Jump to content

Geknoei met FileMaker-bestanden

AvD

Recommended Posts

Posted

Ik vind het wel een grappig stukje, maar uiteindelijk geld dit natuurlijk overal voor. Overigens vind ik het slecht van Filemaker dat 2 bestanden met dezelfde naam elkaar gaan beïnvloeden zonder dat je er een waarschuwing voor krijgt.

Posted
Overigens vind ik het slecht van Filemaker dat 2 bestanden met dezelfde naam elkaar gaan beïnvloeden zonder dat je er een waarschuwing voor krijgt.

Daar is min of meer begrip - maar géén appreciatie - voor op te brengen. In feite komt het hierop neer dat FileMaker niet graag afscheid neemt van een huzarenstukje waar ze vroeger (terecht) trots op waren. Alles dateert van uit de Apple-periode toen het de regel was de gebruiker niet met paden en directories te confronteren, dit wil zeggen "lastig te vallen": daarom was de Mac zo anders dan de PC. Daarom dus werd er gewerkt met folders (mappen) en een desktop, zodat bestandsbeheer erg leek op wat je thuis in je bureau had. FileMaker speelde hier superhandig op in door zelf via een knappe engine actief zijn bestanden te zoeken... en ook te vinden (!) zonder dat daar veel bij kwam kijken. Die interne engine is gebleven, en het werkt (helaas) nog altijd. Op die manier kan FileMaker per ongeluk in een gelijknamig bestand terecht komen wanneer dat eventjes niet lukt voor het bestand waarvan vertrokken werd. Vandaar de absolute "No! No!" om twee bestanden met dezelfde naam te hebben. Voor Windows-gebruikers zou dat geen kwaad gekund hebben omdat een Windows-bestandsnaam in feite bestaat uit het integrale pad, opgedeeld in blokken van 8 digits. Een bestandsnaam kon in een directorystructuur niet langer dan een bepaald aantal tekens zijn, wat erop neerkwam dat in de eerste Windows-versies een pad niet langer dan 8 directories diep kon liggen. Handige leerlingen haalden op school via DOS truukjes uit door lange padnamen aan te maken onder DOS, zodat er in het Windows-venster een map te zien was die je niet meer kon deleten, en die bijvoorbeeld heette Wist_je/dat_die/ van/Wiskunde/vrijt met/die van/Aardrijks/kunde en/dat ze/dikwijls en dat ging zo nog even door. De leraar Informatica rukte zich dan de haren uit het hoofd om dat ding weg te krijgen. Dat waren nogal eens tijden...

Posted

Begrip er voor opbrengen kan ik eigenlijk ook niet, zeker niet omdat het geen optie is. Als je nu zou kunnen kiezen tussen Win en Apple mode bestandstoegang of hoe fancy ze het ook willen noemen dan zou het wel weer handig zijn.