Jump to content
  • 0

Status (Current Filename) in gerelateerd bestand?

Frank ter Braak

Question

Posted

Als ik via een relatie een veld toon met de functie:Status (CurrentFileName) laat hij bij mij de naam van het bestand zien waar het veld zich in bevind en niet waar het in getoond wordt. En dat is toch volgens mij op dat moment de "Current" file!?

Ik wou deze functie gebruiken om een knoppenbalk met tabbladen van uiterlijk te laten veranderen afhankelijk van in welk bestand hij getoond wordt. Dat tabblad donker tonen als de tabtext overeenkomt met de bestandsnaam.

Is bestand orders actief? Dan: toon onder TabNaam "orders" de donkere Tab

Case(
Extend(current filename?) = tabtext;
GetRepetition(tabbron; 2);
GetRepetition(tabbron; 1))

Zie de file hoe het dus niet werkt! Doe ik iets verkeerd of kan dit niet en moet het echt anders. Ik kan alles ook via scripts maken maar een calculatie leek mij eenvoudiger!

tabtest.zip

10 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Frank,

omdat je gebruik maakt van de berekening Status(CurrentFileName), geplaatst op een layout van een ander bestand via een "pipeline", is het logisch dat het niet geeft wat jij wil. De berekening wordt in een ander bestand gemaakt en is dus onafhankelijk van het bestand dat op de voorgrond staat. Jij zou een funktie moeten hebben in de trant van Status(CurrentForegroundFileName), maar die bestaat voorlopig nog niet. Je gaat dus moeten scripten ...

• 0
Posted
Jij zou een funktie moeten hebben in de trant van Status(CurrentForegroundFileName), maar die bestaat voorlopig nog niet. Je gaat dus moeten scripten ...

OK daar heb ik me bij neergelegd maar hoe krijg ik de calculatie in elke 8 repetities werkend?

Ik wil als een niet repeterend veld met de huidige file naam gelijk is aan een van de 8 repetities van een veld met alle benodigde file namen..........

..... Dat dan repetitie 1 uit een veld word gekozen en anders repetitie 2

Ik heb nu

Case(Extend(HuidigeFileNaam) = TabTexten;

GetRepetition(TabsBron; 2);
GetRepetition(TabsBron; 1))

Maar dat doet het alleen voor de eerste repetitie goed.

Dat moet toch kunnen lijkt mij of heb ik daar weer een niet bestaande functie voor nodig???

• 0
Posted

Bij deze een nieuwe test file met een aangepaste maar (nog steeds ) niet werkende functie.

Weet echt niemand raad :?: Ik heb echt het idee dat wat ik wil moet kunnen (makkelijki zelfs) maar om onbegrijpelijke reden zie ik niet wat ik fout doe..... wie wijst mij mijn blinde vlek.

Ik zie mijn vraag alsmaar naar beneden zakken in de lijst zonder dat ik verder kan :cry::cry:

tabtest.sit

• 0
Posted

Dankzij de hulp van een Filemaker vriend van buiten Clarify (ja die bestaan :wink: ) weet ik nu wat het probleem was, namelijk de "GetRepetition" functie.

Ik probeerde tevergeefs in een calculatie container veld afhankelijk van een if of case de eerste of de tweede repetitie weer te geven van een conntainerveld.

Case(
Extend(current filename) = tabtext;
GetRepetition(tabbron; 2);
GetRepetition(tabbron; 1))

Toen het containerveld met twee repetities vervangen was door twee velden zonder repetitie werkte het wel:

If(Extend(current filename) = tabtext;Extend(tabactief);Extend(tabpassief))

Ook probeerde ik om het niet via een calculatie maar via een script en wederom lukte het niet met de repetitie:

Set Field [ tabmenu, GetRepetition(tabbron; 1) ]
Set Field [ tabmenu-2, GetRepetition(tabbron; 1) ]
Set Field [ tabmenu-3, GetRepetition(tabbron; 1) ]
Set Field [ tabmenu-4, GetRepetition(tabbron; 1) ]
Set Field [ tabmenu-5, GetRepetition(tabbron; 1) ]
Set Field [ tabmenu-6, GetRepetition(tabbron; 1) ]

en met een niet repeterend veld lukt het wel:

Set Field [ tabmenu, tabpassief ]
Set Field [ tabmenu-2, tabpassief ]
Set Field [ tabmenu-3, tabpassief ]
Set Field [ tabmenu-4, tabpassief ]
Set Field [ tabmenu-5, tabpassief ]
Set Field [ tabmenu-6, tabpassief ]

Het blijft gek vind ik. Is dit een :evil: bug? Waarom wordt bv in een set field aan de ene kant (bv tabmenu-2) wel een repetitie ondersteund en aan de andere kant (bv(GetRepetition(tabbron; 1)) niet.

Ook in de calculatie werkt het aan de ene kant wel maar aan de andere kant niet. Wie het snapt mag het zeggen. 8O

• 0
Posted
Wie het snapt mag het zeggen. 8O

Vooruit dan maar: dit is een oud probleem dat al vele malen besproken is: als je links aanduidt over welke repetition het gaat, dan hoef je dat rechts NIET meer te doen: dat gebeurt dan automatisch. Doe je het wel - wat eigenlijk logisch is volgens ONZE logica - dan werkt het NIET.

Ik zoek even de originele uitleg van FileMaker op en laat het jullie dan weten.

• 0
Posted

David McKee van FileMaker heeft dat op zaterdag 10 oktober 1998 netjes uitgelegd maar ik kan dat hier niet citeren.

Hij legt uit wat ik hierboven al gezegd heb en voegt eraan toe - maar dat was ik zelf ondertussen weer vergeten :cry: - dat het weer wel werkt als je er een "concatenate nix" achterzet: & ""...

• 0
Posted
David McKee van FileMaker heeft dat op zaterdag 10 oktober 1998 netjes uitgelegd maar ik kan dat hier niet citeren.

Hij legt uit wat ik hierboven al gezegd heb en voegt eraan toe - maar dat was ik zelf ondertussen weer vergeten :cry: - dat het weer wel werkt als je er een "concatenate nix" achterzet: & ""...

Toch jammer... als je goed kijkt dan krioelt FMP werkelijk van dit soort lapwerk..... :( Hoop dat het met FMP 7 nou eindelijk eens opgelost wordt.....

• 0
Posted
als je links aanduidt over welke repetition het gaat, dan hoef je dat rechts NIET meer te doen: dat gebeurt dan automatisch. Doe je het wel - wat eigenlijk logisch is volgens ONZE logica - dan werkt het NIET.

Maar ik wou niet in hetzefde repetitie nr blijven.

Ik wou b.v. iets uit de derde repetitie van veld A halen en dat b.v. in de zesde repetitie van veld B zetten.

Ik heb een "workaround" gevonden namelijk een tussenstap naar een gewoon global containerveld, dan heb je eerst alleen rechts een repetitie in een SetField stap en dan een nieuwe SetField stap met de repetitie links.

zo dus:

Set Field [ hulp global, GetRepetition(tabbron; 1) ]
Set Field [ tabmenu, hulp global ]
Set Field [ tabmenu-2, hulp global ]
Set Field [ tabmenu-3, hulp global ]
Set Field [ tabmenu-4, hulp global ]
Set Field [ tabmenu-5, hulp global ]
Set Field [ tabmenu-6, hulp global ]

• 0
Posted

Dat is inderdaad de enige methode...

Ik zal proberen me voorzichtig uit te drukken: ik heb ergens het gevoel dat ik misschien de indruk zou kunnen hebben dat dit deel van de calculation engine van FileMaker nóg beter gemaakt zou kunnen worden :evil: ...