Jump to content
  • 0

zelfde achternaam

pjotter

Question

Posted

Ik heb een veld met lidmaatschaps nummer. Nu heb ik hier een relatie liggen tussen de faktuur en de leden database. Bij het veld lid nummer is een pop up list die dus de info ophaald uit de lededatabase. Dat werkt prima op een ding na. Als ik meerdere leden heb met dezelfde achternaam dan laat de pop up list alleen de eerste zien en niet alle achternamen. Hoe kan ik dit voorelkaar krijgen? Zelfs als ik het lidnummer zelf invul dan nog haalt hij niet die data op. (zeg verhoef 1 en verhoef 2 zijn nummer 1 en 2, als ik de popuplist kijk dan zie ik alleen 1 , als ik vervolgens nummer 2 intoets dan nog haalt hij die data niet op alsof deze niet bestaat?)

16 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Een poging: je kunt het beste een veld maken met unieke namen, door zowel de voor als de achternaam in een berekeningsveld bij elkaar te voegen. Dat realiseert unieke namen. Filemaker laat in een popuplist geen dezelfde waarden zien. Dat zou ook niet logisch zijn, want dan zie je twee of meer keren hetzelfde, waarbij je zelf nog steeds niet weet om welke gegevens het nu precies gaat.

• 0
Posted

Op zich een goede tip, maar dan moet ik dus de achternaam en de voorletters samen voegen in een nieuw veld. Ik ben bezig geweesd maar ik krijg maar geen samen gevoegd bestand? Hoe moet ik samen voegen twee velden tekst?

• 0
Posted

Niet goed, Pjotter. Je zou er onze DJ bij moeten halen: normaliseringsprobleem! De verkeerde opzet van je systeem dwingt je tot overbodige en trouwens gevaarlijke workarounds. Hoe kan je unieke concatenates maken door een voornaam en een familienaam aan elkaar te plakken. Wat als ze dan allebei Jan heten en ook nog Pietersen, dan heb je toch twee JanPietersen! Je mag UITSLUITEND met de unieke ID's werken. Al de rest is FOUT. DJ heeft dat al zo vaak herhaald.

• 0
Posted

Je hebt volkomen gelijk, Alleen is het zo makkelijk om als je fakturen maakt niet alleen op lidnummer te selecteren ( en te zien) maar dat er ook de naam bij staat. Nu werkte het dus als volgt: eerst de lidnummer dat uniek is daarachter de achternaam als tweede veld wat te zien is. Op zich makkelijk en snel, echter bij dubbele namen zie je er dus maar 1. Door het samenvoegen van de voorletters en de achternaam is het probleem in iedergeval verholpen voor mij. Die enkeling die dan nog hetzelfde is dat wordt dan opgelost door alleen het lidnummer te selecteren. En eerlijk gezegd ben ik best trots zoals het er nu al uit ziet het werkt. Het is compleet en dat voor iemand die net 2? maanden met filemaker bezig is :D.

Maar als je kijkt naar hoe je een data base moet opzetten dan heb je nogmaals gelijk en zou ik alleen moeten werken met het unieke veld van lidnummer.

• 0
Posted

Waarom maak je de facturen niet rechtstreeks vanuit de ledendatabank? Je klikt daar op een button die de actuele lidcode in een globale zet en een extern script triggert in de facturenbank. Dat script maakt een nieuwe factuur aan, zet daarin de lidcode, maakt de globale terug leeg en creëert een unieke factuur-ID . Dan moet je nog enkel de concrete factuurgegevens invullen, en klaar is kees. Voor meerdere facturen volg je hetzelfde procédé met een loop die doorheen de hele reeks klaargezetten ledenrecords loopt. Of zit het toch complexer in mekaar?

• 0
Posted

Als jij het zo zegt dan is het zo klaar als een klontje , probleem is het vertalen naar begrijpend filemaker info voor de beginner :-)

Je uitleg is wel iets wat zou moeten werken lijkt mij. Op de faktuur een button met een script die de faktuur aan maakt en print. Alleen het vertalen van jou uitleg naar een werkende button :-) Op zich is de ledendatabase niet zo ingewikkeld.

Het is nl dat je in de ledendatabase aangeeft wat er voor faktuur moet worden gemaakt. (kan zijn aan het eind van het jaar het lidmaatschapsgeld, of in april het liggeld voor de zomer in het water of op de wal). Dit doe ik nu door dus met selectboxen aan te geven wat er gefaktureerd moet worden.(bedragen zijn per lid verschillend) Als ik bij de faktuur database vervolgens nieuw aanmaak en dan het lidnummer in voer haalt hij alle info op en kan ik de faktuur afdrukken. Ik heb al een voorbeeld gekregen maar die maakt alleen fakturen aan voor nieuwe leden. Als ik van een bestaand lid eea verander en opnieuw wil afdrukken gaat dit niet (ben er nog mee bezig).

• 0
Posted

stef,

Bedankt voor je link ga die eens op mijn gemak doornemen vanavond. Dat is eigenlijk het grootste probleem hier in het forum zoeken naar zaken die al zijn behandeld? Mijn probleem kan bij een ander onderwerp onder een andere naam al behandeld zijn. In iedergeval bedankt maar zoals er al is gezegd ik heb al een uniek veld dat is niet het grootste probleem , ik wil alleen bij het invullen van het nummer een naam er achter hebben staan ter controle. Het idee echter van AdV met een script en een button is echter nog een betere oplossing denk ik :?

• 0
Posted
Niet goed, Pjotter. Je zou er onze DJ bij moeten halen: normaliseringsprobleem! De verkeerde opzet van je systeem dwingt je tot overbodige en trouwens gevaarlijke workarounds. Hoe kan je unieke concatenates maken door een voornaam en een familienaam aan elkaar te plakken. Wat als ze dan allebei Jan heten en ook nog Pietersen, dan heb je toch twee JanPietersen! Je mag UITSLUITEND met de unieke ID's werken. Al de rest is FOUT. DJ heeft dat al zo vaak herhaald.
AvD, leuk dat je het met mij eens bent maar als ik de startpost eens goed doorlees heeft iedereen al een uniek id, namelijk het lidnummer. Dus is de basis van zijn normalistie ook gewoon goed zolang hij niet aan gaat nemen dat het calculatieveldje wat er zou worden gemaakt met de voor en achternaam er in een unieke id is. Wat je dan in de selectielist ziet is: id-volledige naam Als er 2 dezelfde zijn zullen deze beide getoond worden omdat de id's alsnog uniek zijn. Zie je dat er 2 dezelfde zijn dan kun je het dus even op gaan zoeken, maar aangezien dit niet vaak voorkomt in kleinere databases werkt zo'n selectielijst wel erg snel.
  • 0
Posted

Het id veld is uniek en komt dus 1 x voor. Als ik echter 10 leden heb met 10 nummers en met totaal maar 5 achternamen (iedere achternaam dus 2 keer) dan zal ik bij het slecteren toch maar 5 nummers zien met de 5 achternamen, en niet zoals je zegt 10 nummers met daar achter de achternamen (5 dezelfde). Door de voorletters te koppelen aan de achternaam is het probleem nu opgelost en komen alle nummers met de samenvoeging keurig in beeld. Gaande deze vragen serie denk ik echter dat het idee van AvD van een button naar een faktuur veel beter is?

• 0
Posted

Vreemd dat ze dan niet worden weergegeven, dan zou je bij een artikelenselectie dus ook geen 2 producten met dezelfde prijs weer kunnen geven?

Als dat niet kan dan zou ik idd voor de oplossing van AvD gaan, want dan weet je niet of er dubbele namen zijn.

• 0
Posted

Aanvulling,

In het veld had ik staan dat de tweede selectie kriteria moest worden aangehouden (achternaam) als ik het eerste neem (lidnummer) dan krijg ik wel alles zoals DJ_Lucv beschrijft. Ik had echter het tweede aangevinkt omdat dit zo was voorgedaan op een instuktie video cd van filemaker pro en ik deze oplossing wel zag zitten.

• 0
Posted

Ik ben nav het advies van AvD bezig dus met de scripts met de global fields en inderdaad het werkt perfect. Alleen moet ik nu nog in het script van de leden het externe script aanroepen wat in de faktuur data base zit om de eigenlijke faktuur te maken. Afzonderlijk werkt het dus. Maak faktuur zorgt voor het globel field. Maak faktuur in de fakturen haald de info op en maakt keurig een complete nieuwe faktuur.

Nu zou ik dus de verbinding moeten maken dat in het script van de ledendatabase het script wordt opgeroepen in de faktuur data base. Kan iemand mij zeggen waar ik dat kan vinden?

• 0
Posted

Gevonden en het werkt. Geweldig weer nieuwe mogelijkheden gevonden in filemaker pro. Bedankt allemaal voor de tips en de gedcachtes, zowel voor het samenvoegen van tekst velden (komt zeker nog wel eens van pas) als de tip van AvD die mij op het spoor heeft gezet van de oplossing voor mij

:D:D:D

• 0
Posted
Nu zou ik dus de verbinding moeten maken dat in het script van de ledendatabase het script wordt opgeroepen in de faktuur data base. Kan iemand mij zeggen waar ik dat kan vinden?

Dat doe je met de scriptstap Perform external script, waarna je de naam van het bestand ingeeft, en daarna de naam van het uit te voeren script.