Ga naar inhoud
  • 0

Acrobat print bepaalde karakters niet (Windows)


hans erik

Vraag

Ik maak formulieren aan als PDF,  zowel MacOS als Windows (FMP16 en FMP17). Om aangekruiste vakjes (checkbox) weer te geven in de PDF, gebruik ik in de output in een formule de functie char(9744) en char(9745). De ene geeft een open vakje, de ander een vakje met een vinkje erin. Lettertype is Verdana 8. Werkt in principe als een tierelier, je kunt met tabs (char(9)) e.d. keurige output in kolommen enzo maken.

Echter Adobe Acrobat doet onder Windows raar:

- als ik het formulier in FMP preview laten de Windows en Mac versie keurig de checkboxes zien;

- maak ik een PDF aan op Mac, dan zien de checkboxes er op Mac (Preview/Voorvertoning) en Windows er prima uit;

- maak ik de PDF aan op Windows (Acrobat), dan zijn er alleen open checkboxes, ook waar het vinkje had moeten staan;

Het ligt dus niet aan de weergave van Acrobat onder Windows, maar aan de aansturing door FileMaker, lijkt me.

Ik hoop dat iemand mij in de juiste richting kan sturen, want anders kan ik het hele formulier en bijbehorend script ombouwen...

 

 

Link naar reactie

9 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Verdana 8 is perfect voor dit soort (geprinte) formulieren...

Ik formuleerde het een beetje onduidelijk: ik bedoel eigenlijk dat de PDF generator van Filemaker onder Windows raar doet.

De versie van acrobat of acrobat reader weet ik niet: je installeert Filemaker Pro en dan kun je PDfs aanmaken. Volgens mij installeert FMP zelf een runtime van de PDF library. Ik ga gebruikers niet verplichten om acrobat pro aan te schaffen.

Trouwens, het aanmaken van PDF werkt verder goed. arial kan ik wel proberen. De keuze voor Verdana 8 is overigens gemaakt omdat het een replica is van een bestaand (juridisch) document.

 

aangepast door hans erik
Link naar reactie
  • 0

Update: de tekst is niet Verdana 8 maar Verdana 7. Verdana heeft een relatief hoge letter, dus 7pt levert een nette print op.

Heb het rapport omgezet naar Arial 8: zelfde probleem. Ik kan niet anders concluderen dat FileMaker in de omzetting naar PDF ergens een foute conversie maakt. Ik neem aan dat elk karakter dat afgedrukt moet/kan worden van het interne formaat van FileMaker (wat dat dan ook mag wezen) ge-encodeerd wordt als unicode. En dat OF de PDF driver het bedoelde karakter niet kent OF dat de omzetting verkeerd gaat.

Een andere oplossing kan dus zijn om een andere checkbox te kiezen: eentje met een kruisje ipv een vinkje, of een zwarte.

Link naar reactie
  • 0

Ja, acrobat is het probleem niet. De PDF driver van FMP is kennelijk niet in staat om bepaalde karakters te encoderen. Heb ook alternatieven geprobeerd voor het ‘vinkje’, maar dat werkt ook allemaal niet. Nu gebruik ik een ‘x’ voor windows gebruikers, maar dat ziet er armoedig uit.

NB ik ga gebruikers niet vermoeien met een printerdriver.  Dat snappen ze echt niet.

aangepast door hans erik
Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden zei hans erik:

Ik kan niet anders concluderen dat FileMaker in de omzetting naar PDF ergens een foute conversie maakt.

Daar ben ik het mee eens, FM doet de omzetting onjuist, je zou dit moeten rapporteren als bug bij FileMaker in de cmmunity. Ik heb even getest met FMPA 18 op Windows 10 Pro N. 1 maal vanuit FM geëxporteerd naar PDF (bijlage: FMExport2PDF) en 1 maal afgedrukt met MS print to PDF (bijlage: MS_Print2PDF) en alleen degene die afgedrukt met Print 2 PDF is correct.

MS_Print2PDF.pdf FMExport2PDF.pdf

Link naar reactie
  • 0

Vraag me af: hoe zie je in de PDF welk karakter er is aangemaakt? In dit geval gaat nl. Het ‘open hokje’ wel goed, maar dat is denk ik toeval, omdat het ‘karakter’ voor een niet-bestaand teken ook een open vierkantje is.

Volgende maand is de fmSummit en ik ga vragen of Filemaker eens een toelichting kan geven op dit soort zaken want dit is niet het eerste probleem met de PDF driver.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb even een toepassing gemaakt die de karakters in beeld brengt en desgewenst afdrukt. Het rare is dat FMP onder Windows bepaalde karakters WEL wegschrijft naar PDF maar andere weer NIET.

Bijvoorbeeld, char(9740) tm char(9785) NIET, maar 9786, 9787 en 9788 weer wel, dat zijn smilies. Het lijkt dus niet op een bug maar gewoon een 'feature' maar dan wel een waar ik niet zo blij mee ben. Zoals altijd is de reden hiervoor ver te zoeken, en een duiveltje in mij fluistert dan dat iemand in Mountain View gewoon heeft zitten dutten.

 

Link naar reactie
  • 0

Heb het toch maar iets uitgediept en het resultaat is niet bemoedigend. In grote lijnen:

- de karaktersets tussen Mac en Windows zijn niet helemaal gelijk. Op zich te verwachten en ook geen punt natuurlijk.

- karakters die op Mac en Windows in Filemaker WEL hetzelfde zijn (en op het scherm prima displayen) worden door de Print2PDF van Windows 10 over het algemeen goed afgedrukt naar PDF, maar door de Windows PDF driver van Filemaker op grote schaal genegeerd. Het is niet een incidenteel bugje maar gewoon een knotsgrote tekortkoming. Ze hebben gewoon niet de moeite genomen om die encodering helemaal door te voeren. Handige karakters als schaartjes, sterretjes, bolletjes enzo worden niet in de PDF geëxporteerd.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...