Ga naar inhoud
  • 0

Object verbergen onder meerdere voorwaarden


marcelboot

Vraag

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Wat bedoel je met "op zaterdag" en "op zondag"?

Is dat de dag waarop je FM gebruikt of is dat op de datum die op het record is vastgelegd.

De calculatie DayOfWeek( Datum ) geeft een nummer van 1 ... 7 waarbij 1 <=> zondag. Dat is wat praktischer dan de dagnaam of een afkorting daarvan te gebruiken, want die is mogelijk afhankelijk van de manier waarop je de dagnaam hebt bepaald en eventueel de taal die je gebruikt.

Je zou dat kunnen doen met een let-functie in de voorwaardelijke weergave:

Let ( [ 
	dagnr = DayOfWeek ( Tabel::Datum ) /* Dit kan een datum-veld zijn, maar kan ook met: Get ( CurrentDate ) voor altijd de actuele systeem-datum */
] ; 
	dagnr = 1 or /* Zondag */
	dagnr = 7 or /* Zaterdag */
)

 

Link naar reactie
  • 0

Menno,  het is geen dag van de week, maar een veldwaarde.

Ik merk dat er één voorwaarde kan staan, maar die tweede doet het dus niet. 

Ook elders probeer ik dit, ook helaas niet dus.Daar probeer ik het met: Get ( GebruikersNaam ) ≠ "kees" or Get ( GebruikersNaam )≠ "peter". Alle anderen mogen de knop dus niet zien, maar peter ziet hem dus wel.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou zeggen: Lees nog eens ff goed wat er staat. Het gaat om VERBERG het object wanneer aan de voorwaarde is voldaan.

Dat betekent dat wanneer je een knop voor peter wilt verbergen je 'true' uit de voorwaarde moet krijgen. Wanneer peter de knop niet mag zien moet de voorwaarde zijn Get ( GebruikersNaam ) = (is gelijk aan) "peter" en niet ongelijk aan "peter".

Met het weekdag probleem moet je dus aangeven:

Tabel::Weekdag = "za" or Tabel::Weekdag = "zo". 

Zelf gebruik ik die verberg optie al zolang als die bestaat met 2, 3 of meer 'or' en 'and' in de voorwaarden. Maar toegegeven het is dan altijd even goed nadenken en uittesten.

 

aangepast door Banach
Link naar reactie
  • 0

Jouw voorbeeld ging duidelijk over het verbergen van een object aan de hand van een weekdag. Het verbergen van objecten in FileMaker werkt al een paar jaar prima, dus is het aannemelijker dat je gewoon iets verkeerd doet of hebt begrepen en daarom geven @Sumar  en ik je tips over het gebruik van een dagnaam of dagnummer.

Get ( GebruikersNaam ) kijkt alleen naar de gebruikersnaam die in de voorkeuren van FileMaker op het eerste tabblad is ingevuld bij "Gebruikersnaam". Daar kan bovendien worden aangevinkt of de systeemnaam (de op de computer ingelogde gebruiker van die computer of in het domein) óf dat er een totaal eigen handmatig ingevulde gebruikersnaam wordt gebruikt.

Wat je m.i. zou moeten comtroleren is de privilegeset waar de gebruiker mee in FileMaker is ingelogd. Ik neem tenminste aan dat je in de beveiligingsinstellingen gebruikers en privilegesets hebt aangemaakt en dat je gebruikers een naam en password moeten opgeven zodra ze de DB(s) openen.

Met Get ( AccountPrivilegeSetName ) kan je controleren met welke privilegeset is ingelogd, hoe die in het Nederlands is vertaald weet ik niet, maar de Engelse werkt altijd, ongeacht de ingestelde/gebruikte taal. 

Als je een object alleen maar wilt tonen aan iemand die Volledige Toegang heeft (jijzelf), dan kan dat met:

Get ( AccountPrivilegeSetName ) ≠ "[Full Access]"

Dus als iemand géén deel uitmaakt van de privilegeset [Full Access] wordt het object verborgen

Link naar reactie
  • 0

@Banach merkt terecht op dat de voorwaarden van het verbergen niet bepalen of je een object kunt zien, maar dat een object wordt verborgen. Verder zie ik dat jouw voorbeeld al qua booleaanse algebra niet klopt, want:

Get ( GebruikersNaam ) ≠ "kees" or Get ( GebruikersNaam ) ≠ "peter"

zal altijd een 1 opleveren en dus zal de knop nooit worden getoond. Jij stelt namelijk met OR dat wanneer de gebruikersnaam ongelijk is aan één van de beide namen, de knop niet wordt getoond en aangezien "kees" ≠ "peter" zullen ook Kees en Peter de knop niet zien.

Je kan vast wel iets met de inhoud van: http://www.davdata.nl/boole_ned.html  

Link naar reactie
  • 0

Alle reacties rustig doorgenomen, maar ik ben er nog niet uit.

 

Is het dus niet mogelijk om voor twee personen een knop wel zichtbaar te laten zijn en voor alle andere gebruikers niet?? Als dat zo is kun je de "or " daar helemaal dus niet gebruiken en dat beweert Banach dus van wel.

Kortom verwarring alom bij mij. Het enige dat ik kan doen is een extra veld maken, dat berekent of iemand Kees of Peter heet (krijgt dan waarde "Fiat") en dan die waarde gebruiken om de knop te tonen???

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...