Jump to content
  • 0

Postcode en woonplaats

Jaap Pieters

Question

Posted

Ik heb een ledenbestand opgezet met een gerelateerd bestand van postcodes. Bij het invullen van de postcode wordt de woonplaats uit het gerelateerde bestand ingevuld. Helaas is deze woonplaats altijd de eerst uit de lijst met het betreffende postcodenummer, terwijl er meerdere plaatsen onder kunnen vallen. Zo staat postcode 3080 voor Duisburg, Tervuren en Vossem. Als ik in het record 3080 invoer wordt altijd Duisburg ingevuld in het woonplaatsveld. Wat eigenlijk zou moeten is dat je in zo'n geval een keuze kunt maken uit de 3 mogelijkheden in de vorm van een uitrolmenu, Maar hoe doe ik dat?

Wie heeft de oplossing?

Jaap

7 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Dat doe je door voor de woonplaats in je Leden-bestand een extra veld aan te maken en dit te laten vullen met waardes uit een invoerlijst. Definieer de invoerlijst als "Veld uit ander bestand", volgens de relatie die je nu reeds hebt, en dan aan te vinken "Alleen waarden uit gerelateerde records tonen".

ben niet helemaal zeker omtrent de gebruikte terminologie, ik zit thans in Polen en hier zijn we allang blij met Internet ;) geen FMP bij de hand dus (wellicht bedoelt Arnold hetzelfde als wat ik net zeg, maar dat kan ik dus hier niet zien... ). Maar ik hoop dat je er zo iets mee kunt!

• 0
Posted

Het muisje heeft toch nog een staartje. Het aanmaken van de ledenlijst en het genereren van de plaatsnaam met de invoerlijst gaat gesmeerd, Er doet zich echter de eigenaardigheid voor dat, wanneer in een bestaand record een nieuwe naam uit de invoerlijst gekozen wordt, de aanwezige naam, die onderdeel is van de invoerlijst, verdwijnt en vervolgens in de postcodelijst vervangen blijkt te zijn met de nieuw gekozen naam die er dan tweemaal in staat. Dit fenomeen doet zich niet voor als ik het postcode/naambestand koppel aan het 01.fp5 bestand van Arnold.

Wie weet de oplossing?

Jaap

• 0
Posted

Ik kan ook mis zijn maar een extra veld in een calculatie om de relatie te leggen kan een oplossing zijn.

Waar je dan D voor Duitsland, N voor Nederland, ...

veld a "b" \

-> 3080b -> rel. "Tervuren"

veld b "3080" /

• 0
Posted

Ik heb de fout gevonden. Daar ik één en ander heb toegepast in een bestaande database heb ik gebruik gemaakt van het bestaande veld woonplaats. En dit nu veroorzaakte het geschetste probleem. Met het verwijderen van het oude veld en het maken van een nieuw veld woonplaats functioneerde alles perfect.

Iedereen, waaronder Ocapity, bedankt voor het meedenken.

Jaap