Ga naar inhoud

Public Api


Freaky

Aanbevolen berichten

Voor een nieuwe ontwikkeling vroeg ik me af of het noodzakelijk is een publice Api te bouwen rond de bestaande Fm Data API ?

Volgens collega's zou je op die manier de veranderingen die zouden kunnen gebeuren in de bestaande Fm Api kunnen opvangen.( door bv versie wijzigingen ed )

Heeft iemand hiermee ervaring ? Is het de moeite waard hierin tijd & geld te stoppen ? En zoja hoe begin je hieraan ?

Alvast bedankt voor jullie raad & bemerkingen

Link naar reactie
  • 3 weken later...

hangt er vanaf vind ik: als je zelf de API gaat consumeren kan je gerust de data API gebruiken. Is het echter je doel om de data door externen te laten gebruiken (app bouwers, mensen die data komen downloaden, ...) dan zou ik wel een public API bouwen.

De eerste rede is zoals je zelf aanhaalt: als je een aanpassing maakt in FileMaker (veldnaam verandering), kan je die opvangen in je public API
De tweede rede: je wil niet aan externen perse je database structuur laten weten
Ten derde: veel externen gaan de filemaker API niet kennen en gaan eerder REST api kennen

Hoe begin je daaraan? Afhankelijk van de tech dat je wil gebruiken :) 

Groetjes

Andries

 

Link naar reactie

De dataApi heeft limieten en die zijn wel redelijk ruim (2GB/user/maand over een jaar berekend), maar niet oneindig. De mensen die er gebruik van maken moeten eerst authenticeren en daarna met de token die ze krijgen, hun data opvragen/uploaden. Voor hele simpele dingetjes is dat misschien wat ingewikkeld en mogelijk ook voor sommige gebruikers

Als je fm-server op Windows of MacOS draait zou daarom je kunnen overwegen RestFM te installeren. Je hebt daarvoor CWP op PHP nodig, dus je kan het niet met Linux en niet met FileMaker-Cloud gebruiken. RestFM heeft zij eigen authorisatie, maar die is wél met die van FileMaker geïntegreerd en je kan hem zo eenvoudig maken als dat jij dat zelf wilt. Het dataverkeer telt helemaal niet mee in die 2GB/gebruiker/maand.

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...