Ga naar inhoud
  • 0

Record eerst in wijzigmodus zetten alvorens het te kunnen wijzigen


MCoolen

Vraag

Hallo,

In FileMaker Pro kunnen records direct worden gewijzigd.
Maar ik wil graag dat het betreffende record eerst in de wijzig modus wordt gezet om velden binnen een record te mogen wijzigen.
Dus als het record niet in wijzig modus staat, mogen de velden binnen het record niet worden gewijzigd.

Ik moet dus een privilegeset maken en daarbij instellen dat het wijzigen van record beperkt is.
Maar als ik dat doe, dan mag ik het record (via een script) niet in wijzig modus zetten want hierbij wordt een veld (bv. sys_user_id_editing) gevuld.
En dát mag niet want de privilegeset 'zegt' dat het record daarvoor in de wijzig modus moet staan.

Ik hoop dat ik mijn probleem enigszins begrijpelijk heb omschreven.
Is er iemand die misschien een voorbeeld oplossing beschikbaar heeft ?
Of bestaat er documentatie over dit onderwerp ?

Ik hoop van harte op jullie hulp, waarvoor alvast mijn dank.

M.vr.gr. MCoolen

Link naar reactie

4 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Het is vaak eenvoudiger om twee verschillende layouts te maken; de kijk-layout waarop alle velden 'dicht' staan (niet gewijzigd kunnen worden) en een wijzig-layout waarop de velden die gewijzigd mogen worden 'open' zijn.

Een andere oplossing is dat je op ieder veld een trigger zet (on ObjectEnter). Het getriggerde script checkt dan aan de hand van door jou bepaalde criteria of het veld gewijzigd mag worden. Mag dat niet dan geef je direct een commit. Zie voorbeeldje.

lock.fmp12

Link naar reactie
  • 0

Hoi Banach,

Helemaal duidelijk, dat is inderdaad een oplossing.
Deze methode had ik ook bedacht en werkt goed maar is bijzonder bewerkelijk want ik wil het 'in wijzigmodus zetten' door heel mijn oplossing doorvoeren.
Wanneer er geen andere oplossing op mijn pad komt, ga ik inderdaad deze methode toepassen.

Dank je wel voor je respons, wordt bijzonder gewaardeerd.

Gr.

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden zei Banach:

Het is vaak eenvoudiger om twee verschillende layouts te maken; de kijk-layout waarop alle velden 'dicht' staan (niet gewijzigd kunnen worden) en een wijzig-layout waarop de velden die gewijzigd mogen worden 'open' zijn.

Een andere oplossing is dat je op ieder veld een trigger zet (on ObjectEnter). Het getriggerde script checkt dan aan de hand van door jou bepaalde criteria of het veld gewijzigd mag worden. Mag dat niet dan geef je direct een commit. Zie voorbeeldje.

lock.fmp12 176 kB · 0 downloads

Hoi Banach,

Ik heb de oplossing gevonden en wil deze graag me je delen.

Ik had per tabel een veld aangemaakt (sys_in_editmode) maar kon deze dus niet op 1 zetten (= in wijzigmodus) vanwege de privilegeset.
Het veld sys_in_editmode was een normaal numeriek veld (waarde 1 of 0). Nu heb ik ditzelfde veld gewijzigd naar een globaal veld.
En nu gaat het wel goed.
Ik hoef dus geen dubbele layouts te maken en geen trigger scripts. FileMaker geeft alle records vrij voor wijzigen als het globale veld sys_in_editmode de waarde 1 heeft (in de Privilegeset ingesteld).

Werkt perfect en géén extra layouts of scripts.
Gr.

 

 

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...