Ga naar inhoud
  • 1

FileMaker 19 vandaag gelanceerd


Marsau

Vraag

  • Antwoorden 55
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0

Voor diegenen die de ETS-versie van 19 hebben geïnstalleerd: Na installatie van de nieuwe versie zal je op de Mac waarschijnlijk nog steeds onder "Over FileMaker Pro" zien dat je de ETS-versie/licentie gebruikt. 

Dit is het gevolg van het feit dat je FMP niet meer installeert, maar in je apps-folder dropt.

De oplossing is heel simpel (maar nog niet door Claris bekend gemaakt):

  • verwijder het bestand LicenseCert.fmcert uit de map /Users/Shared/FileMaker/FileMaker Pro/19.0/
  • plaats daar je eigen (eventueel nieuwe) LicenseCert.fmcert in
  • start FM weer op
Link naar reactie
  • 0
On 5/22/2020 at 1:24 PM, Vitruvius said:

Hun prijzenpolitiek is wel helemaal omgegooid, dat gaat weer even puzzelen worden wat geschikt is.

Het is ook niet meteen duidelijk welke versies er allemaal zijn. (pro, advance, server, go, ...)

Er is geen 'Advanced' meer. We werken nu allemaal met een Pro(fessionele) applicatie.

Ik heb in de betaversie overigens niet kunnen ontdekken dat er belangrijke bugs gefixt zijn. Daar hebben ze bij Claris hun handen niet aan vuil gemaakt.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben natuurlijk maar een onnozele ontwikkelaar, maar het kostte me best wat tijd om de juiste pagina op de Claris site te vinden voor de download van FM19. Mijn schuld natuurlijk.

Wat me wel opviel: de 'groep' Software Benefits heeft maar 6479 leden. Zou dat betekenen dat er maar 6479 FBA leden zijn? Dat is wel schokkend weinig.

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden zei hans erik:

de 'groep' Software Benefits heeft maar 6479 leden. Zou dat betekenen dat er maar 6479 FBA leden zijn? Dat is wel schokkend weinig.

Dan heb ik nog schokkender nieuws voor je: het grootste deel van de mensen die deel uitmaken van de "software benefits" groep, zijn FDS leden (ca 5000). Op de website van Claris valt nu op dit moment te lezen: 

Citaat

There are more than 1,400 Claris Partners who would love to help you build your app.

In Nederland zijn het er slechts 45 en in België 24

Van de 5000 FDS leden zijn er een flink aantal ook FBA-lid of werken bij een FBA-lid

Link naar reactie
  • 0

Nou ja, ik vind de verbeterde interactie met de webviewer wel een grote verbetering. Alleen ik kon in de beta nog niet ontdekken of je ook informatie kunt terugvragen (d.w.z. de waarde van een javascript variabele). Anders heb je er natuurlijk nog niet zoveel aan, dan blijft het modderen met callbackscripts.

En het is me niet helemaal duidelijk hoe het dan met objecten werkt die je in een library gebruikt. Veel leuke widgets makjen gebruik van jQuery en jQueryUI, en er zijn honderden andere Javascript libraries. Daar wil je natuurlijk wel mee aan de slag, je gaat niet alles zelf in Javascript schrijven toch?

aangepast door hans erik
Link naar reactie
  • 0
Op 20/05/2020 om 20:01 zei menno:

Voor diegenen die de ETS-versie van 19 hebben geïnstalleerd: Na installatie van de nieuwe versie zal je op de Mac waarschijnlijk nog steeds onder "Over FileMaker Pro" zien dat je de ETS-versie/licentie gebruikt. 

Dit is het gevolg van het feit dat je FMP niet meer installeert, maar in je apps-folder dropt.

De oplossing is heel simpel (maar nog niet door Claris bekend gemaakt):

  • verwijder het bestand LicenseCert.fmcert uit de map /Users/Shared/FileMaker/FileMaker Pro/19.0/
  • plaats daar je eigen (eventueel nieuwe) LicenseCert.fmcert in
  • start FM weer op

Interessant. Ik heb hier nog een public beta staan, die een "nag screen" geeft als ik opstart. Dat kan ik gewoon afzetten door de  /Users/Shared/FileMaker/FileMaker Pro/19.0/ folder te vervangen door de folder  /Users/Shared/FileMaker/FileMaker Pro Advanced/18.0/ - en dan te hernoemen natuurlijk.

Ga ik toch maar niet doen, want ik wil die beta niet zomaar opstarten in een productie-omgeving.

Link naar reactie
  • 0

FileMaker 19 heeft er een hoop nieuwe features bij.

Nieuwe features in de FileMaker Help pagina - die nu wél werkt vanuit mijn beta versie. Ik overlees deze terwijl ik deze post schrijf. En hierbij mijn misschien wat ongezouten mening erover. Ik ben een FileMaker developer, en geen "eindgebruiker", dus mijn standpunt is hoogstwaarschijnlijk niet hetzelfde als wat deze mensen ervan vinden. En ik ben er zeker van dat niet iedereen mijn mening deelt, wat ook heel saai zou zijn :-)

https://help.claris.com/en/pro-help/#page/FMP_Help%2Fnew-features.html%23ww1133564

Ik hoop dat de nieuwigheden niet in volgorde van belangrijkheid staan. Maar Claris zet bij het eerste puntje nogmaals een meewarige glimlach op mijn gezicht.

Add-ons: leuke feature, maar wie kan en gaat dit NU gebruiken? Als ik het goed begrijp, heb je dus een verzameling van filetjes ( de add-ons ) waar waarschijnlijk in het nieuwe FileMaker XML formaat respectievelijk tabellen, layouts, scripts, en whatever inzitten. Er zijn 10 add-ons, maar ik zie geen manier om er snel even eentje bij te maken. Dus niet voor de professionele developer die een gereedschapkist met modules wil maken. Toch niet in de vorm dat het nu bestaat. Maar ik begrijp dat Todd Geist hier heel opgewonden over geraakt, want dit gaat de goeie richting uit - waar zijn site "Modular FileMaker" al een tijdje mee bezig is. Claris introduceert hier een idee, waarmee sommige onder ons gaan hacken. Niet echt een op het ogenblik bruikbare feature, maar ja, het oogt wel goed als je iets wil verkopen. In de toekomst wél belangrijk, zodra het verder uitgewerkt wordt en je third party add-ons in je file kan binnenhalen, net zoals je custom SVG icons zou binnenhalen.

"Create apps directly in FileMaker Cloud" - euh... vind ik niet echt in mijn "Create" window, zal misschien iets zijn dat toen nog niet af was. Team managers - dat is de Claris terminologie voor iemand die een Cloud server abbonnement heeft  - kunnen template gedrochtjes maken en ze uploaden naar een FileMaker Cloud server. Ik vraag me eerlijk gezegd af hoeveel mensen hier een goeie oplossing in zullen vinden. Ik zie 6 templates, je kan dus 6 soorten toepassingen maken, ze zijn weliswaar goed gekozen, maar het lijkt me gewoon een startpunt om niet van 0 te moeten starten. En de FileMaker Cloud service wat te pushen, natuurlijk.

JavaScript integratie in web viewers: heel blij mee. Zal waarschijnlijk resulteren in heel wat verbeteringen en meer stabilitiet. Dat oudere fmp url mechanisme was nog wat simpel, niet geschikt voor het wat uitgebreidere werk. Ik wil er zo snel mogelijk mee aan de slag.

Siri Shortcuts support in FileMaker Go: ook weer heel sexy, maar is het geen gimmick? Natuurlijk ga ik hier ook mee spelen, het is gewoon te leuk om links te laten liggen. Maar is het bruikbaar? Ik ben nieuwsgierig naar handige toepassingen.

Card support in FileMaker WebDirect: OK, is goed, maar zo veel doe ik niet met WebDirect om hier lyrisch over te worden. Blij dat Claris blijft sleutelen aan WebDirect.

Wetenschappelijke notatie: dank u Claris. Niet dat ik veel klanten heb die dit nodig hebben, maar het completeert de zaken wel.

Print totale pagina telling: eindelijk. Er is ook een Get ( PageCount ) functie, nog niet getest maar ik denk dat die alleen werkt tijdens het printen - Get ( WindowMode ) = 3.

Button bar segment state styles: heel blij mee.

Shortcut om heel snel van layout te wisselen: ( command-option K of ctrl-alt K ) - zalig, ik heb files met over 400 layouts, dit is veel sneller dan via het layout management window.

Dark Mode: mmm. Aangezet en had wel wat problemen ermee. MBS syntax colouring nog niet helemaal OK, Christian kennende zal dat rap gefixt zijn. Verwacht ook niet dat je layout CSS reageert op dark mode. Positief dat FileMaker dit implementeert, de rest is individuele smaak.

Open een bestand als FileMaker opstart: eindelijk kunnen we nu gewoon zeggen tegen klanten dat ze simpelweg FileMaker moeten opstarten. Qua deployment zou het helpen dat je dit ook tijdens een silent install kan toekennen, nog niets over gelezen.

Installatie met drag en drop: een vooruitgang, maar zoals zoals ik hierboven las, hoe zit het dan met het LicenseCert.fmcert bestandje? Klein Achillespeesje of mis ik nog iets?

HEIF beelden support: niet op Windows, dus opgepast.

Claris ID en IdP access: alleen op een Cloud server. En FileMaker blijft maar externe authenticatie methodes toevoegen, terwijl de script stappen alleen ingebouwde en OD/AD accounts ondersteunen. Het zou heel erg helpen als dit over alle account functionaliteit wordt doorgetrokken.

NFC tags: heel cool voor stock applicaties. zou het ook in een POS ( point of sales ) applicatie kunnen gebruikt worden?

Core ML: zit al een paar jaar in de MBS plug-in, ik heb er nog nooit iets mee gemaakt, het oogt ook weer mooi, al die nieuwe technologie. Toepassingen? Dit is echt alleen bruikbaar als ik er nuttige toepassingen voor vind. Al mooie demos van dit soort zaken gezien - van Joris en Jeroen geloof ik.

Window management script stappen: goed zo. Is wat minder impressionant als feature, maar ik zal dit tenminste bijna dagelijks gebruiken.

ConvertFromFileMakerPath en ConvertToFileMakerPath: dit was erg nodig, wat een hoofdbrekens soms om die soms lastige conversies te moeten doen. 1 dingetje dat me opvalt echter. ConvertToFileMakerPath zet altijd een prefix "file". Die moet je dus weer gaan vervangen als het over een filemac, filewin, imagemac of imagewin of filelinux, movie etc.. gaat. Het is dus niet "volledig" de omgekeerde functie van ConvertFromFileMakerPath.

Minimum versie aanpassen als de file gehost wordt: YES. Werkt dit ook op een oudere versie van de server?

En dan nog maar eens een naamverandering van die DefaultFields.xml file, waar de documentatie de indruk geeft dat je die ALLEEN kan gebruiken om GEEN default fields aan te maken in een nieuwe tabel. Was het documentatie-team te moe om dit ook even uit te leggen? Het formaat is lichtjes veranderd t.o.v. versie 18. 

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<FMDefaultFields version="2.1.0.0" Source="19.0.1" locale="English">
	<ObjectList membercount="5">
		<Field id="1" name="Primaire sleutel" fieldtype="Normal" datatype="Text" comment="Unieke ID van de record in deze tabel">
			<AutoEnter type="Calculated" prohibitModification="True" overwriteExisting="True" alwaysEvaluate="False">
				<Calculated>
					<Calculation>
						<Text><![CDATA[GET( UUID )]]></Text>
					</Calculation>
				</Calculated>
			</AutoEnter>
			<Validation type="OnlyDuringDataEntry" allowOverride="False" notEmpty="True" unique="True" existing="False"></Validation>
			<Storage autoIndex="True" index="Minimal" global="False" maxRepetitions="1">
				<LanguageReference name="Unicode" id="2"></LanguageReference>
			</Storage>
			<TagList primary="True">#_FMI_0 </TagList>
		</Field>
		<Field id="2" name="Tijdstempel van aanmaak" fieldtype="Normal" datatype="Timestamp" comment="Datum en tijd van aanmaak van de record">
			<AutoEnter type="CreationTimestamp" prohibitModification="True"></AutoEnter>
			<Validation type="OnlyDuringDataEntry" allowOverride="False" notEmpty="True" unique="False" existing="False">
				<Strict>FourDigitYear</Strict>
			</Validation>
			<Storage autoIndex="True" index="None" global="False" maxRepetitions="1"></Storage>
			<TagList>#_FMI_0 </TagList>
		</Field>
		<Field id="3" name="Gemaakt door" fieldtype="Normal" datatype="Text" comment="Accountnaam van de gebruiker die de record heeft gemaakt">
			<AutoEnter type="CreationAccountName" prohibitModification="True"></AutoEnter>
			<Validation type="OnlyDuringDataEntry" allowOverride="False" notEmpty="True" unique="False" existing="False"></Validation>
			<Storage autoIndex="True" index="None" global="False" maxRepetitions="1"></Storage>
			<TagList>#_FMI_0 </TagList>
		</Field>
		<Field id="4" name="Tijdstempel van wijziging" fieldtype="Normal" datatype="Timestamp" comment="Datum en tijd van laatste wijziging van de record">
			<AutoEnter type="ModificationTimestamp" prohibitModification="True"></AutoEnter>
			<Validation type="OnlyDuringDataEntry" allowOverride="False" notEmpty="True" unique="False" existing="False">
				<Strict>FourDigitYear</Strict>
			</Validation>
			<Storage autoIndex="True" index="None" global="False" maxRepetitions="1"></Storage>
			<TagList>#_FMI_0 </TagList>
		</Field>
		<Field id="5" name="Gewijzigd door" fieldtype="Normal" datatype="Text" comment="Accountnaam van de gebruiker die de record het laatst heeft gewijzigd">
			<AutoEnter type="ModificationAccountName" prohibitModification="True"></AutoEnter>
			<Validation type="OnlyDuringDataEntry" allowOverride="False" notEmpty="True" unique="False" existing="False"></Validation>
			<Storage autoIndex="True" index="None" global="False" maxRepetitions="1"></Storage>
			<TagList>#_FMI_0 </TagList>
		</Field>
	</ObjectList>
</FMDefaultFields>

 

Link naar reactie
  • 0

Eens gezocht naar die modules, en op de Mac zitten ze in FileMaker Pro.app/Contents/Resources/AddonModules. Het zijn een setje XML en JSON files die instructies en structuren bevatten.

Ik haalde de folder "Action_Items" weg uit de app en die addon module was niet meer beschikbaar. Was logisch. Dan ze eens in Users/Shared/FileMaker/Shared/AddonModules te zetten, en dat werkte niet. Ook een paar andere plekjes geprobeerd. Niks.

Het werkt dus alleen als je zo'n bestanden in de applicatiefolders laat. Lijkt me niet de bedoeling. Ik verwacht dat Claris dit vroeg of laat gaat documenteren.

Link naar reactie
  • 0

En de kleur van mijn grafieken kan ik dus nog steeds niet zelf bepalen of laten berekenen.

En de aanpassing van AD naar CE is complete onzin, want wanneer begint CE? oh ja, bij de geboorte van Jezus en dat is dan eigenlijk ook enkel voor landen met een Katholieke origine, want de Joden zitten volgens hun telling in het jaar 5781, en de Moslims in 1441 (met een jaar dat iets meer dan 354 dagen telt). AD toont aan wat je referentiepunt is, wat belangrijk is. Dat omwille van politieke correctheid omvormen naar iets anders dat eigenlijk het zelfde is, is dan ook onzin. Hadden ze eigenlijk gewoon met een nieuwe jaartelling moeten beginnen. Bijvoorbeeld starten bij 1950. Dat is het ijkpunt voor de koolstof 14-datering: Cal. BP - Calibrated (want er zit een marge op bij de datering etc.) Before Present, en Present is dus 1950 AD. Wij leven dus in de toekomst, cool hé. Als je dan start met een nieuwe jaartelling heb je iets nodig dat dat aanduidt: bijvoorbeeld de term "Antropoceen" (kunstmatige periode, grote invloed van de mens etc.) als additief gebruiken. Nu leven we bijvoorbeeld dan in het jaar 70 (Antropoceen).

Nee, ze (niet Filemaker, maar de mensen die te politiek correct willen zijn) leggen dus gewoon de Christelijke jaartelling op aan de rest van de wereld als zijnde "Commen of Current Era". Echt politiek correct hoor...

Lijkt voor de meeste van jullie misschien triviaal, en daar heb ik absoluut geen probleem mee, maar als archeoloog is dat dus wel relevant.

Ik ga dus een script moeten maken om te zorgen dat bij jaartallen VC blijft staan ipv BCE of Nederlandse varianten zoals "v.o.j." (vóór onze jaartelling) of nog erger "v.d.g.j." (vóór de gewone jaartelling).

 

/zeurmodus

 

Link naar reactie
  • 0
On 5/23/2020 at 3:35 PM, menno said:

Als het goed is krijg je een mailtje van Claris International Inc. <claris_licensing@claris.com> met een link naar jouw licentie en downloadpagina. Die moet er ongeveer zo uitzien: https://accounts.filemaker.com/software/esd/xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx daar kan je je nieuwe licentiecertificaat én de software downloaden

Dan is het niet goed, want ik heb dat mailtje nog niet gehad...

Link naar reactie
  • 0
Quote

JavaScript integratie in web viewers: heel blij mee. Zal waarschijnlijk resulteren in heel wat verbeteringen en meer stabilitiet. Dat oudere fmp url mechanisme was nog wat simpel, niet geschikt voor het wat uitgebreidere werk. Ik wil er zo snel mogelijk mee aan de slag.

De 'Clarismanier' om informatie van een WebViewer naar FileMaker terug te sluizen is dus de functie Filemaker.Performscript (script, parameter). Maar Claris heeft niet op eigen houtje de ECMAscript standaard aangepast, dus als ik het goed begrijp is

Filemaker.Performscript(script, parameter)

synoniem aan 

fmp://$/dbname.fmp12?script=script&param=parameter ?

Of werkt het anders?

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden zei hans erik:

...dus als ik het goed begrijp is Filemaker.Performscript(script, parameter) synoniem aan  fmp://$/dbname.fmp12?script=script&param=parameter ?

Of werkt het anders?

Vanuit praktisch standpunt wel, bijvoorbeeld dat je nog steeds het fmpurl extended privilege nodig hebt. Vanuit Javascript is het ook iets gemakkelijker en compacter dacht ik. Iets wat ik nog niet uitgezocht heb, is of deze functie een resultaat geeft, wat een groot verschil zou geven.

Maar het grootste verschil is de "Perform JavaScript in Webviewer", met calculeerbare objecten, functienamen en zelfs calculeerbare parameters. Dat is verdomd een stuk uitgebreider dan als je gewoon een script wil uitvoeren in FileMaker zélf.

Link naar reactie
  • 0
4 hours ago, Peter Wagemans said:

Vanuit praktisch standpunt wel, bijvoorbeeld dat je nog steeds het fmpurl extended privilege nodig hebt. Vanuit Javascript is het ook iets gemakkelijker en compacter dacht ik. Iets wat ik nog niet uitgezocht heb, is of deze functie een resultaat geeft, wat een groot verschil zou geven.

Maar het grootste verschil is de "Perform JavaScript in Webviewer", met calculeerbare objecten, functienamen en zelfs calculeerbare parameters. Dat is verdomd een stuk uitgebreider dan als je gewoon een script wil uitvoeren in FileMaker zélf.

In de ETS versie heb ik de FileMaker.PerformScript() nog niet aan de praat! Volgens de documentatie zou dit moeten werken:

    function buttonClick(evt) {

        FileMaker.PerformScript( "proces", "params");

     }

waarbij je dus een button ergens op de webpagina hebt die een 'mouseDown' event naar de functie stuurt. Geprobeerd met en zonder quotes, maar geen resultaat tot dusver. 

De Perform Javascript in Webviewer werkt idd erg leuk. Ben er alleen nog niet achter hoe je een jQuery functie en variabele een duwtje geeft. Misschien is het toch handig om een apart Javascript subtopic onder de WebViewer topic te maken? 

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden zei hans erik:

Vergeet die grafieken. Volgens mij is dat een 'dead end'.

Grafieken zijn enorm handig binnen een databank om alles grafisch leesbaarder voor te stellen.

Met XY coördinaten kan je er zelfs ruwe spreidingskaartjes mee maken, handig zo zonder dat je zelfs GIS moet opendoen!

Met de Z waarde kan je dan een ruw digitaal hoogtemodel maken, of vervang de Z waarde door een andere waarde en je XY spreidingskaartjes krijgen een extra dimensie.

Gigantisch handig dus grafieken.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...