Jump to content
  • 0

woorden zoeken met lookup

Linda

Question

Posted

In Tip 6 - Woorden zoeken beginnend met een specifieke letter

vond ik het volgende;

Wanneer in een tekstveld (we noemen het Naam) gezocht wordt naar bijv. de letter "a", dan vindt FileMaker alle records die in dat veld een woord hebben dat met een "a" begint, ook al is dat niet het eerste woord van het veld.

Nu vind ik overal tips om dit te vermijden, maar ik had het graag WEL gehad, welke formule moet ik dan gebruiken ?

maw hoe krijg ik het klaar dat wanneer ik een "a" typ, FM alle waarden, dus ook het 2e woord dat begint met een "a" in dat veld laat zien ?

vg, en een vrolijk Kerstfeest !

12 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Gewoon niks, geen formule! Zomaar "a" tikken in het veld (in Find Mode, of course) en dan ENTER of muisklik. Dan vindt FileMaker toch alle records waar in dat veld een woord staat beginnend met een "a".

En waarom vermeldt je in de titel de lookup-techniek? Daar is toch nergens sprake van, dacht ik? Heeft hier trouwens ook niets mee te maken.

• 0
Posted

Mijn probleem is het volgende;

In het huidig bestand heb ik een 'globaal' veld waarin ik enkele letters typ, dan krijg ik via een 2e veld een invoerlijst te zien met 3 waarden (uit 3 velden, gedefinieerd in 1 veld) van een ander bestand. Nu laat die telkens maar het 1e woord zien, terwijl ik ook die van het 2e en 3e woord, beginnende met deze letter, zou willen zien.

Ik weet niet of dit kan, maar als ik de formule weglaat en de relaties aanpas, dan krijg ik niets meer te zien.

gr. :?

• 0
Posted

Linda kun je dat bestand / die bestanden eens posten? Ik denk dat ik namelijk wel een oplossing weet voor de eerste 2 woorden ;) Maar dat is een beetje afhankelijk van hoe jij het opgezet hebt.

Je kunt bij gerelateerde bestanden ook aangeven in een keuzelijst "Also show records from field:" en zodoende twee velden in dezelfde keuzelijst opnemen. Maar het handigste is om gewoon even de bestanden te posten, anders wordt het een ondoorgrondelijk theoretisch verhaal.

• 0
Posted

Linda is twee technieken aan het dooreenhalen: in de tip gaat het over zoeken, gewoon in Find Mode werken, dus. Maar in haar toepassing is ze bezig met het relationeel tonen van veldinhouden van een andere databank. Dat is heel wat anders.

• 0
Posted

Beste,

hier dan mijn bestandje; (let niet op de opzet, ik begrijp dat dit soms nogal omslachtig is opgezet).

Mijn vraag:

In dBase agenda, geeft het veld repertoire (rechts) een invoerlijst met gegevens uit 3 velden uit Bibliotheek. Als ik nu 'n' typ, krijg ik alleen een lijst met titels met n. Nu zou ik graag wanneer ik 'n' typ, een lijst met gegevens zien, zowel van titel, componist als bewerking.

Is dit mogelijk ?

mvg, linda

PS het bestand is te groot, vandaar de URL

http://users.pandora.be/Soundhouse/Soundhouse/LlndBase.zip

• 0
Posted
Gewoon niks, geen formule! Zomaar "a" tikken in het veld ... Dan vindt FileMaker toch alle records waar in dat veld een woord staat beginnend met een "a".

sorry, ik was zo gefocused op mijn probleem dat ik niet goed heb gelezen wat er stond. Ik ging ervan uit dat dit overal kon.

En waarom vermeldt je in de titel de lookup-techniek? Daar is toch nergens sprake van, dacht ik? Heeft hier trouwens ook niets mee te maken.

Ik dacht dat dat zo heette, maar je ziet, ik moet nog VEEEEEEL leren.

Vriendelijke groetjes, linda

• 0
Posted

ik heb een soortgelijk probleem: zoeken op de beginletter levert vervuild resultaat op:

zoek "J" geeft inderdaad alle namen beginnend met een J

MAAR... als iemand getrouwd is met de Berg - Jansen, dan komt die dame ook tevoorschijn!

Hoe geef ik een zoekopdracht die alleen de EERSTE letter in het naamveld sorteert?

• 0
Posted

Probeer als zoekargument dit eens op te geven:

==a*

dubbele = houdt in dat het een exacte zoekactie is

beginnend met a

* geeft aan dat het niet uit maakt wat er achter staat.

Filemaker zoekt op woorden. Blijkt in de praktijk erg handig te werken omdat je snel vindt wat je zoekt.

Hou dus in de gaten dat leestekens een woord in tweeen kan breken

wimmie.loves-filemaker zijn dus 3 woorden voor een zoekactie voor Filemaker.

Het mooie is dat Filemaker dit in de relatie met andere bestanden altijd uit gaat van een exacte zoekactie.

Een gotorelatedrecord wordt dus gevonden op basis van een exacte match tussen de sleutelvelden.

Veel plezier hier mee, moet lukken, lijkt me!

• 0
Posted

Het werkt inderdaad bij het zoeken van allenamen met 1 letter, stel de A.

Maar nu: hoe maak ik een range: Van A - D

Ik heb al wat geprobeerd met de 'range' functie ( ...) metmt aanhalingstekens, maar het lukt nog niet....

karel hoenderdos

• 0
Posted

Dat gaat niet echt lekker, maar dit soort "vreemde" acties komen bij mij nauwelijks voor.

Mocht dit erg vaak voor gaan vallen, dan kan je een extra gecalculaeerd veld maken die de eerste positie van de naam opgenomen heeft.

Op zo'n gecalculeerd veld kan ook gezocht worden en dan werkt het wel.

We zitten hier in Filemaker 6, met de komst van Filemaker 7 (dacht ik) kan je meerdere zoekacties achter elkaar plakken, waardoor het zonder gecalculeerde velden kan.