Ga naar inhoud
  • 0

Berekening


DutchDriver

Vraag

Nu mijn vorige vraag is opgelost heb ik nog een vraag. Is best lastig als je een beginner bent en de uitleg in de help van het programma nog niet helemaal snapt.

Nu zou ik graag een berekening willen maken. Ik hou een weekstaat bi van mijn werktijd als vrachtwagenchauffeur.

Nu is het voor mij de bedoeling om een berekening van de totale uren x mijn uurloon, zodat het programma dan kan zeggen wat de uitkomst is.

voorbeeld: Vertrektijd - aankomsttijd - pauze = gewerkte uren

Hoe kan ik zo'n berekening maken en waar moet dit geplaatst worden?

Bedankt alvast voor jullie tijd.

Rob

Link naar reactie

8 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Leuk dat je FileMaker gebruikt. 

Je kan het op verschillenden manieren benaderen, afhankelijk ook van hoe je je werk doet. 

denk dat je minimaal een tabel van ritten aanmaken. Per rit een aantal calculatievelden met 

- rijtijd (feitelijk rijtijd totaal per rit minus totaal pauzes, indien deze wel/niet betaald worden)

- tarief gehanteerd

- omzet/loon: tijd * tarief  

daarna kan je groeperen op datum of week om declaraties of facturen aan te maken. 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 31/03/2019 om 11:50 zei Marsau:

Leuk dat je FileMaker gebruikt. 

Je kan het op verschillenden manieren benaderen, afhankelijk ook van hoe je je werk doet. 

denk dat je minimaal een tabel van ritten aanmaken. Per rit een aantal calculatievelden met 

- rijtijd (feitelijk rijtijd totaal per rit minus totaal pauzes, indien deze wel/niet betaald worden)

- tarief gehanteerd

- omzet/loon: tijd * tarief  

daarna kan je groeperen op datum of week om declaraties of facturen aan te maken. 

 

 

Helaas nog niet gelukt.

Ik heb een veld totaal uren gemaakt ( hierin staan de totale uren van die dag)

Ik heb een veld totaal bedrag gemaakt en die als berekening geplaatst met hierin: [Gewerkte tijd deze dag + Bijkomend bedrag * Uurloon]

Hier komt echter niets uit.

voorbeeld.PNG

aangepast door DutchDriver
Link naar reactie
  • 0

Denk dat je wat scherper moet nadenken over wat je neer wilt zetten en wat je precies nodig hebt. Je opzet lijkt meerdere bedoelingen te hebben, en bij elkaar klopt het niet.

Heb je een geldig aantal uren als je de tijden invult?

Zo ja, dan klopt de formule voor omzet niet: dat is alleen uren x uurloon.

Bijkomend bedrag (wat is dat dan?) tel je dan daarbij op.

Veld totaalbedrag zou ik hanteren voor het totaal van alle omzetbedragen, bijvoorbeeld als resume-veld.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden zei Marsau:

Denk dat je wat scherper moet nadenken over wat je neer wilt zetten en wat je precies nodig hebt. Je opzet lijkt meerdere bedoelingen te hebben, en bij elkaar klopt het niet.

Heb je een geldig aantal uren als je de tijden invult?

Zo ja, dan klopt de formule voor omzet niet: dat is alleen uren x uurloon.

Bijkomend bedrag (wat is dat dan?) tel je dan daarbij op.

Veld totaalbedrag zou ik hanteren voor het totaal van alle omzetbedragen, bijvoorbeeld als resume-veld.

 

 

 

Ik snap dit allemaal nog niet, sorry. Als je al veel met filemaker werkt is dit kennelijk goed te begrijpen maar helaas voor mij nog niet. Ik heb een veld [gewerkte tijd] - hierin staat de som van de uren van die dag. Nu moet in het veld [totaal bedrag] de formule komen te staan met de uitkomst, meer is niet nodig maar dit lukt niet, zie voorbeelden.

vb1.PNG

vb2.PNG

Link naar reactie
  • 0

Het merkwaardige is, dat je formule niets oplevert. Er had in ieder geval iets moeten staan, zij het een verkeerde uitkomst, nl het bedrag x het aantal seconden van de tijd.

Wat je moet doen is de gewerkte tijd eerst converteren naar een getal dat het aantal uren weergeeft. 30 minuten is dan bijv. 0,5 uur.

Een mogelijke formule hiervoor is:

Hour ( Gewerkte tijd deze dag ) + ( Minute ( Gewerkte tijd deze dag ) / 60 ). Het resultaat moet van het type Number zijn. Excuses voor het feit dat mijn FM engels is.

 

uren.png

Link naar reactie
  • 0

@DutchDriver De formule die je gebruikt is bijna goed. Hij moet luiden:

gewerkte tijd deze dag * uurloon / 3600

Voorwaarden zijn dat gewerkte tijd het veldtype 'tijd' heeft en uurloon en het totaal het veldtype 'getal'

De reden voor bovenstaande is dat Filemaker dan de tijd zelf converteert naar seconden zoals hbrendel al aangaf. Door dan het resultaat door het aantal seconden in een uur te delen krijg je het juiste totaal. Of je gebruikt natuurlijk de formule van hbrendel.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...