 9 TB opleveren. Als het wél totaal 6 TB is, dan is het een RAID 10 als het één fysiek volume is (of als het 2 partities zijn) en anders is het een RAID 1 wanneer het twéé fysieke volumes zijn.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...