Ga naar inhoud
  • 0

Portaalrij verspringt


tomstoek

Vraag

Ik gebruik nogal wat portalen in mijn vensters en loop steeds tegen het volgende probleem aan:

Als er meer rijen, records zijn dan in het zichtbare gedeelte van het portaal getoond kunnen worden en je dan een record op bijv de "tweede" pagina van het portaal wijzigt dan springt de aangepaste rij naar de laatste positie in het portaal.

Ik zou graag het portaal willen "bevriezen" zodat het voor de gebruiker gemakkelijker is. En daarna natuurlijk naar het desbetreffende record gaan.

Resume:
Kan ik een portaal bevriezen? (Venster vastzetten werkt niet)
Kan ik opvragen welke records in het zichtbare gedeelte van het portaal zitten?
Kan ik daarna naar een record springen en dan het geheel weer vrijgeven?

 

Link naar reactie

8 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Bij een refresh van de pagina (record) sprint een portaal altijd naar de eerste regels. Dat is helaas niet te wijzigen (voor zover ik weet).

Wat je wel kunt doen is de laatst gebruikte regel vastleggen (als je tenminste een script/button gebruikt op de regel) met get ( ActivePortalRowNumber ). Met de stap Go to portal row kun je dan navigeren naar de regel (eventueel met een +1 om de volgende te pakken).

FileMaker ‘weet’ niet echt wat zichtbaar is in het portaal, dus nee dat kun je niet opvragen. Je kunt opvragen welke regels in het (hele) portaal zitten en eventueel met wat logica zien te achterhalen wat er dan zichtbaar moet zijn, maar dan moet FileMaker weten wat de eerst zichtbare regel is.

Met andere woorden, met scripts en buttons kom je een heel eind.

Link naar reactie
  • 0

Klopt, ze hebben een volgnummer en dat is ook gelijk de sortering. 

 

Dat werkt wel maar als je meer records hebt dan in het portaal passen en je moet scrollen om bij de andere records te komen en je past daar iets aan, gaat terug naar het portaal en springt naar dat rijnummer dan springt het record in het beeld naar de onderste positie.
Je zit wel in het juiste record maar niet op de plek in het portaal waar je de aanpassing startte.

 

 

Link naar reactie
  • 0
13 hours ago, tomstoek said:

Je zit wel in het juiste record maar niet op de plek in het portaal waar je de aanpassing startte.

Daar kun je een trigger voor gebruiken (onEnter). Als je die op het veld zet wat je aanpast en het portaalrecordnummer bewaard kun je daarna als je terugkomt terugspringen naar het juiste portaalrecord.

Link naar reactie
  • 0
Op 02/07/2020 om 10:32 zei bigbadwolf:

Daar kun je een trigger voor gebruiken (onEnter). Als je die op het veld zet wat je aanpast en het portaalrecordnummer bewaard kun je daarna als je terugkomt terugspringen naar het juiste portaalrecord.

Klopt allemaal, heb ik allemaal gedaan cq geprobeerd maar:

Stel dat het record in de middelste rij van het portaal staat dan springt het betreffende record helemaal naar beneden in het portaal zodra je terugkeert in het portaal.

Dat gebeurt alleen als je in de tweede (scroll)pagina van het portaal zit dus als er meer records zijn dan de view laat zien. Dan scroll je naar beneden. Je past iets aan waarbij een script opgestart wordt en als je dan terugkeert in het portaal is het record wat in het midden stond ineens de onderste.

 

Link naar reactie
  • 0

Als je naar een andere lay-out gaat, dan is het onmogelijk om de lay-out van waar je start te bevriezen.

Het enige alternatief dat je zou kunnen hebben is een extra venster te openen, daarin de wijzigingen te doen, dan dat extra venster sluiten en dan staat je start lay-out er nog net zo bij als voorheen. Je moet dan wel in de definitie van de portaal het vinkje bij "reset scroll bar when exiting record" uitzetten en zorgen dat alle records zijn vastgelegd voordat je het extra venster opent. Ik zou persoonlijk een card-venster gebruiken, maar dat is een kwestie van smaak en van behoefte.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...