Ga naar inhoud
  • 0

Sorteren van waarde in keuzeveld


gjturnhout

Vraag

Hallo, 

Ik ben een beginner met Filemaker en heb een vraag.

Ik heb een afhankelijke keuzelijst invoer veld gemaakt op basis van een tabel (zie tabel). De waarde in de keuzelijst worden normaal op basis van alfanumeriek gesorteerd. Omdat dan de 10. voor de 9.2 komt wil ik dat niet! Ik heb daarom in de tabel een numerieke volgorde veld opgenomen "section_main" waarop nou gesorteerd word (zie invoerlijst setup). Maar nu zie ik in de keuzelijst achter de section_sub ook de waarde van section_main staan. Dat ziet er niet uit en dat wil ik niet  Ik wil nu eigenlijk het index veld niet zichtbaar laten zijn (zie resultaat).  Wie kan me helpen?

Gr.

Gert-Jan 

tabel.png

invoerlijst setup.png

resultaat.png

Link naar reactie

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Kijk eens naar deze bijlage, dat nog een ruwe versie is voor filemakertips.nl. 

Het idee is gebaseerd op de oplossing van soliantconsulting, maar de sorteer-index is feitelijk het sorteergetal omgezet naar een binaire waarde. Zo kan je een keuzelijst tot wel 32000 items lengte maken..... ik zou een dergelijke lijst niet adviseren, maar het beperkt je in elk geval niet tot slechts 100. 

Er zit nog geen uitleg en geen artikel op mijn site bij, dus het zal misschien wat lastig zijn te implementeren. Vragen kan je hier op het forum stellen

Sorted_Valuelist.fmp12

Link naar reactie
  • 0
Op 13/05/2019 om 16:55 zei Banach:

Tik het vinkje voor 'Alleen waarden van tweede veld weergeven' in jouw 2e plaatje even aan.

Hoi Banach, Bedankt voor je reactie, maar je gegeven oplossing geeft niet het gewenste resultaat. (zie bijlage). Ik zie nu alleen het tweede veld in de drop down (wel goed gesorteerd) en als ik hem dan selecteer veranderd de waarde in het veld met de waarde uit het eerste veld. Het resultaat is wel goed maar je kunt zo moeilijk de juiste waarde selecteren met de getallen uit de sorteer volgorde. 

Schermafbeelding 2019-05-15 om 14.27.46.png

Link naar reactie
  • 0
Op 14/05/2019 om 11:03 zei PJ007:

Is niet echt een oplossing voor een echte beginner, maar kijk anders eens hier naar:

https://www.soliantconsulting.com/blog/filemaker-char-function/

Hallo PJ007, ook deze oplossing gaat niet werken. 2 redenen. 1, deze oplossing is beperkt tot 100 records. Hoewel er nu nog niet zoveel zijn gaat het aantal record wel snel groeien. Ten 2de omdat hij als resultaat ook het ID weergeeft en niet de complete omschrijving.  

Link naar reactie
  • 0
Op 15/05/2019 om 22:55 zei menno:

Kijk eens naar deze bijlage, dat nog een ruwe versie is voor filemakertips.nl. 

Het idee is gebaseerd op de oplossing van soliantconsulting, maar de sorteer-index is feitelijk het sorteergetal omgezet naar een binaire waarde. Zo kan je een keuzelijst tot wel 32000 items lengte maken..... ik zou een dergelijke lijst niet adviseren, maar het beperkt je in elk geval niet tot slechts 100. 

Er zit nog geen uitleg en geen artikel op mijn site bij, dus het zal misschien wat lastig zijn te implementeren. Vragen kan je hier op het forum stellen

Sorted_Valuelist.fmp12 204 kB · 4 downloads

Hoi Menno, Heb deze oplossing geïmplementeerd en deze werkt naar behoren! Bedankt voor deze tip. 

Link naar reactie
  • 0
Op 15/05/2019 om 16:46 zei rutgerm:

Als je alfanumeriek wil sorteren kan je ook gewoon met een leading zero werken, 09 zal dan voor 10 komen.

Hallo rutgerm,

Bedankt voor je oplossing. Deze werkt zeker en is misschien wel de meest eenvoudige oplossing. Maar om overal voorloop nullen voor te zetten vindt ik als perfectionist ook niet echt top! Ik heb de oplossing van Menno geïmplementeerd en deze werkt prima. Is wel wat lastiger te maken maar als het eenmaal werkt gaat het goed.

Link naar reactie
  • 0
Op 15/05/2019 om 16:45 zei Banach:

Verwissel even je eerste en je tweede veld.

Dat helpt niet veel Banach, daarmee verplaats je het probleem alleen maar, Dan zie je de tekst en zet Filemaker het getal in het veld. Dit kan ik wel oplossen door er een veld in het formulier over het resultaat te zetten, maar dat vindt ik ook niet echt top. Ik heb gekozen voor de oplossing van Menno. Deze werkt zoals ik het wil.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...