Jump to content
  • 0

relatie die switcht tussen bestanden??

Frank ter Braak

Question

Posted

Zou het mogelijk zijn om een relatie met bestand A te laten switchen naar een relatie met bestand B. Bv via de waarde van een bepaald veld?

Ik weet dat je een dynamische relatie kunt maken met behulp van een samengesteld veld. Maar ik zou op een degelijke manier willen switchen tussen bestanden.

Wat ik wel zou kunnen bedenken is om de layout te dupliceren en alle benodigde relaties te dupliceren en die naar het nieuwe bestand te laten wijzen.

Ik zou in mijn kalender willen switchen tussen een zicht op mijn facturen en op mijn afspraken.

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Over normalisatie gesproken .....

Waar vind ik goede achtergrondinformatie over normalisatie en andere database basics. En natuurlijk het liefst in het Nederlands. Ook de Filemaker handleiding is hier matig in. Wat ik vind in de Filemaker wereld is erg op de tips en truks gericht.

Is dit niet een aardig idee voor een volgende Confituur sessie?

Wat zijn de echte musts qua normalisatie en dergelijke en welke keuzes en systeemen zijn er met betrekking tot het fundament van je database. Bv zoals het scheiden van data en interface.

Eerst de BASIS en dan de TRUKS dus......

Maar misschien is het niet een algemeene noodzaak maar vooral een persoonlijk probleem. :oops:

• 0
Posted

Weet je: normaliseren is heel simpel als je het maar belangrijk genoeg vind. Heel simpel gezegd houdt dat in dat je alle relaties aangeeft door middel van id-velden zodat de gegevens altijd aangepast kunnen worden.

• 0
Posted

Beste Frank,

Dat is geen probleem in Filemaker.

Ik heb zelf al 1,5 jaar geleden een agenda ontwikkeld in Filemaker en koppel steeds meer bestanden eraan d.m.v. relaties. Ik werk bij een drukkerij en heb daar het programma in Filemaker ontwikkeld de medewerker kunnen alles wat ze willen en mogen zien via de agenda bekijken. Ze kunnen onder andere zien wat er per dag geleverd, gefaktureerd en besteld is. Degewenst op gedetailleerd niveau en daarbij ook een link naar het gerelateerde bestand.

-bij de koppeling van fakturen heb ik bijv. het veld "datum" in het bestand "agenda" gerelateerd aan het veld "faktuurdatum" in het bestand "faktuur"

-Het enig wat je dan nog moet doen is een portaal rij maken met daarin de records van het gerelateerde bestand en eventueel een "knop" met het script "ga naar gerelateerd record"

-samengevoegde velden kan je ook relateren zo heb ik bijv. om de openstaande orders in de agenda te tonen een nieuw veld gemaakt met de vaste waarde "neeeigenproductie" en in het orderbestand een nieuw calcuatieveld samengesteld met de waardes van de velden "afgeleverd" & "leverancier"

Vervolgens heb ik beide velden aan elkaar gerelateerd. Op deze manier worden in de agenda alle openstaande orders getoond.

Er is inderdaad weinig te vinden maar ik heb ook nooit een boek gehad, het is eigenlijk een kwestie van logisch nadenken, proberen en testen. Je zal zien dat bijna alles mogelijk is in filemaker. Ik heb voor de drukkerij (een groot bedrijf) alles ontwikkeld in Filemaker en het is daar het enige pakket waarmee gewerkt wordt er is zelfs een koppeling met het boekhoudpakket.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en dat ik niet te langdradig ben geweest.

Groetjes

Karina :D

p.s. veel succes met filemaker, als je er een tijdje mee werkt wil je niet meer anders