Ga naar inhoud
  • 0

Structuur, organiseren database


Gerard Exis

Vraag

Beste mensen,

de winter komt er weer aan, dit betekent voor mij dat de drukte afneemt en ik weer tijd heb voor leuke dingen, dusFM 😂

mijn huidige database werkt eigenlijk super goed, toch wil ik weer een nieuwe maken. Dit keer wil ik mij meer verdiepen in het organiseren van de database. Als ik op dit moment een script moet aanpassen in mijn huidige database ben ik uren aan het zoeken naar de juiste script 😳

hoe kan ik de scripts die ik maak het beste organiseren ?

hoe doen jullie dit ?

Ik zat te denken om mappen te makken met dezelfde naam als mijn layouts, en dan de script plaatsen onder de naam van de layout waar de script wordt gebruikt, of is er een betere oplossing

dan hoor ik die graag.

Link naar reactie

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ieder zal zijn eigen systeem hebben, maar als scripts echt aan layouts verbonden zijn dan is de aangegeven manier wel makkelijk: layoutnaam+scriptnaam.

Bij mij zijn veel scripts vanuit meerdere layouts aan te roepen, ik gebruik de layoutnaam dus niet maar geef een zo goed mogelijke naam aan het scripts. Alles wat met facturen te maken heeft begint met factuur_ , alles wat met layouts te maken heeft met layout_  etc. En dan de beschrijving van wat het script doet (of zou moeten doen).

Link naar reactie
  • 0

Een scriptnaam die begint met een nummer kun je lekker snel opzoeken. Zelf gebruik ik de indexnummers die FM toekent. Dat doe je door een tabel aan te maken met scriptID  en naam en deze te laten vullen dmv een script (zie bijlage). Je kunt dan ook scripts 'by name' aanroepen terwijl je de scriptnamen achteraf kunt wijzigen door de naam bij de ID te zoeken (custom functie) . Schroom niet om lange scriptnamen te gebruiken met veel kernwoorden.

Scripts opslaan in mappen heeft weinig meerwaarde en geeft een hoop extra onderhoud.

 

 

Script.fmp12

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden zei Ari:

Een scriptnaam die begint met een nummer kun je lekker snel opzoeken. Zelf gebruik ik de indexnummers die FM toekent. Dat doe je door een tabel aan te maken met scriptID  en naam en deze te laten vullen dmv een script (zie bijlage). Je kunt dan ook scripts 'by name' aanroepen terwijl je de scriptnamen achteraf kunt wijzigen door de naam bij de ID te zoeken (custom functie) . Schroom niet om lange scriptnamen te gebruiken met veel kernwoorden.

Scripts opslaan in mappen heeft weinig meerwaarde en geeft een hoop extra onderhoud.

 

 

Script.fmp12 180 kB · 1 download

Met de MBS plug-in - zelfs met de ongeregistreerde gratis versie - kan je die Script IDs ook zien, het is een optie in de voorkeuren, kan je aan en afzetten. Dat is misschien handig om te weten.

Link naar reactie
  • 0

Ik doe het op de ouderwetse manier in mapjes met ‘gewone’ namen. En op zich werkt dat voor mij prima.

Op zich is met nummers werken natuurlijk prima, maar alleen nummeren werkt naar mijn idee niet. Je zult altijd een korte tekst moeten toevoegen. Hoe kun je anders een script vinden zonder dat je eerst naar het punt moet waar deze getriggerd wordt?

Link naar reactie
  • 0
10 hours ago, Gerard Exis said:

Hallo Ari,

als je de plug-in gedownload hebt, kopieer je deze naar de map extensies in Filemaker.

daarna kan je via voorkeuren , tab “plug-ins” de plug-in selecteren en configureren, daar kan je in de lijst die verschijnt deze optie aanvinken.

 

succes.

Werkt op zich goed alleen laat hij niet bij alle scripts een ID zien ??

Link naar reactie
  • 0

Eh de ID's die ik bij mij zie staan dankzij de MBS-plugin zijn NIET uniek en dus onbruikbaar (zie het roodomrande kader in de screenshot).

Ik gebruik daarom een eigen indexering voor mijn scripts, maar tegelijk normale namen:

image.thumb.png.db6799bc1db1f601859714b4a2dec398.png

want we blijven tenslotte mensen en die kunnen nieyt omgaan met alleen codes :-)

De indexering helpt met de scripts te groeperen en de index maakt sneller terugvinden mogelijk. Het hier getoonde voorbeeld komt uit een file met ruim 1200 scripts

 

Link naar reactie
  • 0

Dan wordt gewoon 1 t/m 4 getoond, maar dit is denk dan appels met peren vergelijken. Jouw voorbeeld bestand is nagelnieuw en waarschijnlijk met FM 18 of 19 gemaakt en die bevatten interne UUID's (intern in FM bij "Save a copy as XML", niet in de records)

Mijn voorbeeld is aangemaakt in ca. 2010 en daar wordt al 10 jaar ontwikkeld vanaf FMversie 11. Sommige scripts zijn gedupliceerd,/geïmporteerd/geplakt en vervolgens zijn ze aangepast en daarna soms ook weer gedupliceerd/geïmporteerd/geplakt. De meeste scripts zullen nog niet die interne UUID's van FM bevatten die je voor Custom App Upgrade Tool nodig hebt.

Heb het even uitgezocht: De bug zit bij Christian

Er worden slechts 3 cijfers van de index getoond en zodra je meer dan 999 script (ooit) in een bestand hebt angemaakt, dan worden alleen de eerste 3 getallen getoond.

Hoe je er achter komt is als volgt:

Let ( [ 
	nms = ScriptNames ( "" ) ; 
	ids = ScriptIDs ( "" ) ; 
	name = "Eerste deel of hele naam van je script" ; 
	nmbr = PatternCount ( Left ( nms ; Position ( nms ; name ; 1 ; 1 ) ) ; ¶ ) + 1 ; 
	id = MiddleValues ( ids ; nmbr ; 1 ) 
] ; 
	id 
)

Als je er een paar pakt die recentelijk zijn aangemaakt, dan zie je snel genoeg wat het probleem is

Heb de bug inmiddels bij Christian gerapporteerd.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...