Ga naar inhoud

FileMaker verder als Claris


Marsau

Aanbevolen berichten

nee, ik bedoel het Claris logo. Het zijn net Pacmannetjes die elkaar aanvallen.

Zal wel over nagedacht zijn.

Ik vraag me wel af wat nou de beweegreden voor zo’n ingrijpende actie is.  Willen ze hiermee gewoon een ‘frisse start’ maken, of knappen veel grote bedrijven af op de naam ‘Filemaker Pro’? 

Je kunt er natuurlijk op wachten dat de merknaam Filemaker vervangen wordt door een ronkende term uit een marketing bureau.

Het worden weer interessante tijden.

Link naar reactie
21 minutes ago, Peter Wagemans said:

Daar moet ik wat aan redesignen, die maan moet misschien in geel maar ik had maar 2 kleuren. Wie een goed logo kan maken, altijd welkom. Ik ben maar een technoweeny developer met niet zo veel artistiek talent.

Al iemand de Claris design guidelines zien verschijnen? Ik ben benieuwd naar de logo font.

Nooit geweten dat dat een maan voorstelde.  Een dag niet geleerd...

Link naar reactie

Het marketingbureau in kwestie:

https://www.siegelgale.com/claris-rebranding-a-leader-in-workplace-innovation-platforms/

Ik begrijp dat de overweging dat de naam "FileMaker" te specifiek is voor de applicaties die we er tegenwoordig mee kunnen bouwen. Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat men wel erg gemakkelijk over developers gemeenschap heen stapt die mogelijk al 30 jaar werkt onder dit label.

Een nieuwe technologische horizon, maar ook weer nieuwe onduidelijkheid inzake licensing e.d. In de facebook gemeenschap nog geen enthousiasme gesignaleerd; alleen boosheid, onzekerheid en vertwijfeling.

https://www.filemaker.com/blog/2019/the-future-of-the-claris-platform

https://www.filemaker.com/blog/2019/a-clear-future-as-claris

aangepast door Marsau
Link naar reactie

Hebben we dan toch een goed logo?

  • Round and angular forms are combined within the symbol to express a human and approachable personality while also evoking focus and precision.

Check

  • The arrangement of shapes suggests growth from a central point.

Fail, nogal assymetrisch gevalletje, ons logo.

  • The open space in the center of the symbol speaks to the idea of starting with a clean slate.

Check, min of meer. In het vierkant is heel wat open ruimte, hoor.

  • The composition of the shapes creates an interplay of positive and negative space, which serves as a visual metaphor for innovation and for applying one’s ingenuity to solve problems surprisingly and unexpectedly. From the combination of positive and negative space, arrows emerge to suggest forward movement and agility.

Moet aan gewerkt worden. Nooit sterk geweest met negative space. Het ziet er inderdaad een stuk knapper uit, ik geef toe.

  • The logo complements the Claris name and speaks to the idea of shining a light on what users are capable of achieving with the Claris platform. It is supported through a robust visual system that includes graphical elements, colors, photography, typography, and computer-generated artwork.

Ik ben dan weer duidelijker en heb geen latijn, gewoon wat Engels nodig om een licht te schijnen op wat er allemaal kan gedaan worden met FileMaker. En mijn logo is ook op de computer gemaakt hoor, op het gebied van kleuren, fotografie en typografie: OK, een punt voor Claris.

Link naar reactie
1 hour ago, Marsau said:

Ik begrijp dat de overweging dat de naam "FileMaker" te specifiek is voor de applicaties die we er tegenwoordig mee kunnen bouwen. Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat men wel erg gemakkelijk over developers gemeenschap heen stapt die mogelijk al 30 jaar werkt onder dit label.

 

Ik maak me in zoverre zorgen, dat je zoiets nooit 'zomaar' doet. Los van het ongemak voor developers die weer iets uit te leggen hebben naar hun klanten, kan ik me geen voorbeelden voor de geest halen waar een merk na de 'rebranding' ineens als een speer gegroeid is. Ik snap wel de strategische focus die gericht is op een 'platform' in plaats van een 'applicatie suite' maar veel klanten hebben daar natuurlijk helemaal geen boodschap aan.

Als ik FileMaker Inc was geweest had ik het geld besteed aan een supereenvoudig tool waarmee je een databaseoplossing kunt omzetten naar een kant en klare smartphone/tablet app, en liefst eentje die ook onder Android draait. Maar ja, wie ben ik.

Link naar reactie
1 hour ago, Peter Wagemans said:

Hebben we dan toch een goed logo?

  • Round and angular forms are combined within the symbol to express a human and approachable personality while also evoking focus and precision.

Check

  • The arrangement of shapes suggests growth from a central point.

Fail, nogal assymetrisch gevalletje, ons logo.

  • The open space in the center of the symbol speaks to the idea of starting with a clean slate.

Check, min of meer. In het vierkant is heel wat open ruimte, hoor.

  • The composition of the shapes creates an interplay of positive and negative space, which serves as a visual metaphor for innovation and for applying one’s ingenuity to solve problems surprisingly and unexpectedly. From the combination of positive and negative space, arrows emerge to suggest forward movement and agility.

Moet aan gewerkt worden. Nooit sterk geweest met negative space. Het ziet er inderdaad een stuk knapper uit, ik geef toe.

  • The logo complements the Claris name and speaks to the idea of shining a light on what users are capable of achieving with the Claris platform. It is supported through a robust visual system that includes graphical elements, colors, photography, typography, and computer-generated artwork.

Ik ben dan weer duidelijker en heb geen latijn, gewoon wat Engels nodig om een licht te schijnen op wat er allemaal kan gedaan worden met FileMaker. En mijn logo is ook op de computer gemaakt hoor, op het gebied van kleuren, fotografie en typografie: OK, een punt voor Claris.

Niets aan doen.

Houden zo.

Link naar reactie

Wie wat bewaart, die heeft wat.

NB voor de wat jongere lezers: dit is de (praktisch onaangeroerde) manual van Claris FileMaker Pro 2.0, dus nog voordat het een 'relationele' database werd. Deze versie stamt uit 1992. Ik heb ook zo'n boekwerkje van Claris Resolve, destijds een dappere poging om Microsoft Excel an te pakken. Niet gelukt, helaas. Claris werd een paar jaar later opgedoekt en FileMaker Pro werd ondergebracht bij FileMaker Inc.

FileMaker 2 draait nog steeds, in een programma  genaamd 'Basilisk' dat een Quadra 650 nabootst met MacOS 7.5.5

 

image2.jpeg

fm2.png

Link naar reactie
45 minuten geleden zei hans erik:

Ik snap wel de strategische focus die gericht is op een 'platform' in plaats van een 'applicatie suite' maar veel klanten hebben daar natuurlijk helemaal geen boodschap aan.

Dat klopt, maar je kan moeilijk "FileMaker" blijven heten als je ook andere sofware maakt.

Wat je je kan afvragen, is wanneer Claris nog eens voor de voeten van Microsoft loopt, en Apple weer verplicht wordt om Claris te ontmantelen, en al hun software ( en dan vooral het succesvolle ClarisWorks ) een stille dood laat sterven.

In de pers zie je niet waarom dat gebeurd is https://www.zdnet.com/article/apple-dismantles-claris/ maar het is duidelijk dat je een beetje gek moet zijn om een succesvol bedrijf zomaar dood te doen, tenzij je de business markt dreigt te verliezen. Als ze toen niet beseft hadden dat FileMaker toen al zoveel waard was, had FileMaker van Oracle of Microsoft geweest, de wereld zou er voor ons een stuk anders uitgezien hebben.  Apple had toen Microsoft heel erg nodig voor Internet Explorer en Microsoft Office, en werd volgens mij voor de keuze gesteld door Billy Boy. Kijk naar de release datums in dit artikel: https://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Office_98_Macintosh_Edition en in dit artikel: https://en.wikipedia.org/wiki/Internet_Explorer_4, dat die release datums nogal dicht liggen bij Apple's beslissing, is wel ongelooflijk toeval, niet?. Maar dat is niet de officiele reden, natuurlijk.

Ondertussen hebben ze bij Apple een eigen browser die Safari heet, en veel meer haar op hun tanden en geld in hun zakken. En zijn heel zorgvuldig met hun doelpubliek, wat niet meer zo "zakelijk" is, wat mij zeker wat frustreert. Dit heeft dus meer kans om te lukken. Ik ben zeker dat Brad braafjes gevraagd heeft bij Apple of het bedrijf terug uit het strafhoekje mocht komen.

 

Link naar reactie
31 minuten geleden zei hans erik:

Wie wat bewaart, die heeft wat.

NB voor de wat jongere lezers: dit is de (praktisch onaangeroerde) manual van Claris FileMaker Pro 2.0, dus nog voordat het een 'relationele' database werd. Deze versie stamt uit 1992. Ik heb ook zo'n boekwerkje van Claris Resolve, destijds een dappere poging om Microsoft Excel an te pakken. Niet gelukt, helaas. Claris werd een paar jaar later opgedoekt en FileMaker Pro werd ondergebracht bij FileMaker Inc.

FileMaker 2 draait nog steeds, in een programma  genaamd 'Basilisk' dat een Quadra 650 nabootst met MacOS 7.5.5

Meen mij te herinneren dat in Clarisworks ook een soort database-module zat, dat dicht tegen FileMaker (1.0? 2.0?) aanschurkte.

Je hebt ook nog een bijbehorend toetsenbord, zie ik :-) Cool.

aangepast door Marsau
Link naar reactie
1 minuut geleden zei Marsau:

Meen mij te herinneren dat in Clarisworks ook een soort database-module zat, dat dicht tegen FileMaker (1.0? 2.0?) aanschurkte.

Ja hadden ze inderdaad, maar het was memory based. Het leek inderdaad heel erg op een oude FIleMaker versie, maar stelde voor de rest niet veel voor. ClarisWorks had een ongelooflijk goeie tekstverwerker ( buiten de notorious tab stop bugs ) die spreadsheets kon bevatten. Een beetje als RagTime, maar eenvoudiger.

Link naar reactie
15 hours ago, Banach said:

@HE Wat een openbaring! Inderdaad werkt zo'n ADB toetsenbord nog perfect samen met een iMate. Dat had ik niet verwacht. Zojuist naar aanleiding van jouw post even geprobeerd op een iMac 2017. 

Nou, het is ook niks bijzonders: doorgeven en omzetten van wat signalen. Het kan eigenlijk niet kapot. Ik heb laatst alle toetsen eraf gehaald en de boel schoongemaakt.

Was hard nodig, alleen sinds 2 weken begint de ; raar te doen...

ClarisWorks had inderdaad een hele goede tekstverwerker. Die van Claris MacWrite 1.5 was overigens ook heel goed. Alleen kon je in Clarisworks gewoon een tabelletje of graphic tekenen.

Overigens heeft Apple dat met Pages ook goed voor elkaar.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...