Freaky Posted October 9, 2020 Share Posted October 9, 2020 Voor een nieuwe ontwikkeling vroeg ik me af of het noodzakelijk is een publice Api te bouwen rond de bestaande Fm Data API ? Volgens collega's zou je op die manier de veranderingen die zouden kunnen gebeuren in de bestaande Fm Api kunnen opvangen.( door bv versie wijzigingen ed ) Heeft iemand hiermee ervaring ? Is het de moeite waard hierin tijd & geld te stoppen ? En zoja hoe begin je hieraan ? Alvast bedankt voor jullie raad & bemerkingen Quote Link to comment
andries Posted October 30, 2020 Share Posted October 30, 2020 hangt er vanaf vind ik: als je zelf de API gaat consumeren kan je gerust de data API gebruiken. Is het echter je doel om de data door externen te laten gebruiken (app bouwers, mensen die data komen downloaden, ...) dan zou ik wel een public API bouwen. De eerste rede is zoals je zelf aanhaalt: als je een aanpassing maakt in FileMaker (veldnaam verandering), kan je die opvangen in je public API De tweede rede: je wil niet aan externen perse je database structuur laten weten Ten derde: veel externen gaan de filemaker API niet kennen en gaan eerder REST api kennen Hoe begin je daaraan? Afhankelijk van de tech dat je wil gebruiken Groetjes Andries Quote Link to comment
bigbadwolf Posted November 2, 2020 Share Posted November 2, 2020 Wat zou het voordeel zijn ten opzichte van de huidige data API van FileMaker zelf? Als je het goed documenteerd kun je daar prima mee overweg. Quote Link to comment
menno Posted November 2, 2020 Share Posted November 2, 2020 De dataApi heeft limieten en die zijn wel redelijk ruim (2GB/user/maand over een jaar berekend), maar niet oneindig. De mensen die er gebruik van maken moeten eerst authenticeren en daarna met de token die ze krijgen, hun data opvragen/uploaden. Voor hele simpele dingetjes is dat misschien wat ingewikkeld en mogelijk ook voor sommige gebruikers Als je fm-server op Windows of MacOS draait zou daarom je kunnen overwegen RestFM te installeren. Je hebt daarvoor CWP op PHP nodig, dus je kan het niet met Linux en niet met FileMaker-Cloud gebruiken. RestFM heeft zij eigen authorisatie, maar die is wél met die van FileMaker geïntegreerd en je kan hem zo eenvoudig maken als dat jij dat zelf wilt. Het dataverkeer telt helemaal niet mee in die 2GB/gebruiker/maand. Quote Link to comment
Recommended Posts