Jump to content
  • 0

Verschil tussen Lookup en Find

Organeduc

Question

Posted

Ik merk dat er soms verschillend wordt omgegaan met de commando's Lookup en Find.

Wat is daar precies het verswchil tussen? AvD gaf ook aan dat er een verschil moet zijn.

Ben weer benieuwd.

11 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Find (Zoeken) is zoeken in de echte betekenis van het woord. Je geeft aan FM het commando om te zoeken op bepaalde criteria in je database. Bvb geef me alle postcodes tussen 1000 en 2000. het resultaat is dan een lijst met records die voldoen aan de zoekcriteria. Dat verandert niets aan de inhoud van je velden na de zoekopdracht.

Bij een LookUp (Opzoeken) ga je op basis van een relatie velden instellen met informatie. Stel dat je een veld woonplaats hebt en een veld postcode. Deze twee gegevens zijn gerelateerd aan elkaar, ken je een dan ken je ook de ander en andersom. In plaats van deze gegevens dan allebei in te tikken, maken we gebruik van de opzoekfunctie. Woonplaats wordt dan via een opzoekfunctie ingesteld. Maw de inhoud van het veld woonplaats wordt "opgezocht" in een ander bestand (bvb postcodes.fp5) indien de postcode die jij intikt gelijk is aan een postcode in het postcode.fp5 bestand.

Helpt je dat vooruit ?

• 0
Posted (edited)

Goed geantwoord, Rony.

Nog een essentieel verschil.

Zoeken vraagt informatie op uit de database.

Een lookup voegt informatie toe aan een database.

Dat is dus een heel verschil.

Anders gezegd:

1) zoeken doe je in Find Mode, dat is heel wat actiever dan het gewone bladeren dat je doet in Browse Mode (maar het kost minder moeite dan het harde werk dat je verricht in Layout Mode :wink: ). Bij zoeken vraag je aan je databank informatie. Een kaboutertje - laat ons nu even beeldspraak gebruiken - brengt je dan heel hoffelijk een LEGE fiche en vraagt daarop te schrijven wat je precies wil. Vul je bij Naam een a in, dan geef je de kabouter daarmee te kennen dat je alle namen wil zien die beginnen met een a*. Die kabouter rent dan met die lege fiche doorheen de hele databank en toont je daarbij alle fiches die beantwoorden aan je vraag.

2) een lookup is totaal iets anders: een lookup is een speciale luie manier om gegevens in je databank te tikken zonder dat je je toetsenbord moet aanraken. Een lookup is dus een vorm van data entry, van gegevensinvoer. Eigenlijk dient een lookup om te profiteren van gegevens die je al elders hebt. Stel dat je een databank hebt met postcodes en gemeentenamen. Als je dan in je adressenbestand Gent intikt, dan zou het leuk zijn dat je de postcode 9000 niet zelf meer moet intikken. FileMaker kan dat, omdat hij de combinatie Gent en 9000 al kent van elders. Een lookup (zoek op) dient dus om elders te gaan opzoeken wat je hier had willen zien staan zodat je het niet opnieuw hoeft in te tikken.

Samengevat: Find = haal het eruit, lookup = stop het erin. Als dat geen verschil is...

------------

* Of iets nauwkeuriger gezegd: alle records waarin in het veld Naam een woord staat dat begint met een a. Dat geeft dus zowel meneertje Aerts als mevrouwtje Van Aalsterbodegem.

Edited by Guest
  • 0
Posted

Mogelijk is dit welk een goede oplossing, maar de toepassing die ik maak is bestemd voor mensen die geen kennis hebben van FM, noch kennis moeten gaan krijgen van FM, laat staan van trucjes daarin. Het moet allemaal erg eenvoeudig te bedienen zijn.

Daarom denk ik dat het anders moet dan de oplossing die je aandraagt.

Kan er nog iemand met suggesties komen?

• 0
Posted
Mogelijk is dit welk een goede oplossing, maar de toepassing die ik maak is bestemd voor mensen die geen kennis hebben van FM, noch kennis moeten gaan krijgen van FM, laat staan van trucjes daarin. Het moet allemaal erg eenvoeudig te bedienen zijn.

Deze manier van "Data Entry", lees gegevens invoeren, is juist zeer gebruiksvriendelijk, er kunnen bijna geen fouten meer gemaakt worden. Als je een idioten-proof programma wil maken, moet je zorgen dat er zoveel mogelijk data inherent is aan de kennis van de gebruiker. Postcode en woonplaatsen zijn daar het ultieme voorbeeld van. 9000 is Gent en niets anders. Waarom twee keer intikken. Jouw eindgebruikers zullen verrast en gelukkig opkijken als ze 9000 intikken en iets verderop in een layout verschijnt plots GENT. Je gaat indruk maken op die manier. :wink:

• 0
Posted
Nog een essentieel verschil.

Zoeken vraagt informatie op uit de database.

Een lookup voegt informatie toe aan een database.

Dat is dus een heel verschil.

zoals ik al zei

Samengevat: Find = haal het eruit, lookup = stop het erin. Als dat geen verschil is...

maar zo eenvoudig kan ik het niet zeggen :cry:

• 0
Posted

Is mijn interpretatie dan juist, dat er bij een Lookup altijd een ander bestand gebruikt wordt voor het aanleveren van nieuwe data en dat er met dat andere bestand dus altijd een relatie gelegd moet worden?

Of is een relatie teveel van het goede en kan er simpelweg gewerkt worden met een invoerlijst bij bijvoorbeeld het veld postcode, dat dan automatisch gegevens als stadsnamen en de daarbijhorende telefoonnummers genereert?

Of is een dergelijke invoerlijst te omvangrijk, gezien de duizenden postcodes die er zijn?

Enkele vragen achter elkaar, maar ik wil ook graag veel weten.

Dank alvast maar weer. En dan nu weer kaboutertjes?

• 0
Posted
Is mijn interpretatie dan juist, dat er bij een Lookup altijd een ander bestand gebruikt wordt voor het aanleveren van nieuwe data en dat er met dat andere bestand dus altijd een relatie gelegd moet worden?

Perfect!

• 0
Posted
Is mijn interpretatie dan juist, dat er bij een Lookup altijd een ander bestand gebruikt wordt voor het aanleveren van nieuwe data

ja ... maar ... dat gerelateerd bestand kan ook haar eigen zichzelve zijn.

en dat er met dat andere bestand dus altijd een relatie gelegd moet worden?
Een relatie is er wel altijd.
... kan er simpelweg gewerkt worden met een invoerlijst bij bijvoorbeeld het veld postcode, dat dan automatisch gegevens als stadsnamen en de daarbijhorende telefoonnummers genereert?

Of is een dergelijke invoerlijst te omvangrijk, gezien de duizenden postcodes die er zijn?

volgens mij kan je dit zelfs niet verwezenlijken, tenzij ik je verkeerd begrepen heb. ik zie niet in hoe een invoerlijst automatisch iets anders genereert.

Dat is voor FM 8 denk ik :P

• 0
Posted
Of is een relatie teveel van het goede

Nee!

en kan er simpelweg gewerkt worden met een invoerlijst bij bijvoorbeeld het veld postcode, dat dan automatisch gegevens als stadsnamen en de daarbijhorende telefoonnummers genereert?

Dit is inderdaad geen goede database practice.

Dank alvast maar weer. En dan nu weer kaboutertjes?

Ja, natuurlijk. En geniet er nog maar goed van want 't schijnt dat het met de 7 gedaan is. Daar zitten geen kaboutertjes meer in. Alleen feeën.. :P:P .