Ga naar inhoud
  • 0

tekst verdwijnt in pdf-bijlage


marcelboot

Vraag

Ik heb iets heel vreemds geconstateerd.

Vanuit Polen wordt ingelogd op een database alhier en daar wordt een factuur gemaild vanuit het systeem middels een script, dat een pdf bijlage maakt voor de mail.

De tekstvelden worden echter niet zichtbaar gemaakt, sterker nog, de inhoud wordt vervangen door vreemde tekens. Zie de bijlage.

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn???

Schermafbeelding 2020-09-30 om 10.01.10.jpg

Link naar reactie

8 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi Marcel

Ja! Dit heb ik ook een paar keer aan de hand gehad. Het is volgens mij een fout in de PDF driver, maar verwacht van Claris geen oplossing. Ik heb de oorzaak kunnen tracen: bij mij kwam het erop neer dat de gebruiker op de een of andere manier een char(0) invoert, die in de tekst wordt opgeslagen. Eigenlijk moet dit niet kunnen, omdat een Char(0) betekent: een leeg veld.  Niks! De oplossing is om de inhoud van je veld in de Feld options langs een filter te halen dat de char(0) verwijdert.

NB het gebeurt ook met eerdere versies van FileMaker, ook met 16, 17 of 18. 

aangepast door hans erik
toevoeging
Link naar reactie
  • 0

Je moet de AutoEnter opties van het veld ( of velden) bijvoorbeeld aanpassen met bijgevoegde custom functie. Of de custom functie in het PDF script inbouwen, zodat het veld in ieder geval wordt opgeschoond voordat de boel in het honderd loopt.

NB ik kreeg de functie van Menno v Beek, maar het komt neer op een Filter(<input> ; <toegestaneKarakters>) functie waarbij je in de opties een lijst met toegestane karakters opneemt.

Als het om gebruikers in Polen gaat, zullen ze ook karakters willen toepassen die in Polen wel maar in NL niet voorkomen. Je moet de CF dus wel even controleren en eventueel aanpassen. Je zou de string met toegestane karakters ook bij startup kunnen aanmaken als $$variabele, maar ik weet niet zeker of het dan in de Field Definitions nog lekker werkt.

By the way: welk lettertype gebruik je in je PDF? Toch niet Calibri?

 

 

cleantext.fmp12

aangepast door hans erik
Link naar reactie
  • 0

Wat misschien ook zou kunnen werken, is dat je het tekstveld waar ze steeds die opgemaakte tekst in plakken alle stijlinformatie laat verwijderen, misschien gaat die Char(0) dan ook eruit. Moet je even testen.

Het veld waar ze steeds die tekst uit die PDF in plakken voorzie je dan van:

Automatisch Invoeren > Berekende Waarde > TextFormatRemove ( Self)

Link naar reactie
  • 0
On 10/1/2020 at 8:47 AM, marcelboot said:

Nader onderzoek lijkt toch naar Calibri te wijzen, want een aantal velden op de factuur wordt niet geplakt, maar berekend en opgezocht.

ik start dus eerst even met een ander lettertype.

Ja en nee: Arial vertoont het probleem niet, en Calibri wel. Maar ik kwam er dus achter dat er één raar karakter in de tekst zat. TextformatRemove werkt niet, want dat doet niks met de content. Bovendien bleek het (ik heb er uren aan besteed!) dat je de 'foute' informatie kon kopiëren naar een record in een andere tabel, en dan deed het probleem zich daar ook voor.

En het is niet zo dat het effect beperkt blijft tot het ene record: vanaf het record met de 'boosdoener' wordt de hele rest van de PDF ondersteboven gehaald. Het zorgt er dus voor dat de PDF driver helemaal de kluts kwijt is. 

Maar ja, de PDF driver van Filemaker bevat wel meer fouten. Probeer onder Windows maar eens karakters met een hoge code-waarde af te drukken (char (2500) oid ).

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...