Ga naar inhoud
  • 0

Beste ...


DutchDriver

Vraag

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
12 uur geleden zei DutchDriver:

Kan iemand mij misschien vertellen hoe ik automatisch een weeknummer kan plaatsen in een veld [Week], wat  ik heb aangemaakt.Ik ben nogal een leek en werk nog niet lang met Filemaker.

Ik krijg het niet voor elkaar. Misschien is het heel simpel en kan iemand mij dit vertellen. Mijn dank is groot.

Rob

 

Dat is nogal wartaal voor mij. Waar moet ik deze gegevens plaatsen.

Ik heb een veld [datum] en een veld [week], ik wil dus als ik de juiste datum in het datum-veld plaats, dat dan in het veld [week] het juiste weeknummer komt. De layout maken in filemaker gaat me prima af maar bovenstaande dingen dus niet. Neem me dus niet kwalijk als ik het niet allemaal in een keer snap.

Rob

Link naar reactie
  • 0
28 minuten geleden zei Banach:

Gebruik hiervoor de functie WeekOfYearFiscal (datum; begindag). Gebruik voor begindag in Nederland het cijfer 2. Dit geeft aan dat in NL de week op maandag begint.

Zie ook: hier

Dat is nogal wartaal voor mij. Waar moet ik deze gegevens plaatsen.

Ik heb een veld [datum] en een veld [week], ik wil dus als ik de juiste datum in het datum-veld plaats, dat dan in het veld [week] het juiste weeknummer komt. De layout maken in filemaker gaat me prima af maar bovenstaande dingen dus niet. Neem me dus niet kwalijk als ik het niet allemaal in een keer snap.

Rob

Link naar reactie
  • 0

Mooi! Definieer het veld week van het type berekening. plak dan deze code in het schermpje waar gevraagd wordt de berekening in te voeren:

WeekOfYearFiscal (datum; 2)

Geef onderin aan dat het resultaat van de berekening van het type getal is. Sla alles op en je zult zien dat dit precies doet wat je wenst.

Een voorbeeldbestandje heb ik toegevoegd.

@Marseau: huh???

weeknummer.fmp12

aangepast door Banach
Link naar reactie
  • 0

Even volkomen off-topic en de TS moet dit maar negeren, maar

@Marsau: Wat je bedoelde was niet duidelijk. Na deze uitleg moet ik zeggen dat ik het nut totaal niet zie.

- De informatie voor een goede sortering ook over jaren heen is nl al aanwezig in alleen de datum. Daar heb je geen weeknummer bij nodig.

- Je kunt ook een TOC maken met twee verschillende velden zonder dat je een samengesteld veld nodig hebt, maar dit soort complicaties zijn m.i. hier totaal niet aan de orde.

Ik zou het niet ingewikkelder maken dan het is......?

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden zei Banach:

- De informatie voor een goede sortering ook over jaren heen is nl al aanwezig in alleen de datum. Daar heb je geen weeknummer bij nodig.

- Je kunt ook een TOC maken met twee verschillende velden zonder dat je een samengesteld veld nodig hebt, maar dit soort complicaties zijn m.i. hier totaal niet aan de orde.

Ik zou het niet ingewikkelder maken dan het is......?

Er zijn plenty managers die de omzetten per week bekijken en dat dan weer per jaar met elkaar vergelijken. Dus alleen maar de datum gebruiken is misschien wat te beperkt. Subresumés op perioden wil je vaak kunnen maken op jaren, kwartalen, maanden, weken en/of dagen.

De seizoenen verschuiven inderdaad nogal eens (denk aan feestdagen  zoals pasen of hoe wanneer in het jaar het mooie weer begint) is vergelijken op weken niet voor ieder bedrijf zinvol, maar er zijn er zat waarvoor het wél zinvol is.

Link naar reactie
  • 0

Het fenomeen dat je meervoudige sleutels kunt gebruiken was mij al bekend, en Menno ongetwijfeld ook. Dat is het punt dus niet.

Dat ik dan toch een samengestelde sleutel adviseerde heeft te maken met het veronderstelde gemak ervan. Geen onnodige complicatie, maar een tip om sneller systemen te maken waarin clustering op weeknummers vereist is, waarbij je direct ook een weekcodering hebt die in het natuurlijke gebruik direct herkenbaar is. Een weeknummer moet namelijk altijd in samenhang met jaar worden gezien. Dat was het eigenlijke punt.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je toelichting. Vanzelfsprekend twijfel ik niet aan jouw kennis noch aan die van Menno.

1 hour ago, Marsau said:

Een weeknummer moet namelijk altijd in samenhang met jaar worden gezien. Dat was het eigenlijke punt.

En of je daarvoor een samengesteld veld in het leven roept of de datum gebruikt zijn slechts verschillende benaderingen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...