Ga naar inhoud
  • 0

Samengebruiken met filemaker - clients werkt niet meer!!


Jurgenknockaert

Vraag

Sedert enkele jaren gebruik ik mijn ipad om via filemaker go mijn bestanden te kunnen raadplegen die zich in mijn filemaker bevinden.

Sedert deze week zijn wij in het bedrijf overgeschakeld van Proximus/belgacom naar Telenet en plots werkt dit niet meer. 

Eerst dacht ik dat het probleem bij mijn computer lag en heb deze toen opnieuw verbonden met de router van proximus/belgacom en alles werkt terug.

Wanneer ik deze opnieuw verbind met telenet kan de host niet gevonden worden.

Vanaf volgende week is de router van proximus/belgacom afgesloten dus ben ik op zoek naar een oplossing of de oorzaak van dit probleem.

Is er iemand die dit probleem kent of mij kan verder helpen aub?

aangepast door Jurgenknockaert
Link naar reactie

16 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
1 uur geleden zei Banach:

De computer met FM zal een ander ip nummer gekregen hebben. Dus niet via favorieten verbinden maar via lokale hosts

Kan ik hier ergens meer informatie over vinden.

Voor alle duidelijkheid leg ik hier nog even mijn stappenplan uit hoe ik het vroeger deed.

1/open FM op mijn computer

2/Dan selecteer ik in de menubalk / bestand / samengebruik / samengebruik met filemaker - clients.

3/daar zie ik het TCP/IP adres staan 

4/ ik open filemaker go op de ipad en klik op "voeg host toe"  en daarin geef ik het TCP/IP adres in zoals weergegeven bij nummer 3.

 

Indien ik dit ook op en andere manier kan, had ik dit graag gehoord of een tip waar ik hier meer informatie kan rond vinden.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
  • 0
Op 12/10/2019 om 10:28 zei Banach:

Op de iPad kun je op Hosts tikken. Als dit niet links bovenin staat dan staat het rechts onderin. Tik je daar op dan verschijnt Hosts ook links boven.

Tik je daar op dan krijg je een lijst van beschikbare hosts. Kies daar de gewenste host onder het kopje 'lokale hosts'

Ik heb gedaan wat je hebt aangegeven. bij beschikbare hosts zie ik "user-pc" staan, als ik daar op klik krijg ik eerst de melding " bezig met wachten op reactie..." en daarna "geen beschikbare bestanden". 

Hoe kan ik nu een bestand toevoegen?

Link naar reactie
  • 0
Zojuist zei Jurgenknockaert:

Ik heb gedaan wat je hebt aangegeven. bij beschikbare hosts zie ik "user-pc" staan, als ik daar op klik krijg ik eerst de melding " bezig met wachten op reactie..." en daarna "geen beschikbare bestanden". 

Hoe kan ik nu een bestand toevoegen?

Ik heb dit op beide computers getest waarop filemaker staat, maar ik krijg op beide computers dezelfde uitkomst. 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je hebt je computer aangesloten op een ander wifi-netwerk en dan geeft Windows je normaal gesproken de keuze (gedurende een beperkte tijd) om aan te geven welk soort netwerk het is: een publieks-, bedrijfs- of privénetwerk. Geef je niks aan dan zal windows het netwerk als een publieksnetwerk clasificeren en in de firewall alleen de meest noodzakelijk poorten openzetten.

Bonjour komt er vaak door en daaarom zie je "user-pc" in het netwerk, maar FileMaker is voor Windows een exoot en poort 5003 zal dicht worden gezet.

Er zijn meerdere mogelijkheden om dit op te lossen:

  • Het type netwerk aanpassen
  • De firewall aanpassen
  • De firewall uitzetten

Dat laatste moet je alleen maar doen om even te testen of de firewall een probleem oplevert, na de test moet je de firewall altijd weer aanzetten. De firewall aanpassen kan je doen door er een "regel" voor poort 5003/TCP of voor FileMaker aan toe te voegen. Het nadeel is dan dat je poort ook in publieke netwerken openstaat en dat wil je misschien niet.

Je begrijpt dat mijn voorkeur dus het aanpassen van het netwerktype is. Je doet dat als volgt:

  1. Open het programma "powershell" als administrator
  2. Tik in: Get-NetConnectionProfile  
  3. Je ziet dan iet wat lijkt op het volgende plaatje
  4. 1814982393_Schermafbeelding2019-10-13om12_31_52.png.16919b9118dbf4335e5d93c83ed3af80.png

 

 

 

 

 

 

 

Het gaat hiet enerzijds om de waarde achter "InterfaceAlias", want daarmee roep je de juiste adapter aan. Anderzijds is de waarde achter "NetworkCategory" belangrijk, want daar staat waarschijnlijk "Public", waardoor je firewall in de weg van FileMaker

Nu ga je de netwerkcatagorie aanpassen met:

Set-NetConnectionProfile -InterfaceAlias "<Jouw Netwerk Alias>" -NetworkCategory Private

Vervang <Jouw Netwerk Alias> met de InterfaceAlias die je via Get-NetworkConnectionProfile hebt gevonden en vraag daarna nog eens Get-NetworkConnectionProfile en kijk of het is gelukt. Er moet bij NetworkCategory nu ook Private staan.

Het kan zijn dat na herstarten van de PC het netwerk wéér Public staat. Als dat het geval is moet de registry met de hand worden aangepast, maar dat is een wat langere handleiding en valt wel erg ver buiten de scope van Clarify. Op internet is daarover genoeg informatie te vinden

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden zei menno:

Je hebt je computer aangesloten op een ander wifi-netwerk en dan geeft Windows je normaal gesproken de keuze (gedurende een beperkte tijd) om aan te geven welk soort netwerk het is: een publieks-, bedrijfs- of privénetwerk. Geef je niks aan dan zal windows het netwerk als een publieksnetwerk clasificeren en in de firewall alleen de meest noodzakelijk poorten openzetten.

Bonjour komt er vaak door en daaarom zie je "user-pc" in het netwerk, maar FileMaker is voor Windows een exoot en poort 5003 zal dicht worden gezet.

Er zijn meerdere mogelijkheden om dit op te lossen:

  • Het type netwerk aanpassen
  • De firewall aanpassen
  • De firewall uitzetten

Dat laatste moet je alleen maar doen om even te testen of de firewall een probleem oplevert, na de test moet je de firewall altijd weer aanzetten. De firewall aanpassen kan je doen door er een "regel" voor poort 5003/TCP of voor FileMaker aan toe te voegen. Het nadeel is dan dat je poort ook in publieke netwerken openstaat en dat wil je misschien niet.

Je begrijpt dat mijn voorkeur dus het aanpassen van het netwerktype is. Je doet dat als volgt:

  1. Open het programma "powershell" als administrator
  2. Tik in: Get-NetConnectionProfile  
  3. Je ziet dan iet wat lijkt op het volgende plaatje
  4. 1814982393_Schermafbeelding2019-10-13om12_31_52.png.16919b9118dbf4335e5d93c83ed3af80.png

 

 

 

 

 

 

 

Het gaat hiet enerzijds om de waarde achter "InterfaceAlias", want daarmee roep je de juiste adapter aan. Anderzijds is de waarde achter "NetworkCategory" belangrijk, want daar staat waarschijnlijk "Public", waardoor je firewall in de weg van FileMaker

Nu ga je de netwerkcatagorie aanpassen met:


Set-NetConnectionProfile -InterfaceAlias "<Jouw Netwerk Alias>" -NetworkCategory Private

Vervang <Jouw Netwerk Alias> met de InterfaceAlias die je via Get-NetworkConnectionProfile hebt gevonden en vraag daarna nog eens Get-NetworkConnectionProfile en kijk of het is gelukt. Er moet bij NetworkCategory nu ook Private staan.

Het kan zijn dat na herstarten van de PC het netwerk wéér Public staat. Als dat het geval is moet de registry met de hand worden aangepast, maar dat is een wat langere handleiding en valt wel erg ver buiten de scope van Clarify. Op internet is daarover genoeg informatie te vinden

Ik heb gedaan wat je zegt, maar dit is het enige wat ik krijg.

image.png.5f70a57e401f72ad80f5079e4dfdec7a.png

Link naar reactie
  • 0
14 uur geleden zei menno:

Als we er vanuit kunnen gaan dat FMPA bestanden voor samengebruik open heeft staan, dan moet de handleiding voldoende houvast geven: https://fmhelp.filemaker.com/help/18/fmp/nl/#page/FMP_Help%2Fopening-files-as-client.html

en voor FMGO: https://fmhelp.filemaker.com/help/18/fmg/nl/#connect-db

hey Menno,

Hartelijk bedankt voor de informatie en uitleg, maar spijtig genoeg wil het niet lukken. Mijn kennis is blijkbaar te beperkt om het te laten lukken. 

Toch zeer bizar dat dit met proximus/belgacom onmiddellijk lukt en via telenet niet. 

Link naar reactie
  • 0

Wat soms helpt is het verwijderen en vervolgens opnieuw installeren van FMGo op de iPad. Al je instellingen etc. zijn dan ook weg en als daar iets zit dat je in de weg zit, dan ben je daar ook vanaf..... fm-bestanden op de iPad worden bij het verwijderen ook gewist, dus als je die hebt, kan je die het beste even backupen via iTunes-bestandsdeling vóórdat je gaat wissen. 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...