Ga naar inhoud
  • 0

Webviewer


Rob532

Vraag

Hallo, ik ben een beginner met webviewer in Filemaker en heb al talloze filmpjes gezien en informatie gelezen. Ik werk in 17 advanced maar zie, als ik een webviewer plaats in een layout alleen de mogelijkheid bij choose a Website: Custom Web Address. Terwijl ik op filmpjes zie dat er een hele rits voorgeprogrammeerde mogelijkheden staan. Heb ik iets gemist in de installatie. (Legaal).

Ik wil grafiekjes gebruiken van Google maar loop een beetje vast. Wie weet de oplossing? Alvast bedankt

Link naar reactie

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Je bedoelt dat je dit lijstje niet ziet?

1520313010_ScreenShot2019-04-06at17_38_55.png.78f5bf11e3c6eb038c2bcde724fe699f.png

Dat lijkt inderdaad vaker voor te komen. Soms lost herinstallatie dit probleem op. Overigens denk ik niet dat jij enig voordeel van het tonen van die lijst zult hebben.

Onder Web Address kun je (onder andere) willikeurig welke URL invullen eventueel aangevuld met gegevens vanuit FileMaker. Wanneer je aangeeft hoe de URL die je wilt laten zien er uit ziet dan kunnen we je wellicht met meer specifieke info helpen.

 

Link naar reactie
  • 0

Als je FileMaker in een andere taal gebruikt dan in het Engels, dan is de standaardlijst met webviewer-adressen een flink stuk korter. Een herinstallatie zal je niet helpen. De informatie die je in de nederlandse versie ziet staat op macos in: 

/Volumes/Macintosh HD/Programma's/FileMaker Pro 17 Advanced/FileMaker Pro Advanced.app/Contents/Resources/nl.lproj/WebViewerTemplates.xml

(Daar kan je o.a. heen vanuit de finder met CMD+SHIFT+G) De engelse versie gebruikt:

/Volumes/Macintosh HD/Programma's/FileMaker Pro 17 Advanced/FileMaker Pro Advanced.app/Contents/Resources/en.lproj/WebViewerTemplates.xml 

Je kan die informatie vanuit de engelse overzetten naar de nederlands versie van WebViewerTemplates.xml of zelfs helemaal je eigen keuzes er in zetten. Er zit wel een nadeel aan deze methode, je wijzigt de pakketinhoud van de FM-app waardoor je een update mogelijk niet zal kunnen installeren. Je moet dan een volledige installatie doen etc. etc.

Op Windows is er een enigszins ander mechanisme, de informatie staat in de map:

 C:\Program Files\FileMaker\FileMaker Pro 17 Advanced\Extensions\English

Daar staat eveneens het bestand WebViewerTemplates.xml en die kan je kopiëren naar

C:\Program Files\FileMaker\FileMaker Pro 17 Advanced\Extensions\Dutch

Ook op windows geldt ook dat je na een programma-update het bestand WebViewerTemplates.xml weer moet aanpassen, maar een volledige installatie is op windows dan weer niet nodig.

Link naar reactie
  • 0
Quote

Als je FileMaker in een andere taal gebruikt dan in het Engels, dan is de standaardlijst met webviewer-adressen een flink stuk korter. Een herinstallatie zal je niet helpen. De informatie die je in de nederlandse versie ziet staat op macos in: 

Ik heb de standaard taal wel in Engels, en heb ook alleen maar de custom web address functie. Wanneer ik een herinstallatie uitvoer staat de lijst vol, maar dit alles is na een dag of twee weer helemaal verdwenen.

Link naar reactie
  • 0

Hi Leen voor zover ik in jouw andere posts heb gezien, werk jij op windows.

Op MacOS wordt een programma standaard opgestart in de taal van het OS en je kan niet zonder tweaks FM in het engels draaien op een Nederlands ingesteld MacOS. Dat is dus enigszins anders dan in jouw situatie.

Jij kan het beste kijken wat er dan na een paar dagen is gewijzigd in:

C:\Program Files\FileMaker\FileMaker Pro 17 Advanced\Extensions\

Als je FM in het Engels gebruikt kan je daar in de map "English" het bestand "WebViewerTemplates.xml" in de gaten houden. In de engelse versie moet dat ongeveer 9 kB groot zijn. Als die map wordt weggegooid of hernoemd, dan kan FM de gewenste info niet vinden en niet tonen.

Link naar reactie
  • 0

Klopt Menno,

Ik werk inderdaad met Windows.  Als ik FM nog een keer opnieuw installeer zal ik eens kijken wat er eventueel is veranderd na een paar dagen . Overigens gebruik ik de webviewer maar zelden en ben net over van 16 naar 17.

Dank je wel voor je reactie.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt heren,

Ja, ik draai Windows (Nederlands). Heb FM 17 in het Nederlands geinstalleerd en heb later de voorkeur omgezet naar Engels.

Als ik de voorkeur terugzet naar Nederlands dan heb ik de lijst weer gewoon. Ga binnenkort wel opnieuw installeren in het Engels en dan eens kijken wat er gebeurt.

Kan zijn dat het afhankelijk is van de taal van het besturingssysteem of van de taal waarin geinstalleerd wordt. Laat het dan nog wel weten. Tot zover bedankt.

Link naar reactie
  • 1
Op 14/04/2019 om 05:07 zei Rob532:

Bedankt heren,

Ja, ik draai Windows (Nederlands). Heb FM 17 in het Nederlands geinstalleerd en heb later de voorkeur omgezet naar Engels.

Als ik de voorkeur terugzet naar Nederlands dan heb ik de lijst weer gewoon. Ga binnenkort wel opnieuw installeren in het Engels en dan eens kijken wat er gebeurt.

Kan zijn dat het afhankelijk is van de taal van het besturingssysteem of van de taal waarin geinstalleerd wordt. Laat het dan nog wel weten. Tot zover bedankt.

Je hoeft FM niet opnieuw te installeren. Als je 

C:\Program Files\FileMaker\FileMaker Pro 17 Advanced\Extensions\Dutch\WebViewerTemplates.xml

kopiëert of verplaatst naar:

C:\Program Files\FileMaker\FileMaker Pro 17 Advanced\Extensions\English\WebViewerTemplates.xml

dan heb je de lijst in beide taalinstellingen beschikbaar. 

Ik heb even zo'n bestandje aangepast met het zoekformulier van "clarify.net". Als je nu je dat bestand even "dropt" in de directory die ik je net heb genoemd (je hoeft FM niet opnieuw te starten, het werkt meteen), dan kan je in een webviewer een zoekopdracht op clarify definiëren.

(Windows Only, helaas. Op MacOS moet je voor zover ik het heb kunnen ontdekken de pakketinhoud van de FMPro.app aanpassen)

WebViewerTemplates.xml

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...