Ga naar inhoud
  • 0

Installatie fms19 op Linux


menno

Vraag

Het is jullie vast opgevallen dat er eindelijk weer een FMS op linux kan worden geïnstalleerd. De huidige versie staat op dezelfde plek als waar je de MacOS- en Windows-versies van kan kan downloaden, maar dan is het bestand: filemaker_server-19.0.1-22.x86_64.rpm

De gids voor de in stallatie staat hier: https://support.claris.com/servlet/fileField?entityId=ka10H000000bxfr&field=Public_File_2__Body__s maar die erg lang en het is mij niet gelukt om tot het einde te lezen. De belangrijkste info staat op de eerste 2 pagina's, een paar zaken kloppen niet en vmbm ontbreken er ook een paar zaken.

Wellicht is daarom een korte Nederlandse handleiding (waarschijnlijk evenmin compleet) wel handig voor diegenen die ook willen proberen FMServer op linux te installeren.

Bij de installatie, configuratie en het gebruik ben ik tegen de volgende issues aangelopen: 

  1. Linux-FMS heeft geen bonjour aan boord en dus zal je server niet worden gebroadcasted. Je zal de server actief moeten laten benaderen op netwerknaam/ip-adres.
  2. Bij de installatie wordt er geen deployment-assistant gestart. De standaard-user is admin en het wachtwoord is eveneens admin. De ingestelde pincode voor de wachtwoord-reset is 1234
  3. Als je plug-ins op de server gebruikt, moeten die waarschijnlijk speciaal voor Linux zijn. Ik verwacht niet dat versies voor FileMaker-Cloud zouden kunnen worden gebruikt.
  4. Er is slechts 1 Linux versie die wordt ondersteund: CentOS 7.7, maar ik kon alleen 7.8 krijgen en die blijkt prima te werken. Ik heb ook een poging gedaan op 8.1, maar daar ging werkelijk van alles fout met dependencies en sommige libraries heb ik helemaal niet kunnen vinden. Gebruik dus gewoon CentOS 7.7.pf 7.8
  5. Je hebt absoluut geen GUI nodig. Super! (Wil je toch graag een GUI gebruiken, dan kan dat natuurlijk wél)
  6. De deployment kan je zonder GUI op een externe computer afmaken, maar dat gaat niet met google-chrome. Er is immers nog geen ssl-certificaat geïnstalleerd en dan weigert GC simpelweg, maar op de Mac kan je dan Safari gebruiken en op Windows Edge.
  7. Na het installeren van een certificaat, het corrigeren van de hostname en/of het aanzetten van custom webpublishing moest ik de hele server herstarten. Het is dus handig om al deze zaken in één keer in te stellen en daarna de herstart te doen.
  8. Het instellen van additionele mappen leek ook even een probleem te zijn. file:, filemac, en filewin hebben er een nieuw zusje bij gekregen: filelinux:
    dat was geen probleem, maar een map op een andere schijf gebruiken was wél een probleem. De oplossing was het toevoegen van een map (bijv.: filemakerdata) in root en vervolgens die om te katten in een symbolic link naar de gewenste map op een andere schijf.
  9. Voor het aanzetten van custom-webpublishing moet er een Java-VM-engine worden gekozen en dan kan je kiezen tussen Open-JDK en Oracle. Ik koos voor Open-JDK en tot mijn aangename verassing werd die vervolgens gedownload en geactiveerd. Bij mijn deployments op Windows heb ik tot dusverre Corretto van Amazon gedownload en geïnstalleerd, dat is ook niet veel werk, maar dit is toch net wat handiger.

De installatie:

  1. Zorg eerst voor een schone CentOS 7.7/7.8 installatie. Kies bij de setup voor bijvoorbeeld een webserver of een server met GUI.
  2. Ik geef root nooit rechten, maar maak een gebruiker aan die administrator-rechten krijgt. Deze zal dan "sudo" moeten gebruiken om installaties te doen.
  3. Gebruik SCP (of WinSCP op windows) om met ssh het .rpm-bestand op de server te zetten:
    scp filemaker_server-19.0.1-22.x86_64.rpm <ipadres_fmserver>:filemaker_server.rpm

    Vervang <ipadres_fmserver> voor het ipadres of de dns-naam van je nieuwe server. Is de gebruiker een andere dan jijzelf, dan zal je  username@serveradres:etcetc moeten gebruiken.

  4. log in met ssh op je server en start de installatie met:

    sudo yum install filemaker_server.rpm -y

    In stap 3 hebben we de naam van het installatie-bestand aangepast. Als jij een andere naam hebt gebruikt, moet je daar even op letten.

  5. Deze installer zal als het goed is alle dependencies voor je oplossen en je kan op alle vragen gewoon "enteren". Na enkele minuten is de installatie klaar en kan je met https://ipadres_fmserver:16000 of als je een GUI hebt geïnstalleerd http://localhost:16001 de deployment starten. Zie de issues hierboven m.b.t. de aandachtspunten.

Dat is eigenlijk alles! Het enige echte probleem dat ik heb gehad was dat ik in eerste instantie met CentOS 8 aan de gang was, omdat dat de versie is waar je automatisch heen wordt geleid. Ga dus naar http://isoredirect.centos.org/centos/7/isos/x86_64/ om een geschikte versie te krijgen in plaats van te zoeken op download CentOS, want dan krijg je vrijwel zeker versie 8 en die werkt gewoon nog niet.

Nog even een aanvulling op de installatie: Server-side plug-ins. Op deze fms kan je ook plug-ins gebruiken. Ik heb de auto-update functie niet gebruikt, maar ik verwacht dat deze wel zal werken. De base-elements-plug-in kan je ook voor cloud downloaden en deze blijkt op centos-linux ook prima te werken. De meest simpele manier is deze even te uploaden:

scp Downloads/BaseElements.fmx <username>@<ip_of_dnsnaam_fmserver>:"/opt/FileMaker/FileMaker\ Server/Database\ Server/Extensions/"

Dit is het commando vanaf MacOS, waarbij het plug-inbestand in de Downloadsmap staat. Op Windows kan je WinSCP gebruiken, maar daar moet je mogelijk een iets aangepast bron-pad opegeven. 

Link naar reactie

18 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ja ik hoop dat Claris snel met een officiele release komt. Tot nu toe heb ik webdirect, de adminapi, de dataapi en uiteraard gewone fm-sharing draaien. De backups doen het ook prima en zelfs plugins laden en gebruiken gaat prima. Het enige wat ik nog niet heb getest zijn de odbc-koppelingen ... dat komt nog.

Er mist overigens ook wat: Bonjour, dus je ziet de naam van de server niet in het netwerk.

Link naar reactie
  • 0

2 zaken die niet in orde waren tijdens mijn recente installaties van FMS 19.

- Op de Mac ging het fout omdat ik de eerste release probeerde te installeren. Claris heeft toen stilletjes een "a" versie ter beschikking gesteld, die wél werkte.

- Op CentOS ging het mis omdat de LicenseCert.fmcert file niet meer OK was. Ons bedrijf had die eind mei gekregen, en blijkbaar waren die certificaten ook niet OK.

Voor beide situaties heb je 1 gemeenschappelijk symptoom: de files op de server gaan gewoon niet open.

Tip voor het downloaden van een geldig certificaat: https://accounts.claris.com/software/license/#####-#####-#####-#####-#####-#####-##### waarbij je de #### vervangt door je licentienummer. Je komt dan op de download pagina waar je een recente cert file, en ook de laatste full versions kan downloaden.

Link naar reactie
  • 0
15 uur geleden zei Peter Wagemans:

- Op CentOS ging het mis omdat de LicenseCert.fmcert file niet meer OK was. Ons bedrijf had die eind mei gekregen, en blijkbaar waren die certificaten ook niet OK.

Voor beide situaties heb je 1 gemeenschappelijk symptoom: de files op de server gaan gewoon niet open.

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad .... de eerste fms19 server installeerde in nog in Mei en dat ging prima, maar op 1 juni installeerde ik nog een fmserver en toen gingen de db's niet open. Het synchroniseren van de licentie lukte niet, want ik zou volgens de console een trail-licente hebben. In de fm-community las ik dat het terugzetten van de datum iemand soelaas bood en dat klopte. 2 dagen later bleek dat Claris een certificaat-probleempje had en dat iedereen zijn licentie-certificaat opnieuw moest downloaden.

Link naar reactie
  • 0

<rant>We hebben nu tenminste een manier om full versions te downloaden en ook de fmcert file te re-downloaden. Iets dat al veel te lang niet zomaar mogelijk was. De download page verviel na een tijdje, en nieuwe hardware installeren kon niet bij klanten die al een tijdje een bestaande licentie hadden, maar hun download versie niet kon geinstalleerd worden wegens niet compatible. Ik vraag me af of Claris nu het correcte gedaan heeft... en hier een techinfo artikel over gepubliceerd heeft.</rant>

Ik ben deze week heel dom geweest. Een Raspberry Pie besteld omdat ik met mijn zotte kop niet besefte dat dit dingejte een ARM processor heeft en daardoor natuurlijk geen FMS19 kan draaien. De kans dat Claris ook een Linux versie voor ARM uitbrengt is denk ik miniem. Zou wél fantastisch zijn: FileMaker Server in een luciferdoosje van minder dan 60 euro. Ideaal voor een POS setup met iPadjes.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb op mijn Linux-bakkie nu een semi-bonjour versei werkend en mijn "Linux FileMaker Sharing" is nu gewoon in de lijst met beschikbare hosts te zien. De manier waarop ik dat heb gedaan:

Begin met controleren of de service avahi-daemon aanwezig is en draait:

service avahi-daemon status

Blijkt de service er niet et zijn, dan kan je deze installeren door een van de vele tutorials te volgen.

De volgende stap is het controleren van poort 5353 in de firewall:

sudo iptables-save | grep 5353

Als je geen antwoord krijgt, dan is deze dicht. Je hoeft alleen de UDP open te zetten:

sudo firewall-cmd --zone=public --add-port=5353/udp --permanent
sudo firewall-cmd --reload

Controleer nogmaals de poort en dan zou je dit als antwoord moeten zien:

-A IN_public_allow -p udp -m udp --dport 5353 -m conntrack --ctstate NEW,UNTRACKED -j ACCEPT

Tenslotte maak je nu het configuratiebestand aan om de publicatie te laten gebeuren:

sudo nano /etc/avahi/services/filemaker.service

Zet daarin de volgende inhoud (let op dat je [FQDN] vervangt met de DNS-naam van je server):

<?xml version="1.0" standalone='no'?>
<!DOCTYPE service-group SYSTEM "avahi-service.dtd">
<service-group>
        <name>Linux FileMaker Sharing</name>
        <service protocol="ipv4">
                <host-name>[FQDN]</host-name>
                <type>_fmpro-rcfmp12._tcp</type>
                <port>5003</port>
        </service>
</service-group>

Als je het bestand opslaat, pakt avahi de gewijzigde configuratie meteen op (je hoeft de service dus niet te herstarten) en dus kan je simpel de status laten uitvoeren:

service avahi-daemon status | tail -n3

Het antwoord zou er ongeveer zo uit moeten zien:

Redirecting to /bin/systemctl status avahi-daemon.service
jun 20 11:27:30 fmsdev avahi-daemon[791]: Files changed, reloading.
jun 20 11:27:30 fmsdev avahi-daemon[791]: Service group file /services/filemaker.service changed, reloading.
jun 20 11:27:31 fmsdev avahi-daemon[791]: Service "Linux FileMaker Sharing" (/services/filemaker.service) successfully established.

Nu kan je in FileMaker je linux-server zien, zonder dat je daarvoor eerst een favorite moet aanmaken :-) 

Link naar reactie
  • 0

Nee je mist niks, dat gaat niet ..... er wordt een punt achter je fqdn gezet en dus krijg je een oranje slotje. De research om het aan de gang te krijgen viel wel mee, dat kostte me een uurtje. Ik ben wel uren aan het rotzooien geweest om te kijken of ik toch niet wat met verrekte domeinnaam kon doen, maar helaas niet dus.

Ik doe sommige dingen gewoon omdat kan en niet altijd omdat het zin heeft, hahaha

Link naar reactie
  • 0

Het is natuurlijk wel fijn dat het werkt, al is het maar zodat je snel kan zien dat de server draait op je LAN.

Ik lees hier iets over qemu voor Raspberry Pi, en de mogelijkheid om een i386 CPU te emuleren. Ik vraag me nu af of je een CentoOS 7 image op die manier kan draaien op een Pi. En ik laat hier ook even in het midden of het zien heeft :-) misschien dat het wel meevalt qua performance. FMS19 in een luciferdoosje is misschien dan toch mogelijk?

Link naar reactie
  • 0
8 minuten geleden zei Peter Wagemans:

Het is natuurlijk wel fijn dat het werkt, al is het maar zodat je snel kan zien dat de server draait op je LAN.

Precies en op deze manier is een Linux-server dus echt een alternatief voor een flink deel van mijn klanten. Ik ben alleen nog met iemand aan het uitzoeken om ODBC-drivers te installeren en DSN's aan te maken, zodat ik ODBC-imports en Execute SQL met ODBC ook kan gaan gebruiken. ESS heb ik helemaal nergens "im Einsatz", dus daar maak ik me niet druk over.

Link naar reactie
  • 0
13 minuten geleden zei Peter Wagemans:

Ik lees hier iets over qemu voor Raspberry Pi, en de mogelijkheid om een i386 CPU te emuleren. Ik vraag me nu af of je een CentoOS 7 image op die manier kan draaien op een Pi. En ik laat hier ook even in het midden of het zien heeft :-) misschien dat het wel meevalt qua performance. FMS19 in een luciferdoosje is misschien dan toch mogelijk?

Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen hiermee, want ik kan wel toepassing als licentie-server gebruiken op zo'n omgeving :-) 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben eruit aan het geraken in verband met docker. Ik kan nu FileMaker Server 19 als een docker image op mijn Mac draaien, maar er is nog wat werk aan.

Ik heb net mijn bevindingen gepost op https://community.claris.com/en/s/question/0D70H000005Brzw/filemaker-server-19-for-centos?

Een docker image is denk ik de ultieme manier om CentOS FileMaker Server 19 te draaien.

Link naar reactie
  • 0

Iets anders: jullie hebben de Linux server nu dus draaien? 

Je kunt daar ook PDF on Server mee maken?

Als dat zo is: hoe zit het dan met de PDF driver die Claris meelevert/gebruikt? Als je bijvoorbeeld een PDF op de server genereert met Windows en de PDF bevat vector graphics, is het resultaat bagger, omdat de Windows PDF driver van FileMaker er een low-res JPG van maakt. Dat is bekend bij Claris, maar ze kiezen ervoor om het lekker zo te laten. Hoe zit dat bij de Linux versie?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...