Jump to content

Filemaker Mobile 2.1 een fake???

Stamp

Wie is er nou gek geworden??  

2 members have voted

1. 1. Wie is er nou gek geworden??

• FileMaker??
      1
    • of de 'ouwe getrouwe' van het eerste uur???
      1

Recommended Posts

Posted

Bij de aankoop van een Palm Tungsten T3 hebben we ook een FileMaker Mobile llicentie (MacOsX) aangeschaft om de database op de Palm te kunnen gebruiken. :roll::roll:

Nu blijkt dat als ik de software op mijn Mac G4 wil installeren, ik niet genoeg bevoegdheden zou hebben. In ieder geval; de Sw wordt niet juist geïnstalleerd.

Bij de extensies zie ik wel een 'mobile companion' maar die kan niet worden gebruikt vanwege het bovengenoemde. In de gebruiksaanwijzing is hier geen oplossing voor!!!! :mrgreen:

In diverse forums gezocht en het blijkt dat men erg boos is op FileMaker temeer omdat je ook geen gerelateerde records kunt synchroniseren.

Nu snap ik best dat je op een handheld niet een hele gerelateerde database kunt voeren zoals je dat op een computer doet. Maar als je het goed doet heb je voor 1 bedrijf met meerdere personen die je eventueel wil aanschrijven of mailen, toch al gauw meerdere relaties nodig.

Nu wil je bijvoorbeeld voor dat bedrijf op je Palm een 'on-the-road-fle' maken van bedrijf x :

*adresgegevens (voor de navigatie),

*telefoon/e-mail

* en de diverse namen van die contact personen die normaal via de gerelateerde records gebruikt kunnen worden.

wie kan mij helpen?

A. met een normale installatie van deze SW zonder belemmering door bevoegdheden??

B. een list om toch een -on-the-road-file' te verkrijgen die je op de Palm kunt zetten!

Wij werken met MacOsX, Panther tot ons niet altijd overdeeld genoegen sinds de laatste update!!!

O, ja goed uiteinde ... enne bedankt alvast.

Marianne

:mrgreen:

Posted

Hallo Marianne! Welkom op Clarify en alvast de beste wensen :) Een fake zeg je? Dat lijkt me wat overdreven. Een bijzonder teleurstellend pakket, dat zeker. :? Er zijn voor Palm OS veel betere database-pakketten beschikbaar (HanDBase, Smartlist-to-Go, Handyshopper, om er maar een paar te noemen). Maar die hebben allemaal als nadeel dat ze niet echt gebouwd zijn op synchronisatie met FileMaker Pro. Zaken als Summary fields, Container fields, Global fields, en ook relaties, dat gaat niet werken. Wat je misschien het beste kunt proberen is een zo eenvoudig mogelijke database aan te leggen en die synchen, en gewoon FM Mobile gebruiken.

Hier blijkt mijns inziens ook duidelijk HET verschil tussen HanDBase c.s. en FM Mobile. FM Mobile is ontwikkeld als een mobiele satelliet voor een uitermate krachtige desktop-applicatie. Derhalve bedoeld voor "data mining", het 'on the fly' invoeren van allerlei data op plaatsen waar het gebruik van een laptop te langzaam op te omslachtig is. Data-analyse en -presentatie doe je thuis maar, is de gedachte.

Heel anders is dat geregeld bij HanDBase en andere Palm OS-database-pakketten. Die zijn ontworpen om op je Palm een volwaardige database-applicatie te kunnen gebruiken, inclusief relaties en een heleboel veldtypes. Puur voor het gemak en de volledigheid zit er dan meestal een desktop-component bij. Precies de omgekeerde benadering dus. Maar zeker bij een TT3, dat ben ik met je eens, daar verwacht je een volwassen niveau van functionaliteit. Aan de andere kant begijp ik FM ook wel: de Palm OS component is simpelweg niet echt core-business voor ze. Er is nou een versie voor Palm OS4 en 5, en dat doet wat "het moet doen", namelijk simpele data-mining. Verder doen ze er niet veel aan en zijn ze razend druk met het ontwikkelen van FMP 7. Althans, dat hoop ik dan maar. :wink: