Jump to content
  • 0

Relatie hoppen

Frank ter Braak

Question

Posted

Ik kom het regelmatig tegen dat ik via de ene relatie naar de andere relatie zou willen gaan.

Zoals nú bijvoorbeeld:

In een orderbestand maak ik o.a. Huurcontracten en Offertes.

Ik vul deze middels een orderregelbestand.

De "huur" orderregels wil ik wél in een kalenderbestand zien de "offerte" orderregels juist niet!

Dergelijke voorkeuren o.a. met betrekking tot de div. ordersoorten houd ik bij in een waardelijstenbestand

Wat ik kan bedenken is dat ik deze voorkeuren moet binnenhalen in het orderbestand om ze in de orderregels te kunnen gebruiken.

Maar mijn gevoel zegt dat die gegevens al in het waardelijstbestand staan en dat het niet nodig of verstandig is om ze ook nog eens in het orderbestand te zetten. (Is dit een verkeerd begrip van normalisatie?? :oops: )

Moet ik dit inderdaad zo doen of kan het beter anders want het via via opzoeken kan volgens mij niet. En omdat het niet kan denk ik dat er dus wel een andere methode voor deze wens zal zijn. Wie brengt mij helderheid.

3 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Heel simpel gezegd:

je hebt een tabel met papiertjes, of dit een huurcontract of weet-ik-veel-wat is maakt me niet uit.

Verder heb je een tabel regeltjes die op de papiertjes passen. De relatie lijkt mij duidelijk, ieder papiertje heeft dus een nummer, en dat nummer zet je in het bestand regels om aan te geven op welk papiertje de regel moet staan.

Verder wil je dat papiertje nog een kenmerk geven, namelijk of het een huurcontract of een offerte is. Dit kun je het beste doen door een bestand aan te maken: papiertypes. Hierin maak je dus 2 velden id en typeomschrijving. Je raad het al, je maakt een veld in papiertjes met daarin de gewenste id van het type papier.

• 0
Posted

Om met jou voorbeeld te spreken:

Ik zit in het "regeltje" en van daaruit wil ik weten wat voor papiersoort het betreft.

Dan moet ik van het "regeltje" eerst naar het "papiertje" en vervolgens ga je naar "papiersoorten" om te zien op wat voor "papiertje" het "regeltje" staat.

Ik zou als "regeltje" van een oorkonde willen weten dat ik van perkament ben.

Maar het liefst zonder dat ik elke oorkonde afzonderlijk moet vertellen dat hij van perkament is. Dat staat namelijk al in "papiersoorten"

of dat ik elk "regeltje" moet vertellen dat hij onderdeel is van een oorkondeachtig "papiertje" dat weet dat "papiertje" namelijk zelf wel.

Maar ik vrees dat ik op z'n minst een van deze twee dingen wél moet doen, klopt dat?

• 0
Posted
Ik zou als "regeltje" van een oorkonde willen weten dat ik van perkament ben.

Dat wil je niet, dat maakt toch niets uit: je hebt een offerte, die wordt goedgekeurd, je zou nu alleen maar de status hoeven te vervangen en het is een factuur, klaar.

Eventueel zou je misschien een calculatie veld kunnen maken die het even voor je opzoekt, opzoeken moet toch gebeuren.