Jump to content
  • 0

relaties en portalen

Cottem Filiep

Question

Posted

Bestand voor school voor het bijhouden van onkosten.

Bestand "projecten": met Projectummer (parent), projectnaam en klantnummer ( child)

Bestand "klant": met klantnr ( parent) en veld naam en veld korting

Bestand "Factuur": met factuurnummer (parent), projectnummer (child), klantnummer (child), factuurregel (child)

Bestand "factuurregels": met regelnummer ( parent) en factuurnummer ( child)

In "factuur" worden facturen aangemaakdoor een projectnummer in geven.

Via een relatie met projecten wordt via loock-up het klantennummer opgezocht.

De factuurlijnen worden in een portaal ( relatie met factuurregels) ingegeven.

Probleem:

Indien ik via een loock-up het klantennummer laat opzoeken (via relatie factuurnummer, om daarna het veld "korting" uit het bestand klant te kunnen gebruiken) in factuurregels doet hij dit niet steeds.

Het lukt enkel na het willekeurig klikken buiten gelijk welk veld alvorens de factuurregels in het portaal in te geven, of na een reloock-up.

Wat doe ik fout?

Factuurregels.fp5

klanten.fp5

Facturen.fp5

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Het is normaal dat dit niet lukt. Je probeert een gegevens uit een relatie in de 2e graad (of hoe noem je dat?) op te halen. dit kan in filemaker niet (ik access wel denk ik).

Een aantal tips op dit op te lossen.

Waarom zitten klanten en projecten in een afzonderlijk bestand? Is dit omdat er meerdere klanten kunnen zijn voor 1 project. Zo ja, dan is je facturatie zowieso fout. Want als je factureert voor een project met meerdere klanten, hoe kan het systeem dan weten voor welke klant je de korting moet gaan ophalen.

Dus als er een één naar één relatie zit dus klanten en projecten zet je deze misschien het best in één bestand. Dan zal je facturatie probleem meteen opgelost zijn.

2e bemerking. Een factuur is in de eerste plaats bestemd voor een klant. Dus zou ik de korting gaan ophalen via een relatie tss factuur en het klantenbestand. Hoe je het projectnummer in je factuur krijgt hangt weer af van het feit of één klant een relatie heeft met meerdere projecten. In dit geval wordt het nog wat ingewikkelder en moet je nog wat bestandjes bijmaken. Vooral hier in detail te gaan vertel je best eens welk soort relatie er is tussen klanten en projecten. (Je projecten bestand heb je niet gepost)

• 0
Posted

Ik vind het grappig dat je facturenbestand (op dit ogenblik) al 8 keer gedownload is, terwijl de rest het met één enkele keer moet stellen. Zitten er hongerige wolfjes in de groep?

Nu het hoofdprobleem. Je hebt je structuur verkeerd opgezet, denk ik.

1) Klanten zitten in Relaties en hebben een Relatiecode.

2) Je maakt een Project aan vanuit Relaties op zo'n manier dat je project zowel de projectcode als de relatiecode bevat: zo weet elk project bij welke klant het hoort.

3) Je factuur maak je aan vanuit je projectenbank, op die manier dat elke factuur een factuurcode heeft maar ook de bijbehorende projectcode. Via die projectcode haal je met een lookup de relatiecode op vanuit de projectenbank. Op basis van die relatiecode haal je dan de klantgegevens op vanuit de databank Relaties.

Je werkt dus volgens een cascade: trapjes af en trapjes op.

Capito?

PS Dat ik hier nog zit op Kerstavond is normaal, want nog meer gestoord dan onze Flash. Maar de rest vliegt hier nu buiten: harop, weg met die computer, en allemaal in looppas naar de kerstboom. Wat zijn dat nu voor manieren! En de laatste doet het licht uit. Foemper, zet da machien is af!

• 0
Posted

Ik vind het grappig dat je facturenbestand (op dit ogenblik) al 8 keer gedownload is, terwijl de rest het met één enkele keer moet stellen. Zitten er hongerige wolfjes in de groep?

Het lukt niet altijd om het bestand te downloaden....terwijl bij elke poging toch de teller eentje meer (of zelfs twee) aangeeft....

Een foutje op de server....

¿Heeft Foemper de verkeerde priese uitgetrokken?