Ga naar inhoud
  • 0

Portaal te klein voor alle records


Leen

Vraag

Goedemiddag,

In een portaal staan veel records en nu zou ik graag een afbeelding van een pijl naar beneden laten verschijnen als het laatste record nog niet in beeld is, om de gebruiker te laten weten dat er nog meer records staan. Dit omdat het portaal is namelijk gesorteerd wordt en deze mogelijk uit beeld vallen. Wat heel mooi zou zijn is dat de pijl zou verdwijnen wanneer het laatste record wel in beeld is. Ik weet dat er een scrolbalk kan worden weergegeven, maar die is te klein voor veel gebruikers en wordt te veel over het hoofd gezien. Weet iemand of dit mogelijk is? We gebruiken FileMaker 17, met Windows 10 en IPads door elkaar.

Alvast vriendelijk bedankt.

Groeten,

Leen

Link naar reactie

16 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Met een beetje knutselen zou je dit kunnen bouwen:

De portaal moet een objectnaam hebben (in dit voorbeeld "Children" ) en je moet de portaalregelhoogte weten. Dan kan je een object c.q. de pijl verbergen wanneer je minder portaalrijen hebt,dan dat er hoogte beschikbaar is. Door GetLayoutObjectAttribute te gebruiken, kan je het ook nog semi-dynamisch maken, zodat bij verschillende schermgrootten het pijltje op dezelfde manier werkt.

Let ( [ 

	rowheight = 30 ; 
	portalheight = GetAsNumber ( GetLayoutObjectAttribute ( "children" ; "height" ) ) ; 
	dataheight = ValueCount ( List ( Child::_UUID ) ) * rowheight 

] ; 

	dataheight  portalheight 

)

 

 

PortalCheckerv2.fmp12

Link naar reactie
  • 1

Je kan verder zelf nog bepalen of de pijl ook voor andere situaties moet worden verborgen. Je kan bijvoorbeeld kijken naar het actieve record

Let ( [ 
	rowheight = 30 ; 
	portalheight = GetAsNumber ( GetLayoutObjectAttribute ( "children" ; "height" ) ) ; 
	dataheight = ( Get ( FoundCount ) - 1/2 ) * rowheight 
] ; 
	dataheight ≤ portalheight or 
	Get ( RecordNumber ) = Get ( FoundCount ) or 
	Get ( WindowMode ) 
)

Je zal er een beetje mee moeten spelen om voor jou de gewenste of bij benadering de beste implementatie te bereiken

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen,

Niet helemaal wat ik bedoel Ari. Ik wil graag dat de knop buiten het portaal komt ( zie afbeelding). Dit in verband met gebrek aan ruimte binnen het portaal. Hij moet dus een soort page down functie krijgen en het zou ook mooi zijn wanneer het eerste (of laatste) record van het portaal in beeld is, deze knop verborgen wordt. 

Voorbeeld.png

Link naar reactie
  • 0

Hallo Hiker,

Tja, dit is ongeveer hetzelfde wat Menno aangeeft. Mogelijk omdat het een portaal van zichzelf is wordt het wat te ingewikkeld en werkt het niet zoals bedoeld. Ik denk dat de gebruiker maar wat beter op moet letten en laat het maar voor wat het is. Maar toch bedankt voor de reactie.

Groeten,

Leen

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat dit echt aan FileMaker ligt. Wanneer ik jouw bestand nog een keer download werkt het voor de helft. Wanneer alle records passen in het portaal is nu de pijl weg, maar zodra ze erbuiten vallen is ie weer zichtbaar, maar ook wanneer ik naar het laatste record in het portaal scrol. 

3.png

2.png

1.png

Link naar reactie
  • 0

Deze hieronder toont een onjuiste weergave, dus hiervan moet je uitzoeken welke stappen er precies zijn gezet .... had je hier toevallig de script-debugger aan staan?

3 uur geleden zei Leen:

Aantekening 2020-09-08 104040.png

Deze 3 hieronder tonen exact hetgeen ze moeten tonen (d.w.z. zoals ik het in de formulering van het verbergen heb gedefiniëerd)

1 uur geleden zei Leen:

Ik denk dat dit echt aan FileMaker ligt. Wanneer ik jouw bestand nog een keer download werkt het voor de helft. Wanneer alle records passen in het portaal is nu de pijl weg, maar zodra ze erbuiten vallen is ie weer zichtbaar, maar ook wanneer ik naar het laatste record in het portaal scrol. 

3.png

2.png

1.png

Bij scrollen zal de pijl niet verdwijnen, want de pijl wordt verborgen als het aantal portaal-records kleiner of gelijk is aan het aantal dat kan worden getoond zonder scrollbar

Link naar reactie
  • 0

Dan ligt het aan mij Menno. Ik was in de veronderstelling dat de pijl zou verdwijnen zodra het laatste record  in het portaal wordt getoond, want dat was wat ik zocht. ;)

Het eerste kan ik helaas niet meer nagaan, omdat ik je bestand had weggegooid en opnieuw heb gedownload. 

Heel hartelijk bedank voor alle moeite die je gedaan hebt en sorry voor de verwarring.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...