Ga naar inhoud
  • 0

Voorwaardelijke opmaak met selectievakjes


AlbertUrk

Vraag

Ik loop tegen een probleem aan. Ik heb een checklist met selectievakjes. De gebruike kan zo verschillende zaken afvinken. Nu zijn er 8 onderdelen in het veld waarvan er drie mijlpalen zijn.

Dus wil ik bijvoorbeeld bij "opdracht aangemaakt" de kleur rood en bij "factuur gemaakt" de keur geel enz. Ik krijg dit niet voor elkaar. 

Het kan ook een apart veld zijn welke ik op berekening wil vullen met een letter op basis van de mijlpalen uit het lijstje met checkboxen. Dan kan ik op basis van het veld mijn voorwaardelijke opmaak maken, ik hoop dat ik duidelijk heb kunnen maken wat ik bedoel ;)

Foto 20-02-2020 om 21.27.jpg

Link naar reactie

16 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Dat kan niet in hetzelfde veld, dat kan hoogstens 1 kleur krijgen, drie kleuren in 1 veld zal niet lukken.

Je kunt er wel velden achter leggen en die een voorwaardelijke opmaak geven afhankelijk van de selecties, moet dan wel met bv patterncount omdat er meer waarden geselecteerd kunnen zijn (PatternCount(selectiekleur::selectie; "gereed") met vulkleur Groen in de afbeelding.

selectiekleur.png

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden zei hiker:

Dat kan niet in hetzelfde veld, dat kan hoogstens 1 kleur krijgen, drie kleuren in 1 veld zal niet lukken.

Je kunt er wel velden achter leggen en die een voorwaardelijke opmaak geven afhankelijk van de selecties, moet dan wel met bv patterncount omdat er meer waarden geselecteerd kunnen zijn (PatternCount(selectiekleur::selectie; "gereed") met vulkleur Groen in de afbeelding.

selectiekleur.png

IDD het zelfde veld is ook niet persé de bedoeling ik heb een apart veld gemaakt en die zou dan op basis van het lijstje kunnen verkleuren. Precies zo als u dat in de afbeelding heeft :)

Hoe dat dan in de formule verwerkt moet worden snap ik nog niet. :( 

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden zei hiker:

Dat kan niet in hetzelfde veld, dat kan hoogstens 1 kleur krijgen, drie kleuren in 1 veld zal niet lukken.

Je kunt er wel velden achter leggen en die een voorwaardelijke opmaak geven afhankelijk van de selecties, moet dan wel met bv patterncount omdat er meer waarden geselecteerd kunnen zijn (PatternCount(selectiekleur::selectie; "gereed") met vulkleur Groen in de afbeelding.

selectiekleur.png

Ok naar aanleiding van uw antwoord even wat geprobeerd en inderdaad, ik begrijp het en het is ook gelukt. (zie afbeelding) daar ben ik al heel blij mee en bedankt voor het antwoord. 

Nu is het wel zo dat ik drie velden nodig heb voor de kleur een optimalisatie zou het zijn als dit met een veld zou kunnen maar de uitkomst van "Patterncount" is natuurlijk altijd 1

Foto 21-02-20 om 11.48.jpg

Link naar reactie
  • 0

Ik begreep uit je eerste vraag dat de drie mijlpalen een kleur moesten krijgen, dat kan naar mijn idee alleen met drie veldjes.

Als je er 1 veld achter legt die steeds een andere kleur krijgt dan moet je de formule uitbreiden met een case functie.

Maar daar zijn misschien ook andere oplossingen voor, daar komt dan vast nog wel reactie op van mensen die er meer verstand van hebben dan ik.

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden zei hiker:

Ik begreep uit je eerste vraag dat de drie mijlpalen een kleur moesten krijgen, dat kan naar mijn idee alleen met drie veldjes.

Als je er 1 veld achter legt die steeds een andere kleur krijgt dan moet je de formule uitbreiden met een case functie.

Maar daar zijn misschien ook andere oplossingen voor, daar komt dan vast nog wel reactie op van mensen die er meer verstand van hebben dan ik.

Dat had je zeker goed begrepen en mijn probleem is hiermee dan ook zeker opgelost. Met één veld zou het een optimalisatie zijn maar zeker niet noodzakelijk. Wat werkt werkt immers, nogmaals bedankt

Link naar reactie
  • 0

Mijn vorige reactie klopt niet helemaal, het gedeelte met de Case functie klopt niet.

Je kunt de voorwaarden gewoon onder elkaar plaatsen als je 1 kleurveld wilt wijzigen. De selectie wordt dan van boven naar beneden aangepast met de gekozen kleur. Maar dan ben je eerder gekozen kleur dus weer kwijt.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat die laatste optie wel heel praktisch is.

Misschien ook een idee om de keuzelijst uit een gekoppelde tabel te laten komen, en dan kijk je dus eigenlijk tegen een portal aan. Vooral handig wanneer de opties variabel zijn. De records in de portal kun je kleuren en formatteren naar believen met conditional formatting of een textformatting formule.

Link naar reactie
  • 0
20 uur geleden zei Infomatics:

nog een optie;

als je een gekleurd vlak achter de opties zet die je zichtbaar maakt als de optie gekozen is.

Schermafbeelding 2020-02-21 om 15.26.38.png

selectie.fmp12 212 kB · 7 downloads

Deze is ook geweldig, dan heb je helemaal geen veld nodig voor de kleur. 

we komen steeds verder. Dit werkt voor een kleur erachter maar het liefst zou ik een status veld vullen op basis van de selectie. Maar volgens mij moet dat ook lukken met paterncount

Link naar reactie
  • 0
16 hours ago, Banach said:

Hmmm, HE. Niet zo handig omdat je dan per opdracht een apart setje opties in de gerelateerde tabel moet hebben, anders krijg je bij iedere opdracht precies dezelfde statussen aangevinkt. Of los je dat op een andere manier op?

Hangt een beetje van de toepassing af. Je slaat de statussen op in de 'data tabel', en je vult het veld met de statussen door op een waarde in de portal te klikken. Ik heb een voorbeeld toegevoegd: de tabel 'keuzelijsten' bevat de keuzelijste(n), in dit geval 'woonplaats'.

In de datatabel stel je (of beter: een script) het veld g_keuzelijst in en daarmee toont de portal de subset van de keuzelijsten, in dit geval een paar woonplaatsen. De portal heeft nu een scrollbar, maar dat is natuurlijk alleen nodig als je niet weet hoeveel er getoond moet worden. De vinkjes zijn er eigenlijk voor de show. De kleuren worden via conditional formatting ingesteld maar dat kun je op allerlei manieren doen.

Klik je op een waarde in de portal, dan wordt de aangeklikte waarde aan het veld in de datatable toegevoegd of juist eruit verwijderd. Dit is multi-user: iedereen  ziet zijn eigen waarden 'aangevinkt', want de vinkjes worden getoond en verborgen op basis van de ingevulde waarden.

keuzelijst.fmp12

Link naar reactie
  • 0

Beste helpers,

ik heb een vraag die waarschijnlijk/hopelijk eenvoudiger te beantwoorden is dan die van Albert. Ik wil (een groep) selectievakjes maken in de vorm van een lijst om punten te kunnen afvinken.

Van een videoles die me boven de pet ging (Lesson #19: Data Structure & Schema - Boolean Checkboxes - Scriptology Mastery Course FileMaker) heb ik twee dingen overgehouden:

1) stel de 'eigen waarden' in de invoerlijst in op "1" (dat wordt door Filemaker begrepen als "1" / "0");
2) maak het object van het selectievakje zo klein als alleen het vakje.

Dat proberende krijg ik toch niet wat ik zoek. Ik wil dat het afvinken als 'toggelen' werkt, waarbij het resultaat van het afvinken niet hoeft te worden opgeslagen, maar het vinkje wel blijft staan als ik Filemaker afsluit, tót ik het vinkje weer verwijder door in het vakje te klikken. Dat was mij bijna gelukt, maar als ik één vinkje tevoorschijn roep of juist verwijder, volgen alle andere vinkjes in de lijst. 

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...