Jump to content
  • 0

Uitsluiten van gegevens en met rest veder werken, zoeken ed.

Organeduc

Question

Posted

Een volgend probleem waar ik veel op gepuzzeld heb, maar nog niet uitkom is het volgende:

Een groot adressenbestand, waarin naast allerlei gegevens per adres ook is opgenomen in een invoerveld met selectievakjes, of de adressen bijvoorbeeld privé of zakelijk of algemeen zijn.

Ik wil het statusvenste niet laten zien aan de gebruiker.

Ik probeer via een openingsscherm (modus zoeken) in het invoerveld met de selectievakjes aan te geven met welke records ik verder wil werken en welke ik uit wil sluiten van dit verder ermee werken. Ik wil dus bijvoorbeeld alleen maar met de privéadressen werken, of met de algemene en zakelijke.

Bij iedere nieuwe zoekactie echter wordt het totale adressenbestand geopend.

Wanneer ik een of twee selectievakjes in het opneingsscherm aankruis ten teken dat ik de andere adressen voor verdere bewerking wil uitsluiten, gebeurt daarna hetzelfde. Hoe los ik dit op?

Ik hoop duidelijk te zijn, maar kom graag terug wanneer dat niet zo is.

Dank!

7 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Kan je de found sets niet apart saven in een scriptje, en dan telkens één van de gewenste scriptjes runnen via een button, voor je aan het edit-werk begint? Dat lijkt me het eenvoudigste.

• 0
Posted

Ik denk dat dat wel kan, maar wat moet je doen als je 6 verschillende soorten adressen hebt en die 6 soorten in combinaties moet kunnen gebruiken?

Krijg je dan niet een een erg groot aantal Found sets te verwerken, vanwege alle mogelijke combinaties van aan te kruisen selectieveldjes? (ong. 100?)

Kan dat niet eevoudiger?

• 0
Posted
Ik denk dat dat wel kan, maar wat moet je doen als je 6 verschillende soorten adressen hebt en die 6 soorten in combinaties moet kunnen gebruiken?

Dat geeft dan 36 mogelijkheden, iets meer dan de 9 uit je originele posting (waarin je stelde drie adrestypes te hebben).

Krijg je dan niet een een erg groot aantal Found sets te verwerken, vanwege alle mogelijke combinaties van aan te kruisen selectieveldjes? (ong. 100?)

Kan dat niet eevoudiger?

Hoe kom je aan die 100? En als het echt zo ingewikkeld wordt, dan schort er iets aan je systeemanalyse, vrees ik.

Enne, voor ik het vergeet: "We zijn straffe gasten, maar FileMaker wringt soms tegen"*. Weet je nog?

--------------------

* Zie http://www.clarify.net/viewtopic.php?t=763&highlight=straffe+gaste

• 0
Posted

Wanneer ik een of twee selectievakjes in het opneingsscherm aankruis ten teken dat ik de andere adressen voor verdere bewerking wil uitsluiten, gebeurt daarna hetzelfde.

Als ik je probleemstelling goed begrepen heb :!: , moet je wel in de gaten houden dat selectievakjes een EN-relatie hebben in een zoekopdracht. (wellicht dat radiobuttons beter zijn)

• 0
Posted

Helaas kan ik je geen kant en klare oplossing bieden maar wel wat tips.

Wat jij wilt is zonder meer mogelijk. Jouw zoekmethode gebruikt voor perform find de zgn. replace found set optie, terwijl je de contrain found set zou moeten gebruiken!

Je kan het ook relationeel oplossen:

Met behulp van een interne relatie. Gebruik een globlal field met waarden prive en zakelijk en leg een relatie met de gelijknamige waarden in je checkbox veld. Daana plaats je een portal in de layout obv deze relatie.

Overigens, als je het status paneel toch niet gebruikt, waarom laat je dan niet zoeken via een zoek layout waarop je globals plaatst bijv. gnaam ; gadres. In een scriptje vul je na de zoekmodus de velden middels setfield opdrachtjes in en plaats je daarna perform find.

Als je in de gevonden found set wilt zoeken gebruik je perform find (constrain found set).

HTH

• 0
Posted

Sinds FM 6 kan je binnen de gevonden reeks zoeken. Als je FM6 hebt, kan je nadat je de gebruiker de kans hebt gegeven zijn zoek uit te voeren, opnieuw een zoek doen naar het gewenste adressoort met als parameter 'constrain found set'.

Heb je FM6 nog niet, dan moet je voordat je de zoekopdracht uitvoert, zelf de verzoeken door om bij elke opdracht het goede adressoort nog aan te zetten.

Dat is wat lastig, omdat gebruikers ook meerdere verzoeken kunnen invoeren die ook nog weer 'weglaten of omit' aan hebben staan. Pas daarna kan je daadwerkelijk zoeken.

Let erop dat je de waarde van het adressoort vooraf in een global zet, omdat je in de zoekstand geen record inhoud kan ophalen.

rmw