Ga naar inhoud
  • 0

Importeer probleem


Wouter W.

Vraag

Beste Forum leden,

Ik heb een script gemaakt om vanuit excel te kunnen importeren naar FileMaker.
Echter nadat ik de bron en doelvelden heb gedefinieerd, wijzigt deze volgorde bij een volgende keer. 
M.a.w. mijn keuze wordt niet "vastgehouden".

Nu las ik ergens in dit Forum dat de importvolgorde of bron en doelvelden vastgelegd kunnen worden in een script waardoor de bron en doelvelden altijd aan elkaar gekoppeld blijven.
Heeft iemand daar een voorbeeld script van?


Wouter

Link naar reactie

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

De importeervolgorde wordt vastgelegd bij het maken van het script, niet bij het gebruik ervan. Ofwel wanneer je de scriptstap' importeer records' in een script zet geef je direct ook de volgorde aan. Wanneer je die optie niet ziet klik dan op het blauwe rondje met tandwieltje achteraan in de importeer regel:

Screen Shot 2019-07-11 at 10.03.39.png

aangepast door Banach
Link naar reactie
  • 0

Beste Banach,

Bedankt voor je reactie.

Deze script stap heb ik ook gebruikt en ook de doelvelden toegewezen aan de bijbehorende bronvelden.
Echter bij een volgende keren van het uitvoeren van de script waren de "bron - doel" combinaties gewijzigd.
Dus ben ik op zoek naar een andere oplossing

Wouter

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt inderdaad, deze wisselen zie ik nu.

Maar het is toch zo dat de je de kolom "NAAM"  in excel koppelt aan de de veld "NAAM" in FileMaker?

M.a.w. dan zou het wisselen van kolommen niet uitmaken, of zie ik dat verkeerd?

En als dat inderdaad de oorzaak is van het probleem, weet je een oplossing? 
 

Link naar reactie
  • 0

De eerste rij in een Excel bestand kan inderdaad voor een match op veldnamen worden gebruikt. De veldnamen moeten wel precies overeenkomen en je moet bij de import aangeven dat die eerste rij als veldnamen gelezen moet worden en niet als data. Dit doe je wanneer je aangeeft om welk xlsx bestand het gaat:

Screen Shot 2019-07-11 at 11.59.19.png

Link naar reactie
  • 0

Dit gaat denk ik ook niet goed wanneer de naam van het tabblad niet hetzelfde blijft.

Bijvoorbeeld wanneer je het import-script maakt met "Blad1" en daarna in "productie" een bestand krijgt aangeboden met "Omzet Juni 2019", dan worden de velden niet meer automatisch gematcht.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...