Ga naar inhoud
  • 0

Complex: te veel velden


Rob532

Vraag

Dames, heren

In een arbeidsproces heb ik 4 handelingen: inboeken, offerte maken, reactie op offerte verwerken en repareren. Elke handeling wordt gemeten met tijd_start, tijd_eind en tijdsduur.

Ik heb 12 medewerkers.

Nu wil ik een overzicht maken van iedere medewerker, op maand basis,  waarin per dag het aantal per handeling en de opgetelde tijdsduur wordt weergegeven.

Dus: medewerker 1 maand december 2019

datum               Inboeken                            Offerte maken                         Reactie ingeven                          Repareren                                                       Totaal

                          aantal      tot. tijdsduur      aantal    totale tijdsduur         aantal     totale tijdsduur           aantal    totale tijdsduur                               Optelsom van tot. tijdsduur

 

Uitgaande van een maand met 31 dagen, 4 handelingen 2 metingen per handeling plus de totalen x 12 medewerkers zou ik dus 31x5x2 = 310 velden moeten maken.

Dat lijkt me te veel en te zwaar. Zeker gezien dit alles uit een tabel moet worden gefilterd van momenteel ca. 20000 records.

Wie wil mij helpen, zodat ik er ook wat van kan leren. Het gaat me om het principe. Werken met portalen, met de listfunctie? Betaling voor de hulp, mits binnen proporties, geen probleem.

Laat me via een antwoord weten of je hier een oplossing voor weet en dan kunnen we verder praten.

Alvast bedankt

Rob

Link naar reactie

6 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

het makkelijkste is om een rapport te maken met subsummaries op werknemer en maand waarbij je alleen de subsummeries laat zien, dan heb je slechts een paar extra velden in je tabel nodig.

Je kunt ook een rapportage tabel maken waarbij je per werknemer per maand een record aanmaakt waarbij je een relatie legt naar de andere tabel om de totalen van die werknemer en maand te verzamelen.

Als je ad hoc van een werknemer van een bepaald jaar de totalen wilt zien, kun je ook een tabel met 12 maanden aanmaken waarbij je in een globaal veld de werknemer en een ander globaal veld het jaar zet zodat je van die werknemer van dat jaar de totalen krijgt.

Link naar reactie
  • 0

Ga uit van één tabel voor je 'handelingen' of reparatieorders, (intake/offerte t/m reparatie) met minimaal datumvelden voor intake, offerte, reactie, en reparatie gereed, gebaseerd op je timestamps voor deze handelingen.  Ik veronderstel nl. dat die vier datums bepalen of de handelingen in een maand moeten worden geteld of niet. Als je deze ankerpunten hebt kan je verder bouwen.

Een oplossing met een lijst met subresumés lijkt mij in ieder geval niet goed mogelijk, juist omdat de trajecten maandoverstijgend kunnen zijn. 

Ik denk dat ik vier TOC's zou maken bij medewerkers, waarbij een globale maandcode (jaar/maandcombinatie)  wordt gekoppeld aan de betreffende datum (ook als maandcode) bij je reparatieorders. Je kan dan dynamisch de aantallen en totale tijdsduur oproepen. In de kop kies je dan maand/jaar waar je naar wilt kijken.

Kan wel een voorbeeldje maken als je dat helpt.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 21/12/2019 om 17:03 zei Marsau:

Ga uit van één tabel voor je 'handelingen' of reparatieorders, (intake/offerte t/m reparatie) met minimaal datumvelden voor intake, offerte, reactie, en reparatie gereed, gebaseerd op je timestamps voor deze handelingen.  Ik veronderstel nl. dat die vier datums bepalen of de handelingen in een maand moeten worden geteld of niet. Als je deze ankerpunten hebt kan je verder bouwen.

Een oplossing met een lijst met subresumés lijkt mij in ieder geval niet goed mogelijk, juist omdat de trajecten maandoverstijgend kunnen zijn. 

Ik denk dat ik vier TOC's zou maken bij medewerkers, waarbij een globale maandcode (jaar/maandcombinatie)  wordt gekoppeld aan de betreffende datum (ook als maandcode) bij je reparatieorders. Je kan dan dynamisch de aantallen en totale tijdsduur oproepen. In de kop kies je dan maand/jaar waar je naar wilt kijken.

Kan wel een voorbeeldje maken als je dat helpt.

 

 

Je kan het ook iets minder dynamisch maken, en een doorlopende rapportage opbouwen op jaarbasis of de laatste 12 maanden. Je zou deze kunnen vullen met een script icm SQL lookups. Dit als je een rapportage wenst waarbij je over de maanden heen wilt kunnen vergelijken. 

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor jullie support. Het heeft weer een andere zienswijze opgeleverd.  Ik heb inderdaad portals gemaakt per werknemer en per actie in het proces. Dat kon omdat elke actie een timestamp heeft en er velden zijn als maand en jaar. Dus dat is gelukt en impliceert dat ik de grote hoeveelheid velden kan verwijderen. Ik heb dus portals gemaakt met de overzichten per dag, per medewerker per actie in het proces. En onderaan de layout heb ik de filtering van de portals gekopieerd en er resumé velden in gezet waardoor alles wordt opgeteld. SO far so good. De volgende stap is dat ik de resumé velden, gefilterd in hun portal, wil optellen per medewerker, per dag. Dus mijn eerste idee was om de bewuste velden een objectnaam te geven en ze dan op te tellen. Dat lukt me niet. Het tweede idee was om een nieuw portal te maken met daarin andere portals. Maar een portal in een portal lukt ook niet. Het derde idee is om de uitkomst in een portal te gebruiken als een variabele en dan de variabele op te tellen. Maar tot nu toe lukt het me niet om de uitkomst van een gefilterd portal in een variabele te vangen. Heeft iemand een idee hoe dat kan of is er nog een andere methode?  Alvast bedankt voor jullie steun.

Link naar reactie
  • -1

Je start met een tabel waarin de data van alle werknemers staat.

je maakt een layout waarbij je 12 portalen zet, 1 per werknemer

Je maakt ook een veld voor het jaar en de maand (dat zijn globale velden) de drop down voor het jaar kan je automatisch laten creëren op basis van een lijst van de gebruikte  jaartallen in de hoofdtabel (vanuit datum kan je automatisch een veld laten aanmaken voor het jaar, en ook de maand) Het veld maand kan je ook zo doen, of je maakt zelf een lijst met de 12 maanden (idem voor het jaar, dan moet je éénmaal per jaar je lijst van jaartal updaten).

Binnen elk portaal filter je op werknemer, maand en jaar.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...