Ga naar inhoud
  • 0

Waar is de denkfout?


Rob532

Vraag

Hallo, ik wil graag iets begrijpen over relaties.

Voorbeeld:

Ik heb een tabel: 1000_reparaties. Daarin o.a. het veld g_one = 1 en velden als: status_offerte_maken, status_reactie_offerte.

Van die tabel relaties maak ik bij Beheer/database een kopie (1000_c_reparaties_offerte_maken). De relatie is: 1000_repaparties/g-one = 1000_c..../status_offerte_maken.

Dan maak ik een layout gebaseerd op 1000_c.... in lijstweergave.  SO far so good

Volgens mij zou ik nu op de lijstweergave van layout 1000_c.... alleen maar de records moeten zien van tabel 1000_reparaties die voldoen aan het criteria dat 1000_c.../status_offerte_maken = 1

Helaas lukt me dat niet. Ik zie iedere keer alle records verschijnen op de bewuste layout. Wat gaat er mis of is dit niet de juiste manier?

Ik wil liever niet met een portal werken omdat dan op de pc van de gebruiker iedere keer al het rekenwerk moet worden gedaan.

 

Ben benieuwd.

Thanks

Link naar reactie

2 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
12 hours ago, Rob532 said:

Hallo, ik wil graag iets begrijpen over relaties.

Voorbeeld:

Ik heb een tabel: 1000_reparaties. Daarin o.a. het veld g_one = 1 en velden als: status_offerte_maken, status_reactie_offerte.

Van die tabel relaties maak ik bij Beheer/database een kopie (1000_c_reparaties_offerte_maken). De relatie is: 1000_repaparties/g-one = 1000_c..../status_offerte_maken.

Dan maak ik een layout gebaseerd op 1000_c.... in lijstweergave.  SO far so good

Volgens mij zou ik nu op de lijstweergave van layout 1000_c.... alleen maar de records moeten zien van tabel 1000_reparaties die voldoen aan het criteria dat 1000_c.../status_offerte_maken = 1

Helaas lukt me dat niet. Ik zie iedere keer alle records verschijnen op de bewuste layout. Wat gaat er mis of is dit niet de juiste manier?

Ik wil liever niet met een portal werken omdat dan op de pc van de gebruiker iedere keer al het rekenwerk moet worden gedaan.

 

Ben benieuwd.

Thanks

De lijstweergave is daar niet de aangewezen ‘view’ voor: wat jij wil kan natuurlijk prima, als je gebruik maakt van een portal, die gebaseerd is op de relatie die je beschreef.

Dus: je hebt een layout van je reparaties, in Form view (formulierweergave, 1 record per scherm). Daarop maak een portal gekoppeld aan je ‘gerelateerde’ tabel (dat is een zgn ‘self-relationship, die koppelt met alle records die voldoen aan het criterium). Die portal toont dan de juiste records.

aangepast door hans erik
Link naar reactie
  • 0

Je kan het natuurlijk ook oplossen met een scriptje met 'standaard' zoekopdrachten, waarbij je een globaal veld gebruikt om de lijst te zoeken. Je hebt dan geen portal nodig. 

Of toch een portal die je filtert. 

Het nadeel van een portal gebaseerd op één relatie (of Table Occurence) is dat het er maar één is, terwijl je er mogelijk meerdere nodig hebt.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...