Ga naar inhoud
  • 0

Update FMS 19.1.2 op Linux


menno

Vraag

Volgens de documentatie zou je nu  een bestaande installatie moeten kunnen updaten. 

Helaas is dat niet helemaal waar, want als je de installer/update (is één en hetzelfde) van de website gaat downloaden en vervolgens gaat installeren, dan wordt de nieuwste versie geïnstalleerd, maar aan het einde wordt de installatie als een "uninstall" afgemaakt. De poorten 80,443,2339,5003 en 16000 worden gesloten en de symbolic links in bin en sbin worden verwijderd. Je kan fms dan niet meer starten.

Gelukkig kan je snapshots maken als je de server(s) in VM's hebt draaien en dus was terugdraaien een eitje....

De juiste manier is bijna net zo simpel, je geeft op de commandline achtereenvolgend de volgende 4 commando's op:

wget https://downloads.claris.com/esd/fms_19.1.2.234.zip
sudo yum erase filemaker_server
unzip fms_19.1.2.234.zip
sudo yum install filemaker_server-19.1.2-234.x86_64.rpm -y

Tenslotte installeer je het ssl-certificaat opnieuw, want die info is ie kwijt en je moet ook de smtp-gegevens bij de notifications opnieuw ingeven. Alle andere zaken zoals jouw login, additional folders, separate container folder, de scriptschedules etc. etc is er allemaal nog.

Dus afgezien dat upgraden eigenlijk niet werkt, doet al het andere het wél én het grootste deel van je configuratie blijft bewaard. In mijn ogen een flinke verbetering.

Link naar reactie

1 antwoord op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Volgens Claris werkt de update van de Linux versie nog niet op de "preliminary" versions wat de 9.1.1-39 versie eigenlijk is. De volgende update zal het wél werken :-) 

Inmiddels heb ik external-odbc data-sources getest naar een postgres- en een mysql-server en dat werkt perfect. Het is te simpel voor woorden. Alles wat je nodig hebt is een text-bestand in /etc/odbc.ini met de volgende inhoud:

[db_on_mysql]
Description         = MySQL Data Source
Driver              = MySQL
Database            = <name_of_db>
Server              = xxx.xxx.xxx.xxx
Port                = 3306

[db_on_postgres]
Description         = PostgreSQL Data Source
Driver              = PostgreSQL
Database            = <name_of_db>
Servername          = xxx.xxx.xxx.xxx
Port                = 5432

De drivers moeten uiteraard zijn geïnstalleerd en die kan je vinden in het bestand /etc/odbcinst.ini

Ik heb niet getest of of ESS dan server-side werkt, maar import van een odbc-bron en de scripstap Execute SQL werken beiden probleemloos.

Alles bij elkaar ben ik erg te spreken over de Linux-versie van FMServer en ik zal deze bij de klanten die geen CWP met XML of PHP gebruiken beslist proberen te gaan inzetten. Een Linux-server (zonder GUI) kan al zijn resources besteden aan de FileMaker Database Service.

Je hebt een beetje kennis nodig om bijvoorbeeld je backups goed te regelen en de server up to date te houden, maar op de keper beschouwd, is dat niet meer dan dat je voor een Windows- of een MacOS-server nodig zou hebben. Per saldo zullen de installatie- en onderhouds-kosten van de Linux-FileMaker-Server gewoon lager dan van andere omgevingen zijn.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...