Jump to content
  • 0

Dynamische popuplists in een zoekopdracht

Rony Rabijns

Question

Posted

Ik ben op zoek naar een oplossing voor volgend probleem :

stel je hebt een databank met 3 velden : HoofdGroep, Groep en SubGroep. Het zijn alle 3 tekstvelden.

In die databank moet gezocht kunnen worden als volgt :

1. Je maakt eerst een keuze uit de popuplist die verbonden is aan de Hoofdgroep. Deze popuplist is een index van het veld HoofdGroep.

2. Daarna krijg je bij het veld Groep een popuplist die verbonden is aan het veld Groep en die gerelateerd is aan de keuze van de HoofdGroep.

3. Nadat je hieruit gekozen hebt, krijg je tenslotte bij het veld SubGroep een lijst die gerelateerd is aan de keuzes HoofdGroep én Groep.

Dit heb ik zo al jaren draaien en geeft geen problemen. Deze manier van werken zorgt er voor dat er relatief weinig foute zoekopdrachten gegenereerd worden en veronderstellen ook geen voorkennis van de inhoud van de database.

Maar ...

stel dat de eindgebruiker geen HoofdGroep invult, dan krijg ik nu een lege popuplist bij het veld Groep. En dat is net wat ik wil oplossen.

De zoekfunctie zou zo moeten kunnen werken dat de eindgebruiker bij wijze van spreken in ieder veld kan starten met zijn keuze te maken. Als ie zou beginnen bij het veld Groep, moet daar initieel de complete index van dat veld te zien zijn (nu staat daar dus niets), om vervolgens de gerelateerde index te krijgen bij het veld SubGroep.

OPTIONEEL : (Om het nog iets moeilijker te maken) De complete zoekopdracht moet ingegeven worden in dezelfde layout.

Iemand een idee ?

7 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Je zou de relatie anders kunnen leggen maar er zijn natuurlijk ook andere mogelijkheden.

Met alleen een beetje uitleg naar de klant, zou je kunnen zeggen :

klik in het veld en typ dan appletje-i, zie je alles in de index.

Je kunt ook scripts plaatsen op de invulvelden, die de lijstjes voor je genereren.

Veel plezier !

• 0
Posted
Je zou de relatie anders kunnen leggen maar er zijn natuurlijk ook andere mogelijkheden.

relatie anders leggen : hoe ?

andere mogelijkheden : welke ?

Je kunt ook scripts plaatsen op de invulvelden, die de lijstjes voor je genereren.

in die zin heb ik het intussen ook opgelost, maar ik wil het "automatisch" genereren, zonder dat de eindgebruiker scripts moet starten.

• 0
Posted

Ze zullen zeggen: "Hij kan het weer niet laten...".

Maar toch: "We zijn straffe gasten..."

We zijn verkeerd bezig, natuurlijk, en dat verklaart Servoy!

• 0
Posted
Maar toch: "We zijn straffe gasten..."

We zijn verkeerd bezig, natuurlijk, en dat verklaart Servoy!

Ja maar ... de kick om het op te lossen, wetende dat het eigenlijk niet kan is toch immens veel groter in FM Pro dan in bvb .... (nee, we gaan geen namen noemen)

Ik heb al veel database-applikaties gezien die dachten dat ze alles konden omdat het zo in de manual stond. Totdat je daar eens achter gaat zitten als een "ik-weet-niet-hoe-deze-front-end-werkt"-gebruiker. :cry:

Dan liever volharden in de boosheid en zoeken tot het werkt, ook al is 1 van de 100 funkties in de ontwikkelde applikatie, net die ene er eentje die eigenlijk niet geschikt is om in FM Pro uit te voeren. Wel, die 99 andere werken wel én voldoen aan de eindgebruiker die intuitief wil werken (en voldoen als dusdanig ook aan de filosofie van FM Pro). Alleen vindt de eindgebruiker het achteraf maar "normaal" dat die applikatie intuitief doet wat hij verwachtte dat ze ging doen.

Thomas Alva Edison zei ooit :

"Als er een manier is om het beter te doen, vind die dan"

• 0
Posted

In bijgaand voorbeeld is de oplossing. Er zijn twee extra velden nodig: 1 veld met de hoofdgroep voorafgegaan door een constante (in mijn geval "H") en een tweede veld waaraan ook de constante "H" sec als key is toegevoegd. De valuelists en de relaties zal je ook zelf al hebben. Veel succes!

• 0
Posted
Ja maar ... de kick om het op te lossen, wetende dat het eigenlijk niet kan is toch immens veel groter in FM Pro dan in bvb ....

Ja, natuurlijk - heb ik mezelf weer in nesten gewerkt, zeg - ik doe ook niet anders. Ik ben ook zo'n ... ik zal maar zeggen, "zo iemand". Die "kick"... Dat gevoel van "het is me weer gelukt"... Als hobby heet dat FileMakeritis. In de psychologie spreken ze dan van obstinatie en in de psychiatrie van dwangneurosen... Het moet en het zal gaan. Mijn "devies" is - en dat staat zelfs op de website - dat het ons tot hiertoe altijd gelukt is in FileMaker. Daar staat natuurlijk niet bij wat dat gekost heeft. Eigenlijk heb ik mijn les geleerd - maar ben die al vlug vergeten - toen ik eens een docent na een opleiding langs de hardwareleverancier gestuurd had om een defecte monitor binnen te gooien. Extra rit van 8 kilometer + overuren + wachten aan de repair balie en invullen van de bon enzovoort voor een 15 inch analoge monitor van inkoopprijs je-weet-wel-hoeveel. Ik had die dus beter hier achter in mijn eigen vijver gekieperd. Niet voor het milieu maar voor de TCO en de ROI (hoewel: ik heb al labradors die FileMakeren, waarom dan ook geen vissen?).

Nu, geld is niet alles in het leven, dat weet ik ook wel. Maar er zijn er hier op het forum toch ook genoeg die een gezin te onderhouden hebben. En die moeten elke avond toch ook hun billable hours invoeren. Als je dan het geluk hebt een hard werkende en redelijke verdienende echtgenote te hebben, dan weet je meteen wie voor je hobby opdraait...

We praten daar nog wel over als we later samen in de hel zitten, afdeling FileMakeraars, de hand vastgeplakt op een bevroren (!) muis, met foto van vrouw en kinderen op het bevroren scherm... :wink:

PS Terwijl ik hier zo zit te zeuren heeft den Tromp natuurlijk al lang een goed werkende oplossing ingestuurd. Maar dat is natuurlijk den Tromp: een hele kunstenaar! En ook zo iemand die nog op onbetamelijke uren voor zijn scherm zit...

Ik ga nu even verder werken aan mijn bestand dat de papierfilterblaadjes uit de plastic koffiefilter scheurt, daarna de gebruikte koffie in de compostcontainer kiepert, het plastic bakje in de grijze zak en het papiertje bij de oude kranten :wink::wink: . Ik doe dat vanuit een portal Koffies met een loop, middle en position en - dank zij een tip van de Stef - met een zuivere calculation, zonder script!

• 0
Posted
In bijgaand voorbeeld is de oplossing.

Hieronder staat de post die Theo niet geupload kreeg.

@ Theo :

Ik had intussen zelf ook al een oplossing gevonden die quasi identiek is aan de jouwe, maar omdat het posten de laatste tijd zo moeilijk gaat ...

Nogmaals dank voor de reaktie.

popups.fp5.zip