Linda Posted December 29, 2003 Posted December 29, 2003 Beste mensen, ik zou graag post kunnen verzenden met als bijlage de inhoud van een bepaald veld. Even situeren: dBase Bibliotheek met een container-veld voor pdf-links. (Verwijzing naar de partituur van de componist.) Bestaat er een script dat pfd-files op een of andere manier mee kan verzenden als bijlage ? Misschien door een andere manier van importeren ? Doel: via een knop email openen waarin ik nog maar net de naam moet typen, in bijlage zou dus die pdf moeten zitten van het desbetreffende record. Kan dit ? Alvast bedankt, linda Quote
0 Rony Rabijns Posted December 29, 2003 Posted December 29, 2003 Bestaat er een script dat pfd-files op een of andere manier mee kan verzenden als bijlage ? Misschien door een andere manier van importeren ? linda, je moet niet importeren, je FM-bestand zou (zal) erg zwaar worden, en moeilijk up-to-date te houden. Er bestaan prachtige plug-ins die doen wat jij wil. Kijk eens naar de Troi File Plugin van Troi Automatisering (http://www.troi.com) Quote
0 Linda Posted December 29, 2003 Author Posted December 29, 2003 Bedankt, ik ben op de site http://www.troi.com gaan kijken en heb de plugin gedownload. Nu weet ik alleen niet goed hoe ik verder moet. De bedoeling is dus wel dat ik vanuit dat bestand de bijhorende partituur kan openen en evt. uitprinten. Dus ik moet toch op 1 of andere manier 'iets' importeren in dat veld ? Maar wat moet ik importeren om het dan ook nog verstuurd te krijgen ? Het is veel te omslachtig en tijdrovend als ik telkens de bijlage nog moet gaan selecteren. Enkel het email adres van bestemmeling zou ik niet automatiseren, omdat dit variabel is. Mis ik iets in mijn logica ? gr. Quote
0 Rony Rabijns Posted December 29, 2003 Posted December 29, 2003 (edited) Nu weet ik alleen niet goed hoe ik verder moet. Omdat een demo meer zegt dan honderd woorden, kan je hieronder een voorbeeldje downloaden. Waarschijnlijk begrijp je dan beter hoe het werkt en verder moet. Succes ermee Partituren_.fp5 PartiturenZIP.fp5 Edited December 29, 2003 by Guest Quote
0 Linda Posted December 29, 2003 Author Posted December 29, 2003 Bedankt voor de demo, alleen; ik krijg hem niet open. Ik krijg de melding: "dit bestand is niet met FM gemaakt" ofwel "dit bestand is erg beschadigd". en nu ? Quote
0 Rony Rabijns Posted December 29, 2003 Posted December 29, 2003 probeer nu nog eens (ik had in ieder geval geen probleem om te downloaden en te openen) Quote
0 Linda Posted December 29, 2003 Author Posted December 29, 2003 Dit geeft hetzelfde resultaat. Ik heb hier nooit eerder problemen mee gehad ... Quote
0 AvD Posted December 29, 2003 Posted December 29, 2003 Opgelet met de extensies! Wanneer een bestand (bijvoorbeeld tekstje.doc) gezipt wordt, dan wordt dat tekstje.zip. Een FMPro-bestand speelt dus zijn FP5-extensie kwijt en krijgt ZIP in de plaats, geen combinatie van de twee. Om Rony's gezipt bestand uit te kunnen pakken, moet je het dus eerst renamen naar partituren.zip. Dan dubbelklikken zodat WinZip het kan uitpakken. Dan komt er een FP5-er te voorschijn (een efpeevijver, leuk...). Quote
0 Linda Posted December 29, 2003 Author Posted December 29, 2003 Als je het bestand gewoon download en dan opent met WINzipexecutable doet ie toch de rest vanzelf ? (je moet dan wel weten dat het om een ZIPfile gaat) In ieder geval van harte bedankt voor het bestandje ! Nu nog de logica hierin vinden ... Het lukt me niet om hem de juiste map (locatie met pdf-en) te doen vinden...maar we zetten door ! Quote
0 Rony Rabijns Posted December 29, 2003 Posted December 29, 2003 Het lukt me niet om hem de juiste map (locatie met pdf-en) te doen vinden...maar we zetten door ! de locatie met PDFen is jouw directory waarin alle PDF'en staan (de allesomvattende directory dus). Ik neem aan in dat die partituren toch een beetje verzameld staan op je HD. Wel, die directory duid je aan in punt 1. Bij punt 2. kies je dan een PDF-partituur. Ieder record in de database is dan een partituur. De PDF die je selecteert kan perfect meer dan 1 directory dieper zitten dan de "root" die je aanduidde in punt 1. het voordeel van punt 1. is, dat je relatief verwijst naar de locatie van de partituur. Dit laat je toe om later te verhuizen naar een andere server of schijf, zonder van voor af aan opnieuw te moeten beginnen. Simpelweg de "Root" opnieuw bepalen en klaar is kees. Punt 3. laat zien hoe je die PDF dan opent om te kunnen printen bvb, punt 4. is een demo van een email met de geselecteerde PDF als attachment die je rechtstreeks vanuit FM verstuurt. Iets duidelijker al ? ...maar we zetten door ! that`s the spirit Quote
0 Linda Posted December 29, 2003 Author Posted December 29, 2003 Jouw uitleg is duidelijk, maar ik denk dat jij iets anders bedoelt dan ik begrijp ... Het lukt me gewoon niet om ook maar iets te laten werken . Ik vind deze formules zelfs niet in Troi Dialog. Wanneer ik het bestand partituur open, gebeurt er niets, ik moet dus in het script dingen gaan wijzigen veronderstel ik. Nu Punt 1: hier zit ik al vast, ik weet dat ik iets moet vervangen, maar ik weet niet wat. Ik snap dus niets van die hele opzet. Zelfs als ik iets probeer van Troi (simple example) dan werkt het nog niet ... Het ligt zeer zeker aan mij, misschien moet ik hier nog even mee wachten, maar ik had dit ZO graag gehad ... gr, linda Quote
0 Rony Rabijns Posted December 29, 2003 Posted December 29, 2003 Het lukt me gewoon niet om ook maar iets te laten werken .Ik vind deze formules zelfs niet in Troi Dialog. is de plugin correct geinstalleerd ? krijg je bij punt 1. een dialoogvenster ? neen, dan is de plugin niet correct geinstalleerd. De plugin hoort te staan in directory "System" in je FileMaker Folder (WIN) of in de map "Filemaker extensies" in je filemaker folder (Mac) Quote
0 Linda Posted December 30, 2003 Author Posted December 30, 2003 Beste Rony, ZEER HARTELIJK BEDANKT ! Ik had in mijn enthousiasme de verkeerde plug-ins gedoawnload ... Het werkt nu dus wel, en het is inderdaad wat ik zocht. Echter 1 probleempje: nu verstuurt die automatisch de mail, maar alleen als ik ben aangesloten op het net. In school hebben we nog geen internet in de klas en plaatste ik mailtjes (zoals agenda) met een script al in mijn postvak uit. Als ik dan thuis kwam en inlogde werden ze verzonden. Is dit ook mogelijk in het geval 'partituur' ? En kan ik het script zo opzetten dat ik een dialoog venster krijg ? Dit om de volgende reden; als ik in bibliotheek partituren aan het zoeken ben en ik denk; dit is een goede voor "x" dan zou ik in het dialoog venstertje van mail gewoon nog geadresseerde "x" willen typen. (Ik heb geen nood aan een adresboek in mijn bibliotheek). Probleem is dat ik nog even wil kunnen controleren in dit geval, want in mijn verwardheid zou ik wel eens mensen partituren kunnen sturen die zich dan afvragen wat ze hebben misdaan ... mvg, linda Quote
0 Rony Rabijns Posted December 30, 2003 Posted December 30, 2003 nu verstuurt die automatisch de mail , maar alleen als ik ben aangesloten op het net. SMTPit verstuurt onmiddellijk als je het commando "send" geeft. De oplossing is dus om de te versturen PDF'en door de dag te markeren en dan als je thuis online bent via een script (loop bvb) alle te versturen PDF'en te zoeken en te laten verzenden. En kan ik het script zo opzetten dat ik een dialoog venster krijg ? Dit om de volgende reden; als ik in bibliotheek partituren aan het zoeken ben en ik denk; dit is een goede voor "x" dan zou ik in het dialoog venstertje van mail gewoon nog geadresseerde "x" willen typen. als je bovenstaande uitwerkt kan je in de loop ook een dialoogvenster te voorschijn toveren dat je vraagt achter het emailadres. In FM 6 kan je dat doen via de scriptstap : SHOW CUSTOM DIALOG. Quote
0 Linda Posted December 30, 2003 Author Posted December 30, 2003 OK, Show Custom Dialog en heb ik hier een andere plug-in voor nodig ? Ik kan namelijk deze scriptstap niet vinden. Ik werk nog met een Nederlandse versie van FMP 5.5 ab, linda Quote
0 Rony Rabijns Posted December 30, 2003 Posted December 30, 2003 Show Custom Dialog ... FMP 5.5 Zoals ik zei : In FM 6 kan je dat doen via de scriptstap : SHOW CUSTOM DIALOG. Quote
0 Linda Posted December 31, 2003 Author Posted December 31, 2003 Ja, ik had het gelezen, ik vroeg me alleen af of dit ook kon in 5.5... Je moet weten dat ik echt al uren heb gezocht op dingen die dan achteraf toch niet bleken te gaan, vandaar ... Ik ben aan het uitzoeken wat allemaal kan om dan volgend (school)jaar te kunnen starten met een degelijke db. Wanneer ik dat allemaal weet, kan ik met mijn wensen gaan aankloppen ... vg, linda En bedankt voor de reeds gekregen uitleg ! Sinds ik dit Forum ken heb ik al meer geleerd dan een heel jaar op mezelf ! Quote
0 Rony Rabijns Posted December 31, 2003 Posted December 31, 2003 Ja, ik had het gelezen, ik vroeg me alleen af of dit ook kon in 5.5... ik denk dat het ook veruit de enigste scriptstap is die iets wezenlijk bijbrengt in versie 6. Je moet weten dat ik echt al uren heb gezocht op dingen die dan achteraf toch niet bleken te gaan, vandaar ... de volhouder wint (bijna) altijd ... en samen weten we meer. Quote
Question
Linda
Beste mensen,
ik zou graag post kunnen verzenden met als bijlage de inhoud van een bepaald veld.
Even situeren:
dBase Bibliotheek met een container-veld voor pdf-links. (Verwijzing naar de partituur van de componist.)
Bestaat er een script dat pfd-files op een of andere manier mee kan verzenden als bijlage ? Misschien door een andere manier van importeren ?
Doel: via een knop email openen waarin ik nog maar net de naam moet typen, in bijlage zou dus die pdf moeten zitten van het desbetreffende record.
Kan dit ?
Alvast bedankt, linda
17 answers to this question
Recommended Posts