Jump to content
  • 0

Automatisch afdrukcommando via een knop.

Organeduc

Question

Posted

Ik heb een redelijk adressenbestand gemaakt in een keurige layout. Een layout voor zoeken, een voor gegevens wijzigen, een als vaste layout waarin niet zomaar iets te veranderen is. Die layout gebruik ik verder niet om lijsten af te drukken. Daarvoor heb ik weer layouts gemaakt , die lijsten inhouden, verschillende, met ieder hun eigen voor die lijst berlangrijke gegevens.

Maar, wanneer ik nu eens niet de hele lijst, maar slechts een record wil afdrukken, zonder dat ik eerst het dialoogvenster moet laten zien, waarbij gebruikers toch weer fouten kunnen maken, dan kan ik dat niet definitief voior zo'n afdrukopdracht meegeven.

Welliswaar, althans volgens de helpfunctie, wordt er dat afgedrukt, wat in het dialoogvenster is aangegeven, op hem moment dat bijvoorbeeld een adfdrukscript gemaakt is, maar wat te doen als je dat dialoogvenster voor twee verschillende layouts, op een verschillende manier wilt invullen?

Dan immers worden voortdurend de laatste instellingen gebruikt, met alle gevolgen van dien, hele lijsten bijvoorbeeld, waar je maar een enkel record wilt afdrukken.

Wie weet een goede oplossing?

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Wat ik wel eens doe is in de gevonden reeks via een scriptje (loop) een hulpveldje markeren (bvb gevonden=1), dan een zoekopdracht geven op dat hulpveldje (zoek alle gevonden = 1). Op die manier kan je altijd afdrukken met "records doorbladeren" in het printvenster ipv "aktief record". Wel niet vergeten om nadien dat hulpveldje terug te wissen (gevonden = 0).

• 0
Posted

Mogelijk is dit welk een goede oplossing, maar de toepassing die ik maak is bestemd voor mensen die geen kennis hebben van FM, noch kennis moeten gaan krijgen van FM, laat staan van trucjes daarin. Het moet allemaal erg eenvoeudig te bedienen zijn.

Daarom denk ik dat het anders moet dan de oplossing die je aandraagt.

Kan er nog iemand met suggesties komen?

• 0
Posted
Mogelijk is dit welk een goede oplossing, maar de toepassing die ik maak is bestemd voor mensen die geen kennis hebben van FM, noch kennis moeten gaan krijgen van FM, laat staan van trucjes daarin. Het moet allemaal erg eenvoeudig te bedienen zijn.

Off topic :

Het bedienen van een programma heeft niets te maken met de werking er van. De eindgebruiker moet zelfs niet weten in welk programma zijn applikatie gemaakt is. Die moet alleen weten waar ie zijn taak moet opstarten.

De gebruikersinterface is dikwijls eenvoudig omdat de programmatie en scripting erachter vaak zo complex is. Jouw eindgebruikers moeten niet weten hoe jij iets maakt, als jij maar maakt wat zij kunnen bedienen, gebruiken en vooral gevraagd hebben.

• 0
Posted

De handigste manier om één record af te drukken terwijl in je Print Setup toch Records being browsed staat is ervoor te zorgen dat je maar één record hebt klaar staan om af te drukken, in plaats van een reeks. Dat klaarzetten van die éne record doe je met twee scriptstappen:

1) Omit Record (je zwiert die ene fiche opzij)

2) Show omitted (je vraagt alle opzij gezwierde fiches, en dat is er maar ééntje, natuurlijk).

HTH

• 0
Posted

Iets vergeten: de reden waarom die Omit/Show omitted-methode beter is, zit in het feit dat die marker-methode die Rony geschetst heeft niet werkt in een multi-user-omgeving (niet betekent hier: niet betrouwbaar, en dus niet)