Jump to content
  • 0

Huisnummer weghalen

Eef

Question

Posted

In mijn relatie bestand zijn straat en huisnummer in 1 veld opgenomen in het veld "straat" (450 records).

Graag zou ik het huisnummer in een nieuw veld willen opnemen ("huisnummer"), en het huisnummer weghalen in het veld "straat". Weet iemand hoe dit makkelijk te realiseren is?

Zelf heb ik nu via een script een loop gemaakt

Set Field [ ("huisnummer", "Abs(straat)"]

Maar hoe kan ik het huisnummer weghalen uit het veld "straat"?

Alvast bedankt.

8 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Eef,

probeer dit eens :

maak een berekeningsveld HUISNUMMER (resultaat is tekst) =

Right(Straat;Length(Straat)-Position(Straat; " "; 0; PatternCount(Straat; " ")))

dat werkt voor alle gevallen waarin het huisnummer achteraan in jouw veld STRAAT staat, en in alle gevallen waarbij het huisnummer niet gescheiden is door een spatie. in dat laatste geval (bvb 11 bus 4) zal het resultaat zal 4 zijn.

nog prettige kerstdagen ...

• 0
Posted

Bedankt voor de reactie, deze berekening werkt een stuk beter dan die van mij!

Alleen het weghalen van het huisnummer in het veld straat lukt mij nog niet door middel van een script (anders moet het handmatig). Iemand nog een idee? Bedankt.

• 0
Posted

Eef denkt: ofwel handmatig, ofwel via een script. Maar er is een derde mogelijkheid: Replace by Calculation. Geen script nodig, geen loop...

• 0
Posted

Oke, dat is ook een mogelijkheid. Maar welke calculatie zou je dan moeten gebruiken? Zijn er dan meer mogelijkheden via replace by calculation ten opzichte van een script?

• 0
Posted
Maar welke calculatie zou je dan moeten gebruiken?

zoiets in de stijl van (met dezelfde beperkingen als in mijn vorige posting):

StraatZonderHuisnummer = Left(Straat;Position(Straat; Huisnummer; 0; 1)-1)

waarbij StraatZonderHuisnummer een berekeningsveld is met als resultaat tekst.

Hopelijk helpt je dit weer een eind verder.

• 0
Posted

Dank, Rony. Het was zoiets dat ik op het oog had. Voor het huisnummer kunnen we proberen de TextToNum-functie te gebruiken, maar wel oppassen voor alle straatnamen die beginnen met een F, een T, een J of een N, want anders gaan de poppen weer aan het dansen (zie Tip 144: http://www.avd-ci.be/tip144.htm)...

• 0
Posted
In mijn relatie bestand zijn straat en huisnummer in 1 veld opgenomen in het veld "straat" (450 records).

Graag zou ik het huisnummer in een nieuw veld willen opnemen ("huisnummer"), en het huisnummer weghalen in het veld "straat". Weet iemand hoe dit makkelijk te realiseren is?

Zelf heb ik nu via een script een loop gemaakt

Set Field [ ("huisnummer", "Abs(straat)"]

Maar hoe kan ik het huisnummer weghalen uit het veld "straat"?

Alvast bedankt.

Om dat betrouwbaar te doen lukt het niet met alleen een berekening. Want wat als er een nummer in de straatnaam voorkomt? Plein 1960, Plein 40-45, Rijksweg A2 enz.

Ik heb een set bestanden die adressen heel betrouwbaar kan splitsen in straatnaam, huisnummer en eventueel zelfs huisnummertoevoeging. Indien gewenst even contact opnemen per e-mail.

René

• 0
Posted

Het is gelukt, ten dele automatisch. Vervolgens alle records nog eens handmatig nagelopen. Enkele gevallen moesten worden veranderd. Bedankt allemaal!