Ga naar inhoud

FMSummit onderwerpen


Aanbevolen berichten

Ook dit jaar kreeg ik een mailtje “oproep voor sessies en topics”. Voor de volgende FMSummit die dit jaar plaats heeft in Den Bosch in Nederland.

Wat zijn zoal de FileMaker dingen waarover we wat meer willen over leren?

Hoewel het gedeeltelijk onvermijdelijk is, hoop dat we niet steeds over dezelfde dingen praten, en dat er een aantal originele onderwerpen aangesneden worden.

Dus wil ik deze vraag in de groep gooien, daar dient een forum eigenlijk voor, niet?

Link naar reactie
Op 16/04/2019 om 08:17 zei Banach:

En welke dingen zijn dat?

Dat zeg ik niet, want ik wil niet steeds over dezelfde dingen praten.?

23 uur geleden zei Marsau:

Een dwarsdoorsnede tussen 'wat je wil leren' en 'origineel' kan ook problematisch zijn. 

Akkoord, voor beginnende FileMakeraars. Maar voor mensen die wat verder staan in FileMaker, zijn de orginele dingen meestal wat ze ook willen leren.

23 uur geleden zei Marsau:

Productontwikkeling in Filemaker. D.w.z. alle aandachtspunten bij technische inrichting, distributie, licensing en het business model.

Vink een heel goeie. Er zijn nogal wat veranderingen in de licensing, hopelijk gaat de sessie van FileMaker hier dieper op in. Ik weet ondertussen er zó veel over, dat ik nu klanten doorverwijs naar mijn meer commerciele collega. Elke keer zegt FileMaker dat de licensing nu veel simpeler is, elke keer snap ik er minder en minder van. De algemene regels zijn inderdaad heel simpel, maar klanten hebben meestal bestaande licenties, en veranderende behoeftes. En dan val je niet meer in de "confectie-licensing".

Wat de technische inrichting betreft, heb je het hier over wat de beste IT infrastructuur zou benaderen? Daar valt inderdaad ook wel wat over te vertellen. Valt bijna samen met wat ik interpreteer als "business model" waarbij ik dus onmiddellijk denk aan wat de klant verwacht van zijn FileMaker developer, en waar dit aansluit met de verwachtingen van zijn IT service bedrijf.

 

En hier dan mijn duit:

FMDatamigration is voor mij de balangrijkste functionaliteit van het afgelopen jaar. Deze tool heeft heel wat veranderd in de manier dat sommige van mijn collega's en ikzelf vandaag dingen maken en aanpassen. Voor sommige klanten zijn we overgestapt van "live" aanpassingen (omdat het niet anders kon) naar deployment cycles - omdat FMDatamigration dit mogelijk maakte. Deze overstap is leerrijk maar ook pijnlijk geweest. Ik heb heel veel domme dingen gedaan, en kan me dus vandaag een beetje meer "ervaren" noemen. Omdat ik hierdoor weet dat veel developers vroeg of laat ook die stap maken, al is het maar voor sommige projecten, zou het heel spijtig zijn moesten ze daar even ongeinformeerd als ik aan beginnen. Dus volgens mij een goeie topic voor de professionele developers, maar ook de IT mensen die met FileMaker developers samenwerken.

Link naar reactie

Verboden? Ik heb niemand verboden om saai te zijn, Banach. En voor de volledigheid, als ik dit anders zou interpreteren:

https://web.archive.org/web/20121001000000*/http://fmsummit.info/ zo dat je een beetje kan bladeren door de onderwerpen van de laatste jaren.

Ik ben 2 jaar geleden letterlijk in slaap gevallen tijdens een sessie. Het is echter niet productief om met de vinger te wijzen naar sessies of mensen die de moeite nemen om een sessie voor te bereiden. Dus laten we alsjeblieft die richting niet inslaan, want dat vind ik eigenlijk “off topic”.

 

Link naar reactie

Blijkbaar heeft Menno vorig jaar een sessie gehad over FMDatamigration. Ik was vergeten dat de tool al zo lang beschikbaar is, en dat ik zelfs een berichtje in zijn thread geplaatst heb.. Er waren wel wat ernstige bugs in de tool ontdekt vorig jaar, gemigreerde oplossingen met nieuwe velden hadden geen index voor die nieuwe velden. Die bug is ondertussen opgelost, en ik gebruik de tool wekelijks zonder problemen. Ik heb mezelf een tooltje gebouwd dat een volledige deployment uitvoert, waarbij sommige bestanden gekopieerd en andere gemigreerd worden, alsook een manier om onmiddelijk foutmeldingen op te merken na migratie. Dat brengt de migratietijd en het aantal vereiste handelingen heel wat terug.

We zouden dus in herhaling vallen als er opnieuw een FMDatamigration sessie gegeven wordt, hoewel de inhoud van deze sessie meer zou kunnen gaan over de impact op de manier van werken, i.p.v. wat FMDatamigration juist is.

Een zoekopdracht op deze site op dat sleutelwoord lijkt er op te duiden dat er weinig reilt en zijlt rond offline development. Of is dat een verkeerde assumptie? Ik ben eigenlijk benieuwd hoe iedereen vandaag werkt.

Link naar reactie

Oooooh was het mijn sessie waar je letterlijk in slaap was gevallen! hahaha. ?

Nog een sessie over FMDMT is wel zinvol denk ik. Ik heb vorig jaar alleen maar een beetje verteld wat het is, hoe je hem zou kunnen installeren en héél summier over hoe je hem gebruikt. Evengoed had ik tijd te kort en stond Koen eerst met het bordje nog 2 minuten te zwaaien en bijna 10 minuten later pas met het bordje 0 minuten, want ik kwam ernstig tijd tekort.

Vorig jaar heb ik niks kunnen vertellen over de ervaringen en de tot dan toe ontdekte tekortkomingen. Handigheidjes om voorbij de commandline te gaan en de migratie stappen  en volgorde in een voorkeuren-bestandje te zetten zijn niet aan de orde gekomen. Veel mensen vinden powershell / terminal maar onhandige gedrochten en blijven er van weg en dus ook van FMDMT 

Als jij de tool wekelijks gebruikt, dan heb je dus ook een bak aan nieuwe dingen ontdekt en kan je dus veel vertellen over (al dan niet zelf gemaakte) hulpmiddelen om wat gemakkelijker met FMDMT te werken.

Link naar reactie
50 minuten geleden zei menno:

Als jij de tool wekelijks gebruikt, dan heb je dus ook een bak aan nieuwe dingen ontdekt en kan je dus veel vertellen over (al dan niet zelf gemaakte) hulpmiddelen om wat gemakkelijker met FMDMT te werken.

Het hangt er een beetje vanaf. Een goeie sessie voorbereiden kost wel wat tijd, en ik sta niet op de payroll zoals de meeste van mijn collega's. Een bijdrage leveren tot een bestaande sessie is voor mij meer haalbaar. En dan zijn we nog niet zeker van de interesse. In een andere thread daarom die peiling. Het eerste uur al een paar reacties, maar buiten een onverwachte maar zeer welkome reactie van PeterS, lijkt het me tot hiertoe dat er maar een handvol mensen hiermee bezig zijn. Nog een beetje vroeg om conclusies te trekken natuurlijk.

Tijd te kort is een goeie indicatie dat je niet probeert je sessie op te vullen tot je tijd rond is. En ook natuurlijk, zoals je opmerkt, dat hier nog veel over te vertellen valt.

Over dat in slaap vallen, dat was denk ik 2 jaar geleden. Vorig jaar heb ik vooral met mensen aan het babbelen geweest, buiten de sessies. Ik vind de interacties met andere developers altijd super-interessant. Egbert Friedrich van de dot fmp in Berlijn heeft dat goed begrepen.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

De nieuwe features van FMP(A/S)18 zijn behoorlijk interessant, zie ook de openbare roadmap van FileMaker (daarin staan overigens ook features genoemd die nog niet in FM18 zullen zitten). Over wat er wel allemaal in de nieuwe versie zal zitten is genoeg te vertellen.

Dus bij deze enkele onderwerpen over de nieuwe features:

  • De "While" calculatie-functie, maakt voor een deel recursieve custom-functions overbodig. Samenhangend met die recursie kan in de nieuwe versie een eigen maximum aantal iteraties worden ingesteld (ook meer dan 50.000 als je dat zou willen) met de SetRecursion-functie.
  • Script-error-logging .... je kan script-errors naar een bestand laten schrijven. Héél handig bij debuggen
  • De nieuwe import-records dialoog, heeft een klap aan nieuwe dingen: heeft type-ahead bij mapping kiezen, bij tekst-import kan je het scheidingsteken opgeven, etc.
  • De nieuwe bestands-scriptstappen: Close Data File
    Create Data File
    Delete File
    Get Data File Position
    Get File Exists
    Get File Size
    Open Data File
    Read from Data File
    Rename File
    Save a Copy as XML
    Set Data File Position
    Write to Data File
  • Met de resultaten van "Save a Copy as XML" kan je met diff de verschillen van 2 versies van een bestand bepalen
  • De Admin-API van de server, die vanaf V18 geen trail meer is. De V2 van de AdminAPI heeft net zoals vorig jaar de DataAPI andere eindpunten en ook hier gaat inloggen nét even anders.
  • Vanaf V18 kan je met "Insert from URL" ook html-mails versturen, dit sluit mooi aan op "zwaar" bij cURL door Andries genoemd.

Algemenere onderwerpen die niets met nieuwe features te maken hebben en soms niet eens met FileMaker, kunnen ook interessant zijn:

  • Security met accounts, privilegesets, extended privilges en/of een eigen security-layer.
  • Meertaligheid van dialogen, labels en keuzelijsten, die ook in zoekmodus werken
  • FMservers met elkaar vebinden voor data-overdracht. Direct op FileMaker-level en met de dataAPI.
  • etc. etc.

 

Link naar reactie
On 5/7/2019 at 2:02 PM, andries said:

genoeg keuze vind ik dit ;) mss maken we er een week van.

Goed idee, een FMSummit week! Ik geef het door.

We zouden ook graag wat topics zien rond integratie met andere systemen: zoals iOT, AI, ... Hoe begin je er in godsnaam aan?

Ideeën en topics in overvloed, alleen ontbreekt het ons nog aan sprekers om deze in te vullen.

Uw kandidatuur is welkom op https://nl.surveymonkey.com/r/36C6VNQ;)

 

- Koen

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...