Jump to content
  • 0

Navigeren in een bestand

Organeduc

Question

Posted

Wanneer je een aantal records in een formulier hebt ingevoerd, kun je via het statuspaneel in dat formulier navigeren. Als je het statuspaneel niet wilt laten zien, kun je ook navigeren met het scrollwheel van de muis.

Het zou echter oo handig kunnen zijn als je zou kunnen navigeren met de pijltoetsen op het toetsenbord, evenals met de home en end-toets. Ik heb die mogelijkheid nog niet ontdekt en ervaar het als hinderlijk, eigenlijk niet met het toetsenmbord te kunnen navigeren.

Is die mogelijkheid er daadwerkelijk niet in FM?

9 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted
evenals met de home en end-toets.

Helaas geen Home en End. Alternatief: Gebruik een script met een Go To Record scriptstap en roep het script aan met Ctrl-1, Ctrl-2 etc.

NB: Je dient de checkbox Ïnclude in menu" bij de scriptdefinitie aan te vinken.

• 0
Posted

Allez, Flash, dat werkt wel. CTRL met opwaartse en neerwaartse pijltoets! Dan blader je toch door je Rolodex? Op dezelfde manier kan je in Layout Mode doorheen je lay-outs bladeren en in Find Mode doorheen je Find Requests. Hier werkt dat toch.

• 0
Posted
Allez, Flash, dat werkt wel. CTRL met opwaartse en neerwaartse pijltoets! Dan blader je toch door je Rolodex? Op dezelfde manier kan je in Layout Mode doorheen je lay-outs bladeren en in Find Mode doorheen je Find Requests. Hier werkt dat toch.

Het spijt me oprecht voor je, AvD, maar je hebt slechts ten dele gelijk. Ctrl+ pijltje up/down werkt alleen als je status area zichtbaar is. En in de openingspost was juist sprake van een verborgen status area.... Voor de oplossing die TS nastreeft is dat dus geen bewandelbare weg, voor zover ik heb kunnen testen. :roll:

• 0
Posted

:cry::cry:

Je hebt gelijk. Bij mij werkt het dan ook niet :cry: . Ik ga tien minuten in de hoek zitten met een liniaaltje onder de knieën en de ezelsoren op.

Correctie :twisted: : ben al terug uit de hoek. Daar stond ook een FileMaker, en daar werkt het wel, met verborgen statuspaneel. Nu jullie weer. Hoe kan dat nu? Wie vist dit uit tot op het bot? Zijn er dan verschillende manieren om het statuspaneel te inactiveren, de ene al krachtiger dan de andere (ik denk aan een lock via een script)? En zou het dan in dat krachtige geval weer NIET werken?

Wat moet ik nu? In of uit de hoek?

• 0
Posted

Nou zoveel boetedoening is ook weer niet nodig...... Ik weet het nu zelf ook niet meer. Als je een bestand opent met een zichtbaar status area, dan werkt het. Als je in dat bestand met dat kleine knopje onderaan het sa verbergt, dan werkt het NOG STEEDS!

MAAR: als je een bestand opent met een scriptje ToggleStatusArea[Hide; Lock], dan werkt het niet!. Het lijkt er derhalve op dat de kneep niet in de "hide" zit, maar in de "Lock", wat conceptueel ook wel begrijpelijk is, in mijn ogen. Maar ja, als je geen status area wilt doen verschijnen, wil je meestal ook niet dat de gebruiker dat zelf weer aan kan zetten natuurlijk.....

• 0
Posted

Da's toch wel subtiel, en echte FileMaker-logica. Je kan met de CTRL-toets bladeren, net zoals je op de Rolodex kunt klikken. Als je zelf beslist de Rolodex te verbergen, dan hou je toch nog de CTRL-toets over (je hebt dat immers zelf beslist). Als een developer via een script een lock-banvloek uitspreekt, dan heeft hij geoordeeld dat er niet te Rolodexen valt, en dus dat je ook niet mag CTRL-pijlen. Zo simpel is dat. Bedankt, Flash.

Zeg, en moest dat nu echt in het café? Ik ben verlegen! Trouwens, je weet toch dat het de twee labradors zijn die dit allemaal schrijven. Allez, nu schrijf ik zelf natuurlijk. Lap nu heb ik me verraden. Vergeet het maar. Niemand schrijft dat. Misschien Clarify zelf of de Kerstman. Prettige feestdagen en hopend jullie allemaal weer te zien op de volgende confituursessie!