Ga naar inhoud

macOS Big Sur


Marsau

Aanbevolen berichten

Heb begrepen dat het wel werkt, maar op mijn Catalina wordt ik al niet blij.

Regelmatig is de verversing van objecten slecht (wat ik overigens ook zie op mijn iPad met iPadOS 14, maar dat terzijde). Daarnaast blijven dialogen regelmatig ‘hangen’ alsof hij niet meer weet dat ze open staan.

Voor een prettige gebruik zou ik de stap niet wagen. Waarom werk je nog op 16?

Link naar reactie
9 uur geleden zei PeterP:
Wellicht kan iemand mij helpen met volgende vraag:  Ik werk nog steeds op FileMaker Pro Advanced 16.0.5.500. Waar ik heel tevreden over ben.
Maar voordat ik nu mijn systeem ga updaten.... Zou deze versie nog wel werken op het nieuwe Big Sur OS?

Even een snelle scan gedaan. Ik zie geen (nieuwe) problemen onder Big Sur.

 

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Ik vond deze morgen een nieuwe Git repository "Big Mac" - https://github.com/StarPlayrX/bigmac/blob/master/README.md Dit zijn shell scripts en ook een paar drivers denk ik, die mijn 2010 Mac Pro naar Big Sur kunnen upgraden. WTF heb ik zo'n museumstuk? Omdat het een beest is. Helemaal gepimpt met 2 snelle 3,4 Ghz CPU's, 64GB RAM, USB 3, een stevige video kaart, een 10gbit netwerk kaart en een NVMe raid PCI kaart. Een FMDatamigration job die op mijn Mac Mini i7 4core 31:09 pakte, doet dit ding in… 1:44. Draait op het ogenblik Catalina via de dosude patch, maar ik denk dat Collin ermee gestopt. Vreet wel  electriciteit, maar staat nu als Apple RDP machine bij klant, en ik werk er hele dagen via VPN op. Dus dit wordt een projectje voor tijdens de eindejaarsdagen, als ik wat meer tijd heb, want het kan natuurlijk mislopen.

De patch vond ik via een artikel op de MacWorld web site https://www.macworld.co.uk/how-to/install-catalina-old-mac-3654960/ . Voor Big Sur moet je in de eerste plaats kijken op https://github.com/barrykn/big-sur-micropatcher , de patcher die ik wil gebruiken is specifiek voor De Kaasrasp.

Link naar reactie

BDW, ivm met die verkorte scriptnamen in de script-werkruimte, had dat hier ook voor. Werkte wél als ik de MBS plug-in niet de script IDs liet tonen, en werkte helemaal terug toen ik de MBS plug-in vervangen heb door de laatste versie.

Dus waarschjijnlijk iets met de vensters van de script-werkruimte dat veranderd was. Misschien een eerste poging om het correct te doen werken met automatische dark mode? Dat dit absoluut fout gaat, en niet opgelost is in versie 19, is voor mij absoluut een raadsel. Dus een beetje off-topic, het is hier niet dat FileMaker problemen geeft met Big Sur, maar dat scripts onleesbaar worden sinds Catalina, als je 's avonds automatisch naar dark mode switched.

Voor sommige developers geen probleem, hun code wás al onleesbaar. Maar ik wordt 's avond niet graag gedwongen om FileMaker te stoppen en terug op te starten, omdat Claris niet goed weet hoe ze Cocoa windows moeten programmeren, terwijl bedrijven die helemaal niets met Apple te maken hebben dat wél kunnen.

Link naar reactie

Heeft iemand al ervaring met de MacMini M1 icm FileMaker Server? Ik zag op Youtube allerlei tests voorbij komen en wat me opviel is dat de M1 veel minder energie verbruikt en minder warmte produceert. Dat blijkt bij de Intel Mini's een probleem te zijn, variërend van een 'throttle down' tot een geluidsniveau van een haardroger. De nieuwe Mini's kunnen maar 16GByte RAM hebben, maar ik vraag me af of dat een probleem is.

Link naar reactie

of deze:

https://community.claris.com/en/s/question/0D53w00005C2vgA/filemaker-go-on-big-sur?s1oid=00Di0000000eyqY&OpenCommentForEdit=1&s1nid=0DB0H000000fxYs&emkind=chatterPostNotification&s1uid=0050H00000Bq5wD&emtm=1605797538343&fromEmail=1&s1ext=0

een soort runtime, lijkt me.

Ik weet niet of de mensen uit Cupertino hierover duidelijk gecommuniceerd hebben met hun collega’s uit Mountain View...
Zal toch wel?

 

 

aangepast door hans erik
Link naar reactie
  • 2 weken later...

FileMaker Go op je Mac. Als het een Apple Silicon Mac is. Cool. En super gemakkelijk om dingen te checken als je development ook op dat platform moet draaien.

Als ik he goed begrijp, kan je dus FileMaker Go gewoon downloaden van de App Store en opstarten? Niet echt duidelijk voor mij of het nu al of niet out-of-the-box werkt.

Ik heb de aankoop van een M1 uitgesteld, maar nu kriebelt het wel… :-)

Citaat

Ik weet niet of de mensen uit Cupertino hierover duidelijk gecommuniceerd hebben met hun collega’s uit Mountain View...

Welke communicatie? Volgens mij communiceert Apple met alle andere software vendors, BEHALVE met Claris. Fixes om FileMaker compatible te maken met het nieuwste Apple OS, komen altijd pas veel later uit dan de release van dat OS. Het lijkt wel of Claris er pas aan begint zodra ze net als de gewone burger hun development machines upgraden en dan zien dat het niet meer werkt. In schril contrast zie ik heel veel en zelfs grote applicaties hun upgrades aanbieden, zelfs al vóór het nieuwe OS gereleased wordt.

Als dit niet kan voor Claris, ben ik niet verbaast dat ernog niet aan een ARM based versie van de FileMaker engine gewerkt is. Maar ik ben enorm blij verrast dat FileMaker Go zou werken, want dit vereist dacht ik een (kleine?) aanpassing.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...