Ga naar inhoud
  • 0

Importprobleem vanuit FileMaker bestanden


Philip Van Landuyt

Vraag

Beste Forumleden,

Wij hebben een oplossing draaien bij verschillende klanten (zowel single user als multiuser). Deze oplossing wordt intern verder ontwikkeld, en als we een update bij klanten installeren doen we een (geautomatiseerde) import van hun gegevens.

Dat gebeurt als volgt:

Ik heb een aantal layouts gemaakt met als naam 'IMP_' + de naam van de tabel (bv IMP_CONTACTEN). Op die layout doe ik éénmaal een manuele import.

Tijdens de update vertrek ik met een leeg doelbestand, en sla het pad van het bronbestand op in een variabele. Daarna ga ik in een script doorheen alle layouts, en importeer alléén als de bestandsnaam begint met 'IMP_'. De importvolgorde wordt niet meegegeven, FileMaker onthoudt die van de manuele import. 

Echter, sinds FM 18, vergeet FileMaker die importvolgorde, en doet dat nogal consistent. Hij importeert telkens de eerste tabel die we ooit hebben aangemaakt. Dat is nogal vervelend, dan moeten we doorheen een 40-tal layouts lopen om die import weer goed te zetten.

Ik kan natuurlijk een script maken om alle tabellen scripted te importeren, maar dat is naar onderhoud een pak omslachtiger.

 

Iemand een idee ?

 

Philip Van Landuyt

 

screenshot_25.png

Link naar reactie

1 antwoord op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Gebruiken jullie en de klanten wel versie 18.0.2 van FM Advanced? In 18.0.1 zaten namelijk inderdaad wat issues met importeren, die ze hebben opgelost. Misschien is de "ongedefiniëerde" import daar ook mee hersteld.

De FileMakerDatamigrationTool (FMDMT) vangt eigenlijk alle problemen die je nu noemt op, want daarmee hoef je ook geen imports-scripts te maken. Eventuele serials worden bijvoorbeeld voor je opgehoogd en als je de migratie logt middels een bestandje, dan heb je ook een audittrail van wat de FMDMT heeft gedaan.

Na de conversie draairen jullie waarschijnlijk toch een script af om eventuele nieuwe tabellen en kolommen te vullen c.q. te corrigeren en met het gebruik van de FMDMT zal dat niet verschillen.

Zie ook hier op het forum: 

 

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...