Donamd Posted October 7, 2019 Share Posted October 7, 2019 Ik zou een UPS willen installeren voor tijdelijke stroomopvang van onze FMS. Iemand een voorstel van een toestel dat aan te bevelen is. De mogelijkheid zou moeten bestaan dat er bij stroomuitval een batch file gestart kan worden welk de FMS gecontroleerd afsluit. Misschien bestaat deze optie bij elke UPS ? Indien ook nog iemand een voorbeeld kan posten van hoe een dergelijk script er dient uit te zien, is het plaatje helemaal compleet. Alvast bedankt. Quote Link to comment
0 menno Posted October 8, 2019 Share Posted October 8, 2019 Je hebt daarvoor een "smart-ups" nodig en die geeft geen seintje waarmee je een script kan triggeren, maar kan je hardware (mits daarvoor gechikt) gecontroleerd laten afsluiten. Als je op VM-ware of HyperV oid draait, dan kan je de VM laten afsluiten of pauzeren. Ik heb zelf een smart-ups van APC en laat daarmee de VM's op mijn vm-ware-server afsluiten. Dat gebeurt niet met een script, maar zijn puur instellingen van de VMs een "agent" die de ups in de gaten houdt en VM-ware vertelt dat de VMs moeten stoppen. Het juiste "recept" is dus helemaal afhankelijk van wat jij hebt draaien: wel of geen VMs en welk OS je server op draait. Gebruik je MacOS, dan weet ik niet eens of dit allemaal wel mogelijk is. Quote Link to comment
0 Donamd Posted October 8, 2019 Author Share Posted October 8, 2019 De pc waar FMS op draait is een pc met Windows 10. Voor mij is het gebruik van een Ups volledig onbekend. Ik dacht begrepen te hebben uit info die ik terug vond op internet dat zodra de Ups vaststelt dat een stroompanne is, de Ups een batch file kan opstarten. De batch file zou dan de stappen dienen te bevatten om de Filemaker Server te stoppen. Ik had hiervoor dit Youtube Filmpje gevonden. Quote Link to comment
0 Marsau Posted October 9, 2019 Share Posted October 9, 2019 Via USB gaat een signaaltje van de (smart) UPS naar de machine. Volgens mij is het een systeeminstelling (Mac, Windows 10 etc. )hoe daarop gereageerd moet worden. Ontdekte onlangs dat bij aansluiting van de UPS op een Synology NAS, deze dit signaal via het netwerk kan 'doorgeven' aan andere kritische hardware op het netwerk. Geen idee of en hoe dit in de praktijk betrouwbaar werkt. De vraag is of de machine netjes FMS afsluit als het OS de afsluitprocedure in gaat. Volgens mij is dat in principe wel het geval, maar ook dat heb ik nog nooit concreet kunnen ervaren/testen. Quote Link to comment
0 menno Posted October 9, 2019 Share Posted October 9, 2019 Dat U2B filmpje gaat alleen maar over het batch-bestandje en dan kan je beter zelf de handleiding volgen. Met fmsadmin close -f -t300 -m<bericht_aan_de_gebruikers> -u<username> -p<password> sluit je simpel alles af en geef je de gebruikers 5 minuten de tijd om af te sluiten. De parameters -t en -m zijn niet verplicht je mag ze ook weglaten. -f moet je wel gebruiken, anders kunnen de gebruikers het proces ophouden. Voor windows wordt er bij APC-upstoestellen de software "powershute" meegeleverd die je kan installeren, maar voor zover ik weet kan je daar alleen maar de computer netjes afsluiten en je moet er soms een speciale kaart voor installeren. Andere ups merken hebben gelijksoortige voorzieningen. Wanneer windows een "shutdown" commando krijgt, dan wordt altijd begonnen met het afsluiten van alle services. Met FMServer gaat dat heel vaak prima, maar af en toe niet en sluit FmServer te grof af.... Als je nog meer wilt weten welke opties je beschikbaar hebt om batch-bestanden mee te maken, dan kan je op de commandline de volgende commando's intoetsen: fmsadmin help commands > FmsAdminHelp.txt fmsadmin help options >> FmsAdminHelp.txt Dan krijg je één tekstbestandje met alle mogeijkheden, die je rustig kan nalezen Quote Link to comment
Question
Donamd
Ik zou een UPS willen installeren voor tijdelijke stroomopvang van onze FMS. Iemand een voorstel van een toestel dat aan te bevelen is.
De mogelijkheid zou moeten bestaan dat er bij stroomuitval een batch file gestart kan worden welk de FMS gecontroleerd afsluit.
Misschien bestaat deze optie bij elke UPS ?
Indien ook nog iemand een voorbeeld kan posten van hoe een dergelijk script er dient uit te zien, is het plaatje helemaal compleet.
Alvast bedankt.
4 answers to this question
Recommended Posts