Ga naar inhoud
  • 0

Ik zoek een oplossing voor veld afhankelijke relaties


Gert-JAn1966

Vraag

Ik heb een tabel "risk_and_opportunities" daarin zijn onder andere de velden 

1. ro_id -> numeriek veld die automatisch verhoogt bij het toevoegen van een nieuw record

2. ro_issue -> tekstveld met keuze invoervak met keuzes "issues", "stakeholders", "processen", etc.

3. ro_aspect -> tekstveld met keuze afhankelijk van veld ro_issue. als ik daar "issues" kies moet ik de waarden uit de tabel "issue_category" te zien krijgen bijv. "demografisch", "markt", "politiek" etc. Als ik in ro_issue de keuze "stakeholders" selecteer wil ik uit de waarden uit tabel stakeholder_category te zien krijgen bijv. "directie", aandeelhouders", etc. ect.

Ik loop hierop vast iemand die me kan helpen?

 

Gr. 

Gert-Jan

 

Link naar reactie

6 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Je moet de 3 tabellen samenvoegen tot 1 tabel Issues, daar krijg je dan een record met twee velden, 1 veld gevuld met "issue_categorie" en 1 veld met "demografisch",

dus totaal:

"issue_categorie" - "demografisch"
"issue_categorie" - "markt"
"issue_categorie" - "politiek"
"issue_categorie" - "etc."
"stakeholders" - "directie"
"stakeholders" - "aandeelhouders"
"stakeholders" - "etc."

De relatie leg je dan op het eerste veld.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Hiker,

Bedankt voor je snelle reageren. Ik had dit zelf inmiddels ook zo gedaan. Ik hoopte eigelijk dat ik 3 losse tabellen allemaal met de informatie kon linken aan het veld [risk_and_opporutinties].[ro_category] en daarmee de afhankelijkheid te creeeren. Er komt namelijk ook een keuze processen en die wordt nu erg lastig te beheren als ik alles in 1 tabel zet. Ik zou liever zien dat ik alle processen in een eigen tabel kan wegzetten.

Maar dit werkt voorlopig prima, als er nog een andere mogelijkheid is hou ik me aanbevolen :-)

Link naar reactie
  • 0

Voor alleen het beheer kun je vanzelfsprekende de verschillende categorieën in verschillende tabellen plaatsen. Om de conditionele keuzelijst te maken heb je echter wel degelijk alle mogelijkheden in één en dezelfde tabel nodig. De oplossing is dan om een script te maken die na wijzigingen in de tabellen voor de categorieën alle mogelijkheden plaatst in een tussentabel welke gebruikt wordt om de conditionele keuzelijst op te bouwen.

Link naar reactie
  • 0

Voordat je je technisch ingraaft op zoek naar een mogelijke oplossing in FileMaker is het ook zinvol je initiële benadering te heroverwegen. Klopt je conceptuele model? Ik zie geregeld niet goed functionerende systemen vanwege een gemankeerd basisontwerp. Er moet dan teveel energie worden gestoken in het zoeken naar een ‘technische’ oplossing. 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...