kaajee Posted December 18, 2003 Posted December 18, 2003 Ik las een thread voor bapaalde bank rekening nummers, hier een tip om te kijken of een nederlands banknummer voldoet aan de eisen. Dat heet de zgn. Elf Proef en wordt door alle banken gehanteerd (helaas niet door de Postbank). 3 velden: 1. Maak een rekening veld (of dat is er al) hierin wordt het bank nummer ingevoerd (RekNr). 2. Een berekeningsveld die we ElfProef noemen (hierin staat de eigenlijke elf proef): RekNrElfProef (uitkomst = getal): If( Length(RekNr) <> 9; "" ; (Middle( RekNr; 1; 1) * 9 + Middle( RekNr ; 2; 1) * 8 + Middle( RekNr; 3; 1) * 7 + Middle( RekNr ; 4; 1) * 6 + Middle( RekNr ; 5; 1) * 5 + Middle( RekNr; 6; 1) * 4 + Middle( RekNr; 7; 1) * 3 + Middle( RekNr ; 8; 1) * 2 + Middle( RekNr ; 9; 1) * 1) / 11) 3. Dan een check/waarschuwingsveld, die zegt: 'elf-proef: FOUT' RekNrElfCheck (berekening, tekst): If( RekNrElfProef - Int( RekNrElfProef ) <> 0 or Length( RekNr ) = 8 or Length( RekNr ) >9 or Length( RekNr ) < 6 ; "elf-proef: FOUT" ; "" ) (je kunt natuurlijk elke waarschuwing kiezen, of een 1 of een 0 naar keuze) Hierin sluit ik de postbank nummers uit (lengte: die zijn nooit 9 cijfers, banke nummers altijd, en Postbank nummers < 6 tekens lang, komen we bij particulieren vrijwel nooit tegen) Vanzelfsprekend kun je ook tijdens het invoeren het bank nummer al laten checken door een berekening. (probeer het maar eens met je eigen rekening nummer en verander het laatste getal maar eens........) Onduidelijkheden: reply! gr KJ Quote
AvD Posted December 28, 2003 Posted December 28, 2003 Hier kunnen we toch wel een aantal mensen mee plezieren, denk ik. @ kaajee Mag ik dit in een Tip van de week zetten? Quote
kaajee Posted December 28, 2003 Author Posted December 28, 2003 Ja hoor je mag em gebruiken. Laten we afspreken dat je altijd dingen die ik post mag gebruiken; hoe meer zielen, hoe meer vreugd. Let wel: dit geldt in ieder geval voor NL bank-nummers, ik weet niet hoe het zit met Belgische....... gr KJ Quote
AvD Posted December 28, 2003 Posted December 28, 2003 Dank! De Tip wordt meteen opgenomen in de lijst en zal een nummer krijgen ergens rond de 235. Da's dus nog een tijdje wachten eer ie verzonden wordt. Maar hij kan al wel "onmiddellijk" op het web (met de vermelding: "Met dank aan KaaJee"). Quote
Eef Posted January 3, 2004 Posted January 3, 2004 (edited) Hallo Kaajee, Bedankt voor deze elfproef. Mij lukt het alleen niet om een banknummer direct te controleren door validated by calculation te gebruiken (voor het veld Reknr). Weet je of dit mogelijk is? Bedankt alvast. Edited January 3, 2004 by Guest Quote
Dr_Flash Posted January 4, 2004 Posted January 4, 2004 Ik zou gewoon een extra veld toevoegen "elf_test_result" of zo, calculated, unstored, met als field def: IF(enorme calculatie uit bovenstaande post = TRUE; "dit is een geldig banknummer"; "dit is een ongeldig banknummer") Eventueel kun je nog een waarschuwing laten verschijnen zodra er een ongeldig nummer ontdekt is (met bijv. show message, hoewel het dan een beetje lastig is te zien door welke actie zo'n script getriggerd moet worden....) Quote
AvD Posted January 4, 2004 Posted January 4, 2004 De Tip is ondertussen op het web gezet (http://www.avd-ci.be/tip200.htm) maar nog niet toegankelijk voor iemand die de URL niet kent. Ik heb nog wel niet de tijd gehad alles te controleren. Doet iemand dat ? Quote
Dr_Flash Posted January 4, 2004 Posted January 4, 2004 Maak ik hier terecht uit op dat de lengte van een NL bankrekeningnummer alleen maar 6, 7 of 9 karakters kan zijn? Dat wist ik niet, ik dacht dat het gewoon altijd 9 lang was.... Quote
kaajee Posted January 5, 2004 Author Posted January 5, 2004 Eef, ik doe het als volgt: dan een extra veld, ik noem hem: ElfCheck ElfCheck = Int(ElfProef) (uikomst getal) (veld ElfProef was er inmiddels al, dit is de echte berekening, zie hierboven) In het veld waar het rekening nummer ingevoerd wordt: Bevestig door berekening: If( ElfProef - ElfCheck<> 0 or Length(rekening) = 8 or Length(rekening) > 9; "0" ; "1" ) Eventueel een eigen bericht tonen, zoets als: Rekening voldot niet aan ELF proef of bestaat uit 8 cijfers of MEER dan 9 cijfers !!!! En verder aangeven of het wel of niet 'echt mag' of dat het bij de waarschuwing blijft vanzelfsprekend. de Length berekeningen zijn extra om de lengte van de rekening nummers ook te valideren. dr Flash: Nederlandse BANKnummers zijn altijf negen (9) karakters lang! En daar is de elf proef op van toepassing. Echter: POSTbank nummers vallen hier niet onder, deze zijn NOOIT 9 karkaters lang. In beginsel kunnen ze elke langte onder de 9 hebben, maar in het algemeen nooit korter/kleiner dan 6 karakaters. Tuurlijk giro 555 bestaat ook, maar die lagere zijn vaak 'gereserveerd voor speciale doeleinden. De 'gewone man' krijgt in de regel bij de Postbank een rekening nummer langer dan 6 karakters. Maar wil je het echt 'zuiver' doen, dan moet je alleen de BANKnummers door de ElfProef halen en de POSTBANK nummers skippen. (dan dus alles met een lengte ongelijk aan 9 karakters skippen) clear?? (Om het verhaal nog iets ingewikkelder te maken; opeens realiseer ik me dat er inmiddels ook BANKreneing nummers lijken te bestaan met een lengte van 10 karakters, dat zal ik nog eens uitzoeken........) Quote
Dr_Flash Posted January 5, 2004 Posted January 5, 2004 Ooo op die fiets. Hmm dat zou ik anders opgelost hebben. Ik had eerst op lengte geschift tussen Postbank en Banknummers, en daarna alleen de banknummers door de ELFproef gehaald... Maar in feite komt het dus op hetzelfde neer. Je kunt niet aan een Postbanknummer zien of het een ongeldig postbanknummer is. Alleen een ingevoerd nummer van 8 karakters is dus sowieso mis. 6 en 7 lang zijn Postbanknummers, 9 lang zijn banknummers, te checken op geldigheid middels de ELFproef. Okee ik denk dat we elkaar begrijpen Quote
AvD Posted January 5, 2004 Posted January 5, 2004 Ik volg slechts op afstand. Moet de Tip van de week nu aangepast worden? Quote
Eef Posted January 5, 2004 Posted January 5, 2004 Hoi Kaajee, Werkt helemaal top! bedankt voor de uitleg. p.s. tip blijft volgens mij hetzelfde. Quote
Recommended Posts