Jump to content
  • 0

LEES DIT! Vertalingen Engels - Nederlands voor FileMaker

JeanWM

Question

Posted

*******************************************************************************************************

BERICHT MODERATOR: ZIE PAGINA DRIE (RODE TEKST) VOOR DOWNLOAD VAN DE

VERTALINGEN NEDERLANDS / ENGELS EN ENGELS / NEDERLANDS

MET DANK AAN DR. FLASH, EDC EN ORGANEDUC

*******************************************************************************************************

Ben op zoek naar de in een nederlands talige versie gebruikte vertaling.

Als je in veld opties gaat kun je auto-enter aangeven :

- Creation Date

- Creation Time

- Modification Time enz.

Wat zijn de nederlandse aanduidingen hiervoor ?

Tx

Recommended Posts

• 0
Posted

Creation Date - aanmaakdatum

- Creation Time - aanmaaktijd

- Modification Time - wijzigingstijd

- Modification Date - wijzigingsdatum

- created by - gemaakt door

- changed by - gewijzigd door

mvg,

Erik

• 0
Posted

Bedankt, edc, nu weten we waar we moeten zijn!

En hoe vertalen ze "concatenate"?

En het verschil tussen "halt script", "pause script" en "exit script"?

Dank!

• 0
Posted
Bedankt, edc, nu weten we waar we moeten zijn!

En hoe vertalen ze "concatenate"?

En het verschil tussen "halt script", "pause script" en "exit script"?

"halt script" Script onderbreken

"pause script" Script onderbreken/hervatten

"exit script" Script afsluiten

"concatenate" aaneenschakelen

• 0
Posted

Dat "halt" en "pause" allebei "onderbreken" heten, vind ik op zijn minst gezegd verwarrend, misleidend en duidelijk afkomstig van iemand die NIET met FileMaker werkt :cry: .

Bovendien is Exit script heel wat anders dan "een script afsluiten". Afsluiten doe je in ScriptMaker zo gauw je klaar bent met het opbouwen van je script. Exit betekent dat je een runnend script verlaat vóór het aan zijn laatste scriptstap is gekomen.

Dat de vertaling warhoofdig is blijkt bijna elke dag opnieuw wanneer we met mensen praten die met die Nederlandstalige versie werken, en die heel vaak een aantal dingen niet ofwel verkeerd begrijpen. Vanuit de Engelstalie versie heb ik zelf weinig of geen moeite met dat Nederlands. Als je het alleen met de vertaling moet doen, dan sta je er niet altijd goed voor. Of moet ik zeggen dat al degenen die ons bellen of mailen dommeriken zijn? Dat kan toch niet!!

Of toch?

Komaan, zeg!

• 0
Posted

concatenate zou eerder 'samenvoegen' kunnen genoemd worden....

Voor het overige vind ik dat Andre overschot van gelijk heeft....

Zelfs hier heb ik last met verschillende programma's die origineel in het engels zijn gemaakt en nu in een vertaalde spaanse versie moeten gebruikt worden.

Zelfs de OS is in 't spaans en dat geeft soms wel eens conflikten met mijn engelse FM versies.

Hier hebben ze een blijkbaar een aangeboren aversie tegen alles wat US made is....

Dus ook problemen met vertalingen die soms te letterlijk zijn, terwijl andere veel te algemeen zijn....

Toch bedankt voor de info...ik zal waarschijnlijk nog beroep moeten doen op 'onze' vertaler....

• 0
Posted

Letterlijk betekent het “aaneenschakelen”,

Samenvoegen = dan voeg je iets samen, en het wordt een.

Aaneenschakelen = je schakelt het samen maar is niet een geworden.

Dus logisch bekekenen zou samenvoegen niet juist zijn.

• 0
Posted
Ergens, op een kruising tussen tijd en ruimte - nu effe Mexico

Hé Jean, zie dat je veilig terugkomt! We kunnen je nog niet missen hier.

Dat concatenate niet gemakkelijk te vertalen is, is te begrijpen. Functies kunnen complexe gegevens zijn. Daarom zijn ze in een aantal gevallen ook niet (!) vertaald. Dat is ook zo voor die Engelstalige benamingen waarvan men dacht dat ze al voldoende ingeburgerd waren, zoals If en Else. Ik denk niet dat het zinvol is voor ons om dit probleem in extenso te gaan bestuderen (we hebben al last genoeg met de "workarounds" in het Engels... :wink: ). Maar ik ben wel nieuwsgierig om twee lijsten te zien: die van de onvertaalde functies naast die van de vertaalde (samen met de originele benamingen)*. Eindthema van het verhaal blijft natuurlijk het feit dat we vroeger na het middelbaar onderwijs toch drie à vier talen beheersten, terwijl ik nu overal een gruwelijke aftakeling zie, zelfs voor de eigen moedertaal. Dat bedrijven een toegeving doen door hun spullen te vertalen is dus goed en slecht. Lees er maar eens een doordeweekse handleiding op na van een friteuse made in China, en je weet wat ik bedoel.

------------------------

* Hoe zit het met "IsEmpty" en "Status(CurrentMessageChoice)"?

• 0
Posted

Status(HuidigeBerichtKeuze) :) IsEmpty weet ik niet...... ik vermoed IsLeeg, maar zeker ben ik daar niet van. Maar er was toch een conventie dat we zoveel mogelijk met de Engelstalige nomenclatuur zouden werken? Okee, toegegeven, erg lastig voor mensen die alleen maar de NL versie heben..... Misschien kunnen we een databaseje maken met alle FM-termen in het NL en het Engels (en wie weet in nog meer talen)? Of loop ik me nu weer een enorme klus op m'n nek te hijsen? :D

• 0
Posted
Maar er was toch een conventie dat we zoveel mogelijk met de Engelstalige nomenclatuur zouden werken?
Ja, natuurlijk, hoewel conventie een groot woord is: laat ons zeggen dat er een uitgesproken voorkeur is, met goede argumenten, om de originele FileMaker terminologie te gebruiken. Wat mij betreft, verandert er niets. Ik blijf voorstander van de originele Engelstalige versie.

Okee, toegegeven, erg lastig voor mensen die alleen maar de NL versie heben... Misschien kunnen we een databaseje maken met alle FM-termen in het NL en het Engels (en wie weet in nog meer talen)? Of loop ik me nu weer een enorme klus op m'n nek te hijsen? :D

Dat zou best wel eens nuttig kunnen zijn! :wink:

• 0
Posted

Letterlijk betekent het “aaneenschakelen”,

Samenvoegen = dan voeg je iets samen, en het wordt een.

Aaneenschakelen = je schakelt het samen maar is niet een geworden.

Dus logisch bekekenen zou samenvoegen niet juist zijn.

Als je twee waarden "concatenate", dan krijg je een nieuwe waarde, die als een eenvormige entiteit beschouwd wordt, bv waarmee je op haar beurt weer vanalles kan doen, zonder dat de originele waarden veranderen. De nieuwe waarde is dus een nieuwe, zelfstandige entiteit.

Samenvoegen lijkt me dan ook de perfecte term. Overigens, ook Excel gebruikt die term.

DF

• 0
Posted

Dat zou best wel eens nuttig kunnen zijn! :wink:

Hmm is op zich niet moeilijk... Maar wel veel :D Heeft iemand enig idee om hoeveel termen het zou gaan in zo'n geval? Of is daar een uitputtende lijst van bijvoorbeeld? Een resource-file of iets dergelijks?

Een paar honderd termen is nog wel te doen, maar ik vrees dat we eerder rond de 5000 uitkomen..... Zou misschien door een aantal mensen projectmatig uitgewerkt kunnen worden of zo (ik bedenk ook maar wat ;) )

• 0
Posted

Is me dat even schrikken! Vijfduizen? Zoveel functies zijn er toch niet? Of besef ik nu pas dat ik er maar één tiende van ken :oops: ?

Ik heb ze nooit geteld, maar dat kunnen er toch niet meer dan 100 à 200 zijn?

Apart daarvan staan de scriptstappen, maar dat zijn er toch ook niet zoveel?

• 0
Posted

Accoord, daar zal de meeste belangstelling wel naar uit gaan. Ik beschik alleen zelf niet over een NL-talige FMP...... Wellicht iemand in de buurt van Utrecht die daar samen met mij eens een paar uurtjes in wil gaan steken? :?: Bij voorkeur in het bezit van FMP 6 NL :wink:

• 0
Posted

Trouwens het is wel een mooie gelegenheid om eens met ALLE aspecten van FMP kennis te maken :) Zo stuit ik al meteen weer op een uitdaging: Ik wil aangeven wat voor term iets is, en waar hij voorkomt. Nu wil ik dat in 2 stappen aangeven: 1 stap (een veld Spec_Grof) met een grove aanduiding, waarbij de waarde komt uit een valuelist met als custom values "Scriptstappen" en "Calculatiefuncties", en daarna een diepere specificatie. Nu wil ik dus dat ALS de waarde in veld Spec_Grof Scriptstappen is, dat voor Spec_Fijn een valuelist gebruikt wordt met "control", "Navigation", "Sort/Find/Print" etc, MAAR zodra Spec_Grof "Calculatiefuncties" wordt, moet er een andere valuelist gebruik worden, namelijk een die begint met "Text", "Number", "Date", "Time" etc.

Ergens heb ik het idee dat dit gewoon MOET kunnen....... Alleen hoe? :oops:

• 0
Posted

Mag ik er nog even op wijzen dat de functies in fmpro 6 NL nog altijd in het Engels zijn. Enkel de argumenten (ten titel van voorbeeld) zijn naar het nederlands vertaald. Dus hou de functienamen gerust in het Engels anders krijgen we van die Excel-achtige toestanden waar de nederlandstalige versie van de functies niet om aan te zien is.

• 0
Posted

Dat zou te makkelijk zijn, edc ;) Waar het juist om gaat is dat je ook in het Nederlands een duidelijk onderscheid moet kunnen maken tussen Status(CurrentFoundCount) en Status(CurrentFieldName), om maar wat te noemen.... Dat ze allebei Status heten, da's leuk, maar daar schieten we niet veel mee op ;)

• 0
Posted
Hé Jean, zie dat je veilig terugkomt! We kunnen je nog niet missen hier.

Terugkomen zit er niet zo gauw in Andre, ik heb een contract van vijf jaar - en gezien mijn leeftijd (om maar niet te spreken van ouderdom) blijkt dat de dag van vandaag wel een luxe te zijn..... :wink:

En ik heb het hier meer en meer naar mijn zin - ¿of klinkt dat te egoistisch.....?

Ja ik ben er al uit Weer een leermomentje vandaag

Dr_Flash - dat kan altijd wel nuttig zijn, ik probeer het hier met de spaans/engelse versie, terwijl ik er sterk aan denk om iedereen 'te verplichten' op een engelse versie over te stappen....spaart mij heel wat werk, opzoeking, uitleg, herstellen van verkeerd geinterpreteerde zaken...

Maar... als het Dr Flash project af zou geraken, wil ik wel over een exemplaar willen beschikken..... :lol:

• 0
Posted

Ik denk dat het op zich niet zo moeilijk is. Ik los eerst nog even de problemen met die conditional value list op. Dat is nog niet helemaal wat het zijn moet, ik heb een remote value list aangesproken en dan gezegd "Geef me alleen de waarden van gerelateerde records" maar op 1 of andere manier kiest FM dan gewoon de laatst gekozen waarde, en stelt die in voor ALLE records :cry: Dat wil ik naturlijk niet. Misschien dat iemand daar nog *gauw* een oplossing voor weet?

Maar daarna is het wat mij betreft gewoon een kwestie van Records aanmaken, vanuit een Engelstalige FM (111 scriptstappen en rond de 130 calculatiefuncties) en dan post ik dat wel hier op Clarify, dan kan er per taal een veld toegevoegd worden, en dan kunnen forum members met een XXtalige FM-versie naar smaak toevoegen zeg maar. Indien nodig wil ik het dan wel coördineren tot een volwaardig eindproduct.

Uitbreidingen zijn mogelijk in 2 dimensies: we kunnen meer velden toevoegen (meer talen) en we kunnen meer records toevoegen (als we bijvoorbeeld ook Menu-items willen meenemen). Maar voorlopig heb ik er nog wel wat werk aan :)

• 0
Posted
Ik los eerst nog even de problemen met die conditional value list op. Dat is nog niet helemaal wat het zijn moet, ik heb een remote value list aangesproken en dan gezegd "Geef me alleen de waarden van gerelateerde records" maar op 1 of andere manier kiest FM dan gewoon de laatst gekozen waarde, en stelt die in voor ALLE records :cry: Dat wil ik naturlijk niet. Misschien dat iemand daar nog *gauw* een oplossing voor weet?

Heeft iemand enig idee wat hier mis gaat? Het is (maar dat was al duidelijk) een one-to-many relatie, maar daar moet het toch gewoon mee kunnen? :?: